Cílem diplomové práce je charakterizovat a následně srovnat postavení domorodého obyvatelstva, Mayů, s obyvatelstvem nepůvodním, Ladino, v Guatemale. Důraz je kladen na významné historické události s přesahem do současnosti, které se v zemi odehrály a měly vliv na uspořádání dnešní společnosti. Zmíněny jsou i důležité dokumenty, které byly přijaty. Dále je práce zaměřena na vybrané oblasti každodenního života, ve kterých je domorodé obyvatelstvo neustále vystaveno různým formám diskriminace. Po přečtení diplomové práce získá čtenář přehled o problémech, kterým Mayové čelí ve školách, při hledávání práce či zdravotnické pomoci, při účasti na politickém a společenském životě. Zmíněna budou také palčivá témata chudoby a vlastnictví půdy.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to characterize and compare the social status of native population, Mayas, with non-native population, Ladino, in Guatemala. Emphasis is placed on significant historical events which took place in the country and undoubtedly influenced the organization of today's society. Important documents that have been accepted are also mentioned. Consequently, the work focuses on selected areas of everyday life in which indigenous people are constantly exposed to various forms of discrimination. After reading this diploma thesis, the reader will get an overview of the problems faced by young Mayas already in schools, (then) when looking for the work or health care, or during participating in political and social life. Acute topics of poverty and land ownership are also mentioned.
Klíčová slova
Guatemala, Mayové, domorodé obyvatelstvo, Ladino, postavení ve společnosti, nerovnost, diskriminace
Klíčová slova v angličtině
Guatemala, Maya people, indigenous people, Ladino, social status of Maya, inequality, discrimination
Rozsah průvodní práce
98 s. (171 589 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je charakterizovat a následně srovnat postavení domorodého obyvatelstva, Mayů, s obyvatelstvem nepůvodním, Ladino, v Guatemale. Důraz je kladen na významné historické události s přesahem do současnosti, které se v zemi odehrály a měly vliv na uspořádání dnešní společnosti. Zmíněny jsou i důležité dokumenty, které byly přijaty. Dále je práce zaměřena na vybrané oblasti každodenního života, ve kterých je domorodé obyvatelstvo neustále vystaveno různým formám diskriminace. Po přečtení diplomové práce získá čtenář přehled o problémech, kterým Mayové čelí ve školách, při hledávání práce či zdravotnické pomoci, při účasti na politickém a společenském životě. Zmíněna budou také palčivá témata chudoby a vlastnictví půdy.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to characterize and compare the social status of native population, Mayas, with non-native population, Ladino, in Guatemala. Emphasis is placed on significant historical events which took place in the country and undoubtedly influenced the organization of today's society. Important documents that have been accepted are also mentioned. Consequently, the work focuses on selected areas of everyday life in which indigenous people are constantly exposed to various forms of discrimination. After reading this diploma thesis, the reader will get an overview of the problems faced by young Mayas already in schools, (then) when looking for the work or health care, or during participating in political and social life. Acute topics of poverty and land ownership are also mentioned.
Klíčová slova
Guatemala, Mayové, domorodé obyvatelstvo, Ladino, postavení ve společnosti, nerovnost, diskriminace
Klíčová slova v angličtině
Guatemala, Maya people, indigenous people, Ladino, social status of Maya, inequality, discrimination
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je analyzovat společenské postavení minoritní mayské části obyvatelstva Guatemaly a následně jej srovnat se společenským postavením většinového obyvatelstva v zemi. Pozornost bude věnována historickému vývoji této problematiky (Guatemalská revoluce, ozbrojený konflikt v letech 1960-1996), otázce dodržování lidských práv, přístupu obou skupin obyvatelstva ke vzdělání, pracovním příležitostem. Práce se zaměří také na zapojení Mayů do společenského života a kulturní odlišnosti, zmíněny budou rovněž přetrvávající problémy mayské minority - chudoba, podvýživa a špatný zdravotní stav.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je analyzovat společenské postavení minoritní mayské části obyvatelstva Guatemaly a následně jej srovnat se společenským postavením většinového obyvatelstva v zemi. Pozornost bude věnována historickému vývoji této problematiky (Guatemalská revoluce, ozbrojený konflikt v letech 1960-1996), otázce dodržování lidských práv, přístupu obou skupin obyvatelstva ke vzdělání, pracovním příležitostem. Práce se zaměří také na zapojení Mayů do společenského života a kulturní odlišnosti, zmíněny budou rovněž přetrvávající problémy mayské minority - chudoba, podvýživa a špatný zdravotní stav.
Seznam doporučené literatury
VILÍMKOVÁ, O. 2014. Mayové: Guatemala: Transformace indiánské společnosti od 60. let 20. století do současnosti. Praha: Česká rozvojová organizace, o.p.s. ve spolupráci s nakladatelstvím Smart Press, s.r.o. MINORITY RIGHTS. Maya - Minority Rights [online]. 2008 [cit. 2016-01-31]. Dostupné z: http://minorityrights.org/minorities/maya-2/ VARELA-GARCIA, F. 2014. Assessing the Cost to Guatemala of Blocking Indigenous Peoples' Full Economic Participation. Social Policy. 44, 2, 31-44 PATRINOS, H. A., VELEZ, E. 2009. Costs and benefits of bilingual education in Guatemala: A partial analysis. International Journal of Education Development. 29, 6, 594-598 HECKT, M. 1999. Mayan Education in Guatemala: A Pedagogical Model And Its Political Context. International Review of Education. 45, (3/4), 321-337 GERE, E., MACNEILL, T. 2008. Radical Indigenous Subjectivity: Maya Resurgence in Guatemala. International Journal of Diversity in organizations, communities and nations. 8, 2, 97-106 RASCH, E. D. 2011. Representing Mays: Indigenous Authorities and Citizenship Demands in Guatemala. Social Analysis. 55, 3, 54-73 WEHR, H., TUM, S. E. 2013. When a girl's decision involves the community: the realities of adolescent Maya girls' lives in rural indigenous Guatemala. Reproductive Health Matters, 21, 41, 136-142 PALLISTER, K. 2013. Why No Mayan Party? Indigenous Movements and National Politics in Guatemala. Latin American Politics & Society. 55, 3, 117-138
Seznam doporučené literatury
VILÍMKOVÁ, O. 2014. Mayové: Guatemala: Transformace indiánské společnosti od 60. let 20. století do současnosti. Praha: Česká rozvojová organizace, o.p.s. ve spolupráci s nakladatelstvím Smart Press, s.r.o. MINORITY RIGHTS. Maya - Minority Rights [online]. 2008 [cit. 2016-01-31]. Dostupné z: http://minorityrights.org/minorities/maya-2/ VARELA-GARCIA, F. 2014. Assessing the Cost to Guatemala of Blocking Indigenous Peoples' Full Economic Participation. Social Policy. 44, 2, 31-44 PATRINOS, H. A., VELEZ, E. 2009. Costs and benefits of bilingual education in Guatemala: A partial analysis. International Journal of Education Development. 29, 6, 594-598 HECKT, M. 1999. Mayan Education in Guatemala: A Pedagogical Model And Its Political Context. International Review of Education. 45, (3/4), 321-337 GERE, E., MACNEILL, T. 2008. Radical Indigenous Subjectivity: Maya Resurgence in Guatemala. International Journal of Diversity in organizations, communities and nations. 8, 2, 97-106 RASCH, E. D. 2011. Representing Mays: Indigenous Authorities and Citizenship Demands in Guatemala. Social Analysis. 55, 3, 54-73 WEHR, H., TUM, S. E. 2013. When a girl's decision involves the community: the realities of adolescent Maya girls' lives in rural indigenous Guatemala. Reproductive Health Matters, 21, 41, 136-142 PALLISTER, K. 2013. Why No Mayan Party? Indigenous Movements and National Politics in Guatemala. Latin American Politics & Society. 55, 3, 117-138
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Bc. Kateřina Dedková prezentovala záměr a výsledky své diplomové práce. Byly prezentovány posudky vedoucího práce a jejího oponenta. Diskuze se týkala tématu ekoturismu jako alternativního rozvoje, který by zlepšil postavení Mayů či případného uznání domorodé identity podobně jako při "zapatistickém" hnutí v Mexiku.