Diplomová práce se zabývá využitím vybraných druhů rostlin ze sortimentu skleníkového areálu podniku Výstaviště Flora Olomouc, a.s. ve výuce přírodopisu a pěstitelských prací na II. stupni ZŠ. Práce dále charakterizuje výuku přírodopisu a pěstitelských prací v kontextu platného RVP pro základní vzdělávání a ŠVP vybrané základní školy, organizační formy výuky s důrazem na mimoškolní formy výuky exkurze, výukové metody se zaměřením na aktivizující výukové metody a teorii tvorby pracovních listů. V praktické části je zpracován didaktický materiál pracovní listy pro žáky, metodické listy pro učitele a shrnující metodické listy určené taktéž učitelům, a jeho vyhodnocení na základě ověření ve výuce. Pracovní listy jsou vypracovány tak, aby mohly být použity v rámci exkurze do sbírkových skleníků či v rámci výuky realizované ve školním prostředí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the use of selected plant species from the assortment of the greenhouse area in Flora Olomouc Exhibition Center in biology lessons and breeding activities on the second grade of the primary school. The thesis further characterizes biology lessons and breeding activities in the context of the valid General educational program for basic education and School educational program of selected primary schools, organizational forms of teaching with emphasis on out-of-school forms of study - excursions, teaching methods focusing on activating teaching methods and the theory of creation of worksheets. Didactic material is processed in the practical part - worksheets for pupils, methodological sheets for teachers and summary of methodological papers for teachers as well as its evaluation based on the verification in the teaching. Worksheets are designed to be used as part of an excursion to greenhouses or in a school.
Klíčová slova
Sbírkové skleníky, Výstaviště Flora Olomouc, a.s., využití ve výuce, přírodopis, pěstitelské práce, základní škola, organizační formy výuky, exkurze, výukové metody, didaktický materiál, pracovní listy, metodické listy, ověření ve výuce
Klíčová slova v angličtině
Greenhouses, Flora Olomouc Exhibition Center, use in lessons, biology, breeding activities, primary school, organizational forms of teaching, excursions, teaching methods, didactic material, worksheets, methodological sheets, verification in teaching
Rozsah průvodní práce
150 s. + 101 s. (270 952)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využitím vybraných druhů rostlin ze sortimentu skleníkového areálu podniku Výstaviště Flora Olomouc, a.s. ve výuce přírodopisu a pěstitelských prací na II. stupni ZŠ. Práce dále charakterizuje výuku přírodopisu a pěstitelských prací v kontextu platného RVP pro základní vzdělávání a ŠVP vybrané základní školy, organizační formy výuky s důrazem na mimoškolní formy výuky exkurze, výukové metody se zaměřením na aktivizující výukové metody a teorii tvorby pracovních listů. V praktické části je zpracován didaktický materiál pracovní listy pro žáky, metodické listy pro učitele a shrnující metodické listy určené taktéž učitelům, a jeho vyhodnocení na základě ověření ve výuce. Pracovní listy jsou vypracovány tak, aby mohly být použity v rámci exkurze do sbírkových skleníků či v rámci výuky realizované ve školním prostředí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the use of selected plant species from the assortment of the greenhouse area in Flora Olomouc Exhibition Center in biology lessons and breeding activities on the second grade of the primary school. The thesis further characterizes biology lessons and breeding activities in the context of the valid General educational program for basic education and School educational program of selected primary schools, organizational forms of teaching with emphasis on out-of-school forms of study - excursions, teaching methods focusing on activating teaching methods and the theory of creation of worksheets. Didactic material is processed in the practical part - worksheets for pupils, methodological sheets for teachers and summary of methodological papers for teachers as well as its evaluation based on the verification in the teaching. Worksheets are designed to be used as part of an excursion to greenhouses or in a school.
Klíčová slova
Sbírkové skleníky, Výstaviště Flora Olomouc, a.s., využití ve výuce, přírodopis, pěstitelské práce, základní škola, organizační formy výuky, exkurze, výukové metody, didaktický materiál, pracovní listy, metodické listy, ověření ve výuce
Klíčová slova v angličtině
Greenhouses, Flora Olomouc Exhibition Center, use in lessons, biology, breeding activities, primary school, organizational forms of teaching, excursions, teaching methods, didactic material, worksheets, methodological sheets, verification in teaching
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat využitím vybraných druhů rostlin ze sortimentu skleníkového areálu podniku Výstaviště Flora Olomouc, a.s. ve výuce přírodopisu a pěstitelských prací na 2. stupni ZŠ. Práce bude dále zaměřena na základní charakteristiku výuky přírodopisu a pěstitelských prací v kontextu platného RVP pro základní vzdělávání a na charakteristiku ŠVP ve vztahu k výuce přírodopisu, dále na metody a organizační formy výuky s důrazem na mimoškolní formy výuky - exkurze. Ve výzkumné části bude zpracován didaktický materiál - pracovní listy pro žáky a metodické listy pro učitele, a jeho vyhodnocení na základě ověření ve výuce.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat využitím vybraných druhů rostlin ze sortimentu skleníkového areálu podniku Výstaviště Flora Olomouc, a.s. ve výuce přírodopisu a pěstitelských prací na 2. stupni ZŠ. Práce bude dále zaměřena na základní charakteristiku výuky přírodopisu a pěstitelských prací v kontextu platného RVP pro základní vzdělávání a na charakteristiku ŠVP ve vztahu k výuce přírodopisu, dále na metody a organizační formy výuky s důrazem na mimoškolní formy výuky - exkurze. Ve výzkumné části bude zpracován didaktický materiál - pracovní listy pro žáky a metodické listy pro učitele, a jeho vyhodnocení na základě ověření ve výuce.
Seznam doporučené literatury
Altmann, A.: Organizační formy ve výuce biologii. Praha, 1972
Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013
Maňák, J. a Švec, V.: Výukové metody. Brno: Paido, 2003
Mrázová, L.: Tvorba pracovních listů: metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2013
Skalková, J.: Obecná didaktika: vyuč. proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007
Stoklasa, J.: Klíče a návody k praktickým činnostem přírodopisu, biologii a ekologii pro ZŠ a SŠ. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2006
Dančák, M.: Zajímavé rostliny palmového skleníku: Výstaviště Flora Olomouc. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013
Della Beffa, M. T.: Kaktusy a sukulenty: určování, pěstování, péče a rozmnožování. Praha: Knižní klub, 2005
www.flora-ol.cz
MŠMT: RVP pro základní vzdělávání
Metodické příručky pro přírodopis a pěstitelské práce
Učebnice přírodopisu pro 2. stupeň ZŠ
Literatura bude v průběhu práce dle potřeb doplněna.
Seznam doporučené literatury
Altmann, A.: Organizační formy ve výuce biologii. Praha, 1972
Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013
Maňák, J. a Švec, V.: Výukové metody. Brno: Paido, 2003
Mrázová, L.: Tvorba pracovních listů: metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2013
Skalková, J.: Obecná didaktika: vyuč. proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007
Stoklasa, J.: Klíče a návody k praktickým činnostem přírodopisu, biologii a ekologii pro ZŠ a SŠ. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2006
Dančák, M.: Zajímavé rostliny palmového skleníku: Výstaviště Flora Olomouc. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013
Della Beffa, M. T.: Kaktusy a sukulenty: určování, pěstování, péče a rozmnožování. Praha: Knižní klub, 2005
www.flora-ol.cz
MŠMT: RVP pro základní vzdělávání
Metodické příručky pro přírodopis a pěstitelské práce
Učebnice přírodopisu pro 2. stupeň ZŠ
Literatura bude v průběhu práce dle potřeb doplněna.