Předložená bakalářská práce se zabývá Son-Rise Programem, metodou domácího vzdělávání určenou pro děti s PAS. Práce se sestává ze tří kapitol. Dvě kapitoly jsou teoretické a byly vypracované zejména na základě odborné literatury. První kapitola stručně popisuje poruchy autistického spektra - jejich historii, etiologii, klasifikaci, charakteristiku a využívané terapeutické přístupy u osob s PAS. Druhá kapitola se zaměřuje na historii, filozofii, využívané principy a techniky v Son-Rise Programu. Třetí kapitola práce je empirická a byla zpracována za pomocí dat získaných z dotazníkového šetření určeného pro rodiče, kteří se svým dítětem s PAS praktikují Son-Rise Program. Dotazníkového šetření se zabývá zejména tím, proč si rodiče vybírají Son-Rise Program jako výchovně-vzdělávací přístup pro své děti a jeho negativy.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with the Son-Rise Program, intensive home-based intervention for children with autism spectrum disorder. The thesis consists of three chapters. Two chapters are theoretical and have been composed particularly by analyzing scientific literature. The first chapter of the thesis briefly describes autism spectrum disorder - history, etiology, classification, characteristics, therapies, and interventions of ASD. The second chapter focuses on history, philosophy, principles, and techniques in the Son-Rise Program therapy. The third chapter is empirical and has been implemented by using a questionnaire with families practicing the Son-Rise Program where I mainly focused on reasons for choosing the Son-Rise Program and its negative aspects.
Klíčová slova
Porucha autistického spektra, sociální interakce, komunikace, představivost, intervence, Son-Rise Program
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorder, social interaction, communication, imagination, intervention, Son-Rise Program
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená bakalářská práce se zabývá Son-Rise Programem, metodou domácího vzdělávání určenou pro děti s PAS. Práce se sestává ze tří kapitol. Dvě kapitoly jsou teoretické a byly vypracované zejména na základě odborné literatury. První kapitola stručně popisuje poruchy autistického spektra - jejich historii, etiologii, klasifikaci, charakteristiku a využívané terapeutické přístupy u osob s PAS. Druhá kapitola se zaměřuje na historii, filozofii, využívané principy a techniky v Son-Rise Programu. Třetí kapitola práce je empirická a byla zpracována za pomocí dat získaných z dotazníkového šetření určeného pro rodiče, kteří se svým dítětem s PAS praktikují Son-Rise Program. Dotazníkového šetření se zabývá zejména tím, proč si rodiče vybírají Son-Rise Program jako výchovně-vzdělávací přístup pro své děti a jeho negativy.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with the Son-Rise Program, intensive home-based intervention for children with autism spectrum disorder. The thesis consists of three chapters. Two chapters are theoretical and have been composed particularly by analyzing scientific literature. The first chapter of the thesis briefly describes autism spectrum disorder - history, etiology, classification, characteristics, therapies, and interventions of ASD. The second chapter focuses on history, philosophy, principles, and techniques in the Son-Rise Program therapy. The third chapter is empirical and has been implemented by using a questionnaire with families practicing the Son-Rise Program where I mainly focused on reasons for choosing the Son-Rise Program and its negative aspects.
Klíčová slova
Porucha autistického spektra, sociální interakce, komunikace, představivost, intervence, Son-Rise Program
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorder, social interaction, communication, imagination, intervention, Son-Rise Program
Zásady pro vypracování
- studium literatury, příprava literatury pro teoretickou část
- vymezení cíle empirické části práce
- sběr podkladů pro empirickou část
- vyslovení závěrů
- konzultace s vedoucí práce
Zásady pro vypracování
- studium literatury, příprava literatury pro teoretickou část
- vymezení cíle empirické části práce
- sběr podkladů pro empirickou část
- vyslovení závěrů
- konzultace s vedoucí práce
Seznam doporučené literatury
- KAUFMAN, Barry Neil. Son-Rise: zázrak pokračuje. 2. vyd. Bratislava: Barracuda, 2005, 373 s.
- KAUFMAN, Raun Kahlil. Autism breakthrough: the groundbreaking method that has helped families all over the world. First edition. New York: St. Martin's Press, 2014, 353 p.
- PASTIERIKOVÁ, Lucia. Poruchy autistického spektra. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 117 s.
- GRANDIN, Temple. Jak to vidím já: osobní pohled na autismus a Aspergerův syndrom. 1. vyd. Praha: Tigris Zlín, 2015, 451 s.
- HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014, 211 s.
Seznam doporučené literatury
- KAUFMAN, Barry Neil. Son-Rise: zázrak pokračuje. 2. vyd. Bratislava: Barracuda, 2005, 373 s.
- KAUFMAN, Raun Kahlil. Autism breakthrough: the groundbreaking method that has helped families all over the world. First edition. New York: St. Martin's Press, 2014, 353 p.
- PASTIERIKOVÁ, Lucia. Poruchy autistického spektra. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 117 s.
- GRANDIN, Temple. Jak to vidím já: osobní pohled na autismus a Aspergerův syndrom. 1. vyd. Praha: Tigris Zlín, 2015, 451 s.
- HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014, 211 s.