Diplomová práce popisuje proces vzniku a průběh realizace pravidelného zájmového kroužku pro děti na prvním stupni ZŠ v Centru současného umění DOX. Práce vychází z teoritických východisek vývojové psychologie dítěte mladšího školního věku, zájmového vzdělávání a galerijní pedagogiky
Součástí diplomové práce je metodický plán a výstupy jednotlivých lekcí zájmové činnosti. Tematický obsah kroužku plně koresponduje s kurátorskou koncepcí výstavních projektů DOXu, děti se kromě množství výtvarných technik naučí i v souladu s posláním centra kriticky myslet.
Anotace v angličtině
This diploma thesis describes the process of creation and course of hobby group for pupils of primary school in the Center of Contemporary Art DOX. The thesis is based on the theory of developmental psychology of a younger school age child, interest education and gallery pedagogy.
Part of the diploma thesis is a methodical plan and reults of individual lessons of interest activity. The thematic content of the hobby group to the curatorial concept of DOX exhibition projects,
Children learn apart from a number of art techniques and critically think in line with the mission Centre.
Klíčová slova
dítě na prvním stupni ŽŠ, kroužek, zájmová činnost, galerijní pedagogika, zprostředkování umění, Centrum současného umění DOX
Klíčová slova v angličtině
child 1st grade elementary school, hobby group, interest activity, gallery pedagogy, mediation of art, DOX Center of Contemporary Art
Rozsah průvodní práce
112 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce popisuje proces vzniku a průběh realizace pravidelného zájmového kroužku pro děti na prvním stupni ZŠ v Centru současného umění DOX. Práce vychází z teoritických východisek vývojové psychologie dítěte mladšího školního věku, zájmového vzdělávání a galerijní pedagogiky
Součástí diplomové práce je metodický plán a výstupy jednotlivých lekcí zájmové činnosti. Tematický obsah kroužku plně koresponduje s kurátorskou koncepcí výstavních projektů DOXu, děti se kromě množství výtvarných technik naučí i v souladu s posláním centra kriticky myslet.
Anotace v angličtině
This diploma thesis describes the process of creation and course of hobby group for pupils of primary school in the Center of Contemporary Art DOX. The thesis is based on the theory of developmental psychology of a younger school age child, interest education and gallery pedagogy.
Part of the diploma thesis is a methodical plan and reults of individual lessons of interest activity. The thematic content of the hobby group to the curatorial concept of DOX exhibition projects,
Children learn apart from a number of art techniques and critically think in line with the mission Centre.
Klíčová slova
dítě na prvním stupni ŽŠ, kroužek, zájmová činnost, galerijní pedagogika, zprostředkování umění, Centrum současného umění DOX
Klíčová slova v angličtině
child 1st grade elementary school, hobby group, interest activity, gallery pedagogy, mediation of art, DOX Center of Contemporary Art
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je navrhnout koncepci zájmového kroužku pro žáky 1. stupně ZŠ v Centru současného umění DOX, kde se dosud podobný typ volnočasových aktivit nerealizuje. V diplomové práci bude navržen a posléze realizován projekt pravidelné výtvarné dílny pro děti, která bude přímo navázána na instituci galerie a obsah jejích výstav. V souladu s kurátorským pojetím výstavních projektů bude důležitou pedagogickou strategií zájmového kroužku důraz na pěstování kritického myšlení dětí. Práce bude rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Kromě samotné realizace a evaluace volnočasové aktivity v kulturní instituci budeme řešit otázky vzniku a problémy fungování této formy zprostředkování umění.
V teoretické části popíšeme možnosti a fungování vzdělávání v galeriích a ty porovnáme s jinými formami vedení dětí k výtvarnému umění. Zaměříme se zejména na popis současného stavu a podob pravidelných volnočasových aktivit v českých a zahraničních muzeích. Na základě prostudované literatury zmíníme metodiku zájmové činnosti a účastníky zájmové činnosti.
V samotné praktické části pak bude dopodrobna popsán navržený projekt, který si klade za cíl zřídit a vést pravidelnou výtvarnou dílnu využívající všech možností galerie. Hlavním cílem bude poskytnout dětem celou škálu výtvarných technik a metod v přímé konfrontaci s uměleckým stylem, dílem nebo umělcem. Rovněž seznámí děti s prostorem galerie z blízka, ukáže jim, jak tato instituce funguje a nabídne prostor k rozvoji jejich kritického myšlení. Nutnou součástí je metodický plán na stanovené období, pedagogické přípravy a výstupy z jednotlivých aktivit.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je navrhnout koncepci zájmového kroužku pro žáky 1. stupně ZŠ v Centru současného umění DOX, kde se dosud podobný typ volnočasových aktivit nerealizuje. V diplomové práci bude navržen a posléze realizován projekt pravidelné výtvarné dílny pro děti, která bude přímo navázána na instituci galerie a obsah jejích výstav. V souladu s kurátorským pojetím výstavních projektů bude důležitou pedagogickou strategií zájmového kroužku důraz na pěstování kritického myšlení dětí. Práce bude rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Kromě samotné realizace a evaluace volnočasové aktivity v kulturní instituci budeme řešit otázky vzniku a problémy fungování této formy zprostředkování umění.
V teoretické části popíšeme možnosti a fungování vzdělávání v galeriích a ty porovnáme s jinými formami vedení dětí k výtvarnému umění. Zaměříme se zejména na popis současného stavu a podob pravidelných volnočasových aktivit v českých a zahraničních muzeích. Na základě prostudované literatury zmíníme metodiku zájmové činnosti a účastníky zájmové činnosti.
V samotné praktické části pak bude dopodrobna popsán navržený projekt, který si klade za cíl zřídit a vést pravidelnou výtvarnou dílnu využívající všech možností galerie. Hlavním cílem bude poskytnout dětem celou škálu výtvarných technik a metod v přímé konfrontaci s uměleckým stylem, dílem nebo umělcem. Rovněž seznámí děti s prostorem galerie z blízka, ukáže jim, jak tato instituce funguje a nabídne prostor k rozvoji jejich kritického myšlení. Nutnou součástí je metodický plán na stanovené období, pedagogické přípravy a výstupy z jednotlivých aktivit.
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, Kateřina. Umění a kultura - oblast RVP. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2006, 100 s. ISBN 80-704-4761-3.
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany: H, 2008, 335 s. ISBN 978-80-7319-076-7.
HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: Poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. 1. vyd. Brno: CERM, 1998, 139 s. ISBN 80-720-4084-7.
JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ KRAJÍČKOVÁ. Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, 298 s. Kultura a edukace. ISBN 978-80-7315-207-9.
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, Kateřina. Umění a kultura - oblast RVP. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2006, 100 s. ISBN 80-704-4761-3.
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany: H, 2008, 335 s. ISBN 978-80-7319-076-7.
HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: Poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. 1. vyd. Brno: CERM, 1998, 139 s. ISBN 80-720-4084-7.
JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ KRAJÍČKOVÁ. Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, 298 s. Kultura a edukace. ISBN 978-80-7315-207-9.