Diplomová práce se zabývá problematikou homofobie a homofobní šikany ve škole. Cílem teoretické části je vymezit základní pojmy jako je homofobie, homofobní šikana a homosexualita. Je zde popsán také obsah kurikula v souvislosti s homofobií a definován adolescentní věk. Praktická část se soustředí na zjištění postoje adolescentů k homofobii prostřednictvím dotazníkového šetření a verifikaci hypotéz pomocí Mann-Whitneyeůva U-testu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of homophobia and homophobic bullying at school. The goal of the theoretical part is to define basic concepts like homophobia, homophobic bullying and homosexuality. Moreover, this chapter describes the content of the curriculum in the context of homophobia and defines adolescent age. The practical part then aims to find out attitudes of adolescents towards homophobia through questionnaire and to verify the hypotheses using Mann-Whitney's U-test.
Klíčová slova
Homofobie, homosexualita, sexualita, adolescence, homofobní šikana, postoje
Diplomová práce se zabývá problematikou homofobie a homofobní šikany ve škole. Cílem teoretické části je vymezit základní pojmy jako je homofobie, homofobní šikana a homosexualita. Je zde popsán také obsah kurikula v souvislosti s homofobií a definován adolescentní věk. Praktická část se soustředí na zjištění postoje adolescentů k homofobii prostřednictvím dotazníkového šetření a verifikaci hypotéz pomocí Mann-Whitneyeůva U-testu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of homophobia and homophobic bullying at school. The goal of the theoretical part is to define basic concepts like homophobia, homophobic bullying and homosexuality. Moreover, this chapter describes the content of the curriculum in the context of homophobia and defines adolescent age. The practical part then aims to find out attitudes of adolescents towards homophobia through questionnaire and to verify the hypotheses using Mann-Whitney's U-test.
Klíčová slova
Homofobie, homosexualita, sexualita, adolescence, homofobní šikana, postoje
1. Vymezení základních pojmů
2. Vypracování teoretické části DP
3. Tvorba výzkumného nástroje
4. Realizace výzkumného šetření
5. Zhodnocení výsledků a formulace závěrů
Zásady pro vypracování
1. Vymezení základních pojmů
2. Vypracování teoretické části DP
3. Tvorba výzkumného nástroje
4. Realizace výzkumného šetření
5. Zhodnocení výsledků a formulace závěrů
Seznam doporučené literatury
1. JANOŠOVÁ, Pavlína, 2000. Homosexualita v názorech současné společnosti.
Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-954-5.
2. JANOŠOVÁ, Pavlína, 2008. Dívčí a chlapecká identita: Vývoj a úskalí. Praha:
Grada. ISBN 978-80-247-2284-9.
3. LANGMEIER, Josef a Dana, KŘEJČÍŘOVÁ, 2006. Vývojová psychologie. Vyd. aktualizované. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
4. PROCHÁZKA, Ivo, 2002. Coming out: průvodce obdobím nejistoty, kdy kluci a holky hledají sami sebe. Brno: STUD Brno. ISBN: 80-238-8850-1.
5. CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
1. JANOŠOVÁ, Pavlína, 2000. Homosexualita v názorech současné společnosti.
Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-954-5.
2. JANOŠOVÁ, Pavlína, 2008. Dívčí a chlapecká identita: Vývoj a úskalí. Praha:
Grada. ISBN 978-80-247-2284-9.
3. LANGMEIER, Josef a Dana, KŘEJČÍŘOVÁ, 2006. Vývojová psychologie. Vyd. aktualizované. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
4. PROCHÁZKA, Ivo, 2002. Coming out: průvodce obdobím nejistoty, kdy kluci a holky hledají sami sebe. Brno: STUD Brno. ISBN: 80-238-8850-1.
5. CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.