Diplomová práce se ve své teoretické části zabývá školní připraveností a jejími oblastmi, vymezuje předškolní období, speciální vzdělávací potřeby a podpůrná opatření, rovněž se věnuje období vstupu do školy. Cílem výzkumného šetření této práce je prozkoumání, zjištění a popis toho, jak jsou děti se speciálními vzdělávacími potřebami předškolního věku připraveni na vstup do základní školy z pohledu jejich pedagogů. V rámci připravenosti dětí jsou zkoumány oblasti motoriky, emocí, komunikace, smyslového vnímání, kognitivních procesů, sociálních kompetencí, tvořivosti a kulturního vnímání a orientace v blízkém prostředí. Práce popisuje kvantitativní design. Data získaná od 119 elementaristů jsou zpracovány s využitím popisné statistiky a frekvenční analýzy. Z výsledků vyplývá, že se pedagogové nejčastěji setkávají s žáky se specifickými poruchami učení, s ADD a ADHD. Výsledky poukazují na potřebu rozvíjet jemnou motoriku a pravolevou orientaci, řečové dovednosti, zrakovou diferenciaci a především kognitivní procesy. Také že je třeba podporovat regulaci a kontrolu emocí u dětí a posilovat vnímání rizikového chování. Práce mapující školní připravenost dětí se speciálními potřebami nabízí údaje, které by mohly být využity v dalších konkrétnějších studiích.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis is dedicated to the topic od school readiness, it defines preschool age, special educational needs and educational support as well as the entry into the complusory school attendance. The aim of the practical part is to describe the school readiness of the children with special needs from their teacher's view. There are several fiels of teh school readines researched, e.g. motor activity, emotions, communication, sensory perception, cognitive processes, social skills, creativity and the cultural perception, and the orientation in the vicinity. It uses the quantitative design. Data are collected from 119 first grade teachers. The descriptive methods and frequent analysis are used for the data processing. The results show the most frequent type of special needs that teachers deal with in their classes, it is a group of learning disabilities. There is a big need to develop the fine motoring, the right - lefted orientation, communication skilss, visual differentiation and mainly the cognitive processes. There is a need to support the controlling and regulation of children emotions and behavior and strenghten the perception of risk's behavior. The thesis' gained information could be used for other specific studies.
Klíčová slova
školní připravenost, děti se speciálními potřebami, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
school readiness, children with special needs, preschool age
Rozsah průvodní práce
122 s. (235 440)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se ve své teoretické části zabývá školní připraveností a jejími oblastmi, vymezuje předškolní období, speciální vzdělávací potřeby a podpůrná opatření, rovněž se věnuje období vstupu do školy. Cílem výzkumného šetření této práce je prozkoumání, zjištění a popis toho, jak jsou děti se speciálními vzdělávacími potřebami předškolního věku připraveni na vstup do základní školy z pohledu jejich pedagogů. V rámci připravenosti dětí jsou zkoumány oblasti motoriky, emocí, komunikace, smyslového vnímání, kognitivních procesů, sociálních kompetencí, tvořivosti a kulturního vnímání a orientace v blízkém prostředí. Práce popisuje kvantitativní design. Data získaná od 119 elementaristů jsou zpracovány s využitím popisné statistiky a frekvenční analýzy. Z výsledků vyplývá, že se pedagogové nejčastěji setkávají s žáky se specifickými poruchami učení, s ADD a ADHD. Výsledky poukazují na potřebu rozvíjet jemnou motoriku a pravolevou orientaci, řečové dovednosti, zrakovou diferenciaci a především kognitivní procesy. Také že je třeba podporovat regulaci a kontrolu emocí u dětí a posilovat vnímání rizikového chování. Práce mapující školní připravenost dětí se speciálními potřebami nabízí údaje, které by mohly být využity v dalších konkrétnějších studiích.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis is dedicated to the topic od school readiness, it defines preschool age, special educational needs and educational support as well as the entry into the complusory school attendance. The aim of the practical part is to describe the school readiness of the children with special needs from their teacher's view. There are several fiels of teh school readines researched, e.g. motor activity, emotions, communication, sensory perception, cognitive processes, social skills, creativity and the cultural perception, and the orientation in the vicinity. It uses the quantitative design. Data are collected from 119 first grade teachers. The descriptive methods and frequent analysis are used for the data processing. The results show the most frequent type of special needs that teachers deal with in their classes, it is a group of learning disabilities. There is a big need to develop the fine motoring, the right - lefted orientation, communication skilss, visual differentiation and mainly the cognitive processes. There is a need to support the controlling and regulation of children emotions and behavior and strenghten the perception of risk's behavior. The thesis' gained information could be used for other specific studies.
Klíčová slova
školní připravenost, děti se speciálními potřebami, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
school readiness, children with special needs, preschool age
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se ve své teoretické části zaměří na situaci dětí se speciálními potřebami v předškolním věku a především na jejich připravenost na vstup do první třídy vhodného zařízení z pohledu pedagogů těchto tříd. Dále se bude zabývat dílčími kompetencemi, jimiž dítě se speciálními vzdělávacími potřebami má při vstupu do školy disponovat, také jejich schopnostmi a dovednostmi, které jsou potřebné k integraci do co nejvhodnějšícho školského zařízení. V této části podáme informace o individuálních typech připravenosti dětí se speciálními potřebami dle škol různého typu. Ve výzkumné části bude hlavním cílem zjistit názor učitelů prvních tříd na to, jak nejlépe mají být předškolní děti se speciálními potřebami připraveni na první třídu, tak aby mohla proběhnout integrace. Další cíl bude zjišťovat jednotlivé dětské schopnosti, dovednosti a jejich úrovně, které mohou být ukazatelem toho, jaký typ školy je pro dítě se speciálními vzdělávacími potřebami nejvhodnější. Půjde tedy o případové studie zaměstnanců základních škol, základních škol speciálních a základních škol praktických Jihomoravského a Olomouckého kraje, kteří vyučují děti se speciálními potřebami. Výzkumnými metodami pro sběr dat budou polostrukturované interview, pozorování a dotazníky, které budou vytvořeny za účelem této studie. Výzkumný vzorek budou tedy především učitelé první tříd výběru výše zmíněných škol.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se ve své teoretické části zaměří na situaci dětí se speciálními potřebami v předškolním věku a především na jejich připravenost na vstup do první třídy vhodného zařízení z pohledu pedagogů těchto tříd. Dále se bude zabývat dílčími kompetencemi, jimiž dítě se speciálními vzdělávacími potřebami má při vstupu do školy disponovat, také jejich schopnostmi a dovednostmi, které jsou potřebné k integraci do co nejvhodnějšícho školského zařízení. V této části podáme informace o individuálních typech připravenosti dětí se speciálními potřebami dle škol různého typu. Ve výzkumné části bude hlavním cílem zjistit názor učitelů prvních tříd na to, jak nejlépe mají být předškolní děti se speciálními potřebami připraveni na první třídu, tak aby mohla proběhnout integrace. Další cíl bude zjišťovat jednotlivé dětské schopnosti, dovednosti a jejich úrovně, které mohou být ukazatelem toho, jaký typ školy je pro dítě se speciálními vzdělávacími potřebami nejvhodnější. Půjde tedy o případové studie zaměstnanců základních škol, základních škol speciálních a základních škol praktických Jihomoravského a Olomouckého kraje, kteří vyučují děti se speciálními potřebami. Výzkumnými metodami pro sběr dat budou polostrukturované interview, pozorování a dotazníky, které budou vytvořeny za účelem této studie. Výzkumný vzorek budou tedy především učitelé první tříd výběru výše zmíněných škol.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, iii, 100 s. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
PODESTA, Jennifer, et al. Habitus and the accomplishment of natural growth: Maternal parenting practices and the achievement of'school-readiness'. 2014.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Národní program vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání základní škola speciální
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, iii, 100 s. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
PODESTA, Jennifer, et al. Habitus and the accomplishment of natural growth: Maternal parenting practices and the achievement of'school-readiness'. 2014.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Národní program vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání základní škola speciální