Tato diplomová práce se zabývá projektovou metodou v polytechnické a environmentální výchově v mateřské škole. První teoretická část práce je věnována vysvětlení pojmů polytechnická výchova, technické vzdělávání dětí předškolního věku, environmentální výchova a její cíle a charakteristice projektové metody. V druhé praktické části se předložená práce zabývá popisem zrealizovaného projektu Den stromů - zahrada ožívá, který proběhl v ZŠ a MŠ Dub nad Moravou. V poslední aplikační části se práce soustřeďuje na vyhodnocení výsledků dotazníkového šetření. Cílem dotazníkového šetření je zjistit, zda učitelé prvky polytechnické a environmentální výchovy do svých denních aktivit v mateřské škole zařazují.
Anotace v angličtině
This thesis deals with a project method in polytechnic and environmental education in kindergarten. The first theoretical part explains the concepts of polytechnic education, technical education of preschool children, environmental education and its objectives and characteristics of the project method. The second practical part of this work describes the implemented project The Day of Trees-garden comes to life, which took place in the kindergarten and primary school in Dub nad Moravou. In the last application part the evaluation of survey results is given. The aim of the survey is to determine whether teachers implement elements of the polytechnic and environmental education into their daily activities in kindergarten.
Klíčová slova
polytechnická výchova, technické vzdělávání, environmentální výchova,projekt, projektová metoda
Tato diplomová práce se zabývá projektovou metodou v polytechnické a environmentální výchově v mateřské škole. První teoretická část práce je věnována vysvětlení pojmů polytechnická výchova, technické vzdělávání dětí předškolního věku, environmentální výchova a její cíle a charakteristice projektové metody. V druhé praktické části se předložená práce zabývá popisem zrealizovaného projektu Den stromů - zahrada ožívá, který proběhl v ZŠ a MŠ Dub nad Moravou. V poslední aplikační části se práce soustřeďuje na vyhodnocení výsledků dotazníkového šetření. Cílem dotazníkového šetření je zjistit, zda učitelé prvky polytechnické a environmentální výchovy do svých denních aktivit v mateřské škole zařazují.
Anotace v angličtině
This thesis deals with a project method in polytechnic and environmental education in kindergarten. The first theoretical part explains the concepts of polytechnic education, technical education of preschool children, environmental education and its objectives and characteristics of the project method. The second practical part of this work describes the implemented project The Day of Trees-garden comes to life, which took place in the kindergarten and primary school in Dub nad Moravou. In the last application part the evaluation of survey results is given. The aim of the survey is to determine whether teachers implement elements of the polytechnic and environmental education into their daily activities in kindergarten.
Klíčová slova
polytechnická výchova, technické vzdělávání, environmentální výchova,projekt, projektová metoda
TEORETICKÁ ČÁST
1. ÚVOD
2. POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA
- Historie polytechnické výchovy
- Polytechnická výchova a její metody
- Pracovní výchova jako součást polytechnické výchovy v mateřské škole
- Cíle a význam polytechnické výchovy
3. TECHNICKÁ GRAMOTNOST A TECHNICKÉ MYŠLENÍ
- Technická gramotnost dětí předškolního věku
- Možnosti rozvoje technických dovedností dětí v MŠ
- Podpora a zvyšování technické gramotnosti a technického myšlení dětí
4. METODY A FORMY AKTIVIZUJÍCI TVOŘIVOU STRÁNKU OSOBNOSTI DÍTĚTE
- Přehled aktivizujících výukových metod
5. VZTAH POLYTECHNICKÉ A ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVY
- Historie environmentální výchovy
- Definice environmentální výchovy
- Enviromentální rozměr, aspekt polytechnického vzdělávání
6. PROJEKTOVÁ METODA V MŠ VE VZTAHU K POLYTECHNICKÉ VÝCHOVĚ
- Projektová metoda, projektové vyučování
- Cíle, význam a přednosti projektového vyučování
- Ukázka projektového vyučování v podmínkách mateřské školy
7. ZÁVĚR
PRAKTICKÁ ČÁST
1. PŘÍPRAVA KONKRÉTNÍHO VYUŽITÍ PROJEKTOVÉ VÝUKY
V POLYTECHNICKÉ VÝCHOVĚ
- Dokumentace z praktické realizace konkrétního projektu MŠ, včetně
výstupů dětí, popř. fotodokumentace, prezentace apod.
2. VÝZKUM - DOTAZNÍK
- Dotazníkové šetření mezi MŠ zaměřenými na polytechnickou a environmentální výchovu
Zásady pro vypracování
TEORETICKÁ ČÁST
1. ÚVOD
2. POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA
- Historie polytechnické výchovy
- Polytechnická výchova a její metody
- Pracovní výchova jako součást polytechnické výchovy v mateřské škole
- Cíle a význam polytechnické výchovy
3. TECHNICKÁ GRAMOTNOST A TECHNICKÉ MYŠLENÍ
- Technická gramotnost dětí předškolního věku
- Možnosti rozvoje technických dovedností dětí v MŠ
- Podpora a zvyšování technické gramotnosti a technického myšlení dětí
4. METODY A FORMY AKTIVIZUJÍCI TVOŘIVOU STRÁNKU OSOBNOSTI DÍTĚTE
- Přehled aktivizujících výukových metod
5. VZTAH POLYTECHNICKÉ A ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVY
- Historie environmentální výchovy
- Definice environmentální výchovy
- Enviromentální rozměr, aspekt polytechnického vzdělávání
6. PROJEKTOVÁ METODA V MŠ VE VZTAHU K POLYTECHNICKÉ VÝCHOVĚ
- Projektová metoda, projektové vyučování
- Cíle, význam a přednosti projektového vyučování
- Ukázka projektového vyučování v podmínkách mateřské školy
7. ZÁVĚR
PRAKTICKÁ ČÁST
1. PŘÍPRAVA KONKRÉTNÍHO VYUŽITÍ PROJEKTOVÉ VÝUKY
V POLYTECHNICKÉ VÝCHOVĚ
- Dokumentace z praktické realizace konkrétního projektu MŠ, včetně
výstupů dětí, popř. fotodokumentace, prezentace apod.
2. VÝZKUM - DOTAZNÍK
- Dotazníkové šetření mezi MŠ zaměřenými na polytechnickou a environmentální výchovu
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-273-7.
HONZÍKOVÁ, Jarmila, Petr MACH a Jan NOVOTNÝ. Alternativní přístupy k technické výchově. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007, ISBN 978-80-7043-626-4.
HONZÍKOVÁ, Jarmila. Pracovní činnosti a rámcový vzdělávací program v předškolním zařízení. Praha: 2007. ISBN 978-80-7041-764-5.
MOJŽÍŠEK, Lubomír. Pracovní výchova dětí a mládeže. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. Pedagogická teorie a praxe
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-273-7.
HONZÍKOVÁ, Jarmila, Petr MACH a Jan NOVOTNÝ. Alternativní přístupy k technické výchově. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007, ISBN 978-80-7043-626-4.
HONZÍKOVÁ, Jarmila. Pracovní činnosti a rámcový vzdělávací program v předškolním zařízení. Praha: 2007. ISBN 978-80-7041-764-5.
MOJŽÍŠEK, Lubomír. Pracovní výchova dětí a mládeže. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. Pedagogická teorie a praxe