Diplomová práce se zabývá rozvojem sociolingvistických
kompetencí na 2. stupni základních škol a analýzou
postavení sociolingvistické kompetence vzhledem ke
komunikační kompetenci, konceptu zdvořilosti a kultury.
Na základě vztahu k pragmatické kompetenci analyzuje
požadavky Evropského referenčního rámce pro jazyky,
které následně srovnává s jazykovými aspekty
Rámcového vzdělávacího programu. Uvedené
skutečnosti dává do souvislostí s výsledky výzkumu
dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno na názory
učitelů týkajících se významu rozvoje sociolingvistických
kompetencí vzhledem k jejich znalostem a zkušenostem
z přímé práce se žáky i výukovými materiály.
Navrhuje řešení překážek rozvoje uvedených
kompetencí v rovině materiální, konkrétně učebních
osnov, výukových materiálů a vzdělávání učitelů. A
poukazuje na příčiny problémů interkulturní komunikace
a jejich případné řešení s cílem rozvoje
sociolingvistických kompetencí jakožto integrální části
kulturní identity každého žáka.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the development of
sociolinguistic competence at lower-secondary schools.
It aims at the analysis of sociolinguistic competence
status in respect to communicative competence,
conception of politeness and culture.
Based on the relationship of sociolinguistic and
pragmatic competence, the thesis analyses the CEFR
requirements that are flowingly compared with the
language aspects of the Frame of Educational Plan. The
ascertained facts are placed in the context with the
results of small-scale research which was directed at the
teachers' opinions regarding significance of development
of the competence with respect to their knowledge and
direct experience with pupils and teaching materials.
The thesis suggests solutions to obstacles in the way of
development of the competence that appear on the
material level, particularly in relation to curricula,
teaching materials and teachers' training. It points out
the causes of intercultural miscommunication and
possible solutions that would lead to the development of
the competence an integral part of a cultural identity of
each pupil.
Klíčová slova
Sociolingvistická kompetence, koncept zdvořilosti a
kultury, 2. stupeň základní školy, Doprovodný svazek s
novými deskriptory pro Společný Evropský referenční
rámec, řečové akty, učební materiály , komunikační
kompetence
Klíčová slova v angličtině
Sociolinguistic competence, concept of politeness and
culture, lower-secondary school, Companions Volume
with New Descriptors of Common European Frame of
Reference, speech acts, teaching materials,
communicative competence
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce se zabývá rozvojem sociolingvistických
kompetencí na 2. stupni základních škol a analýzou
postavení sociolingvistické kompetence vzhledem ke
komunikační kompetenci, konceptu zdvořilosti a kultury.
Na základě vztahu k pragmatické kompetenci analyzuje
požadavky Evropského referenčního rámce pro jazyky,
které následně srovnává s jazykovými aspekty
Rámcového vzdělávacího programu. Uvedené
skutečnosti dává do souvislostí s výsledky výzkumu
dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno na názory
učitelů týkajících se významu rozvoje sociolingvistických
kompetencí vzhledem k jejich znalostem a zkušenostem
z přímé práce se žáky i výukovými materiály.
Navrhuje řešení překážek rozvoje uvedených
kompetencí v rovině materiální, konkrétně učebních
osnov, výukových materiálů a vzdělávání učitelů. A
poukazuje na příčiny problémů interkulturní komunikace
a jejich případné řešení s cílem rozvoje
sociolingvistických kompetencí jakožto integrální části
kulturní identity každého žáka.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the development of
sociolinguistic competence at lower-secondary schools.
It aims at the analysis of sociolinguistic competence
status in respect to communicative competence,
conception of politeness and culture.
Based on the relationship of sociolinguistic and
pragmatic competence, the thesis analyses the CEFR
requirements that are flowingly compared with the
language aspects of the Frame of Educational Plan. The
ascertained facts are placed in the context with the
results of small-scale research which was directed at the
teachers' opinions regarding significance of development
of the competence with respect to their knowledge and
direct experience with pupils and teaching materials.
The thesis suggests solutions to obstacles in the way of
development of the competence that appear on the
material level, particularly in relation to curricula,
teaching materials and teachers' training. It points out
the causes of intercultural miscommunication and
possible solutions that would lead to the development of
the competence an integral part of a cultural identity of
each pupil.
Klíčová slova
Sociolingvistická kompetence, koncept zdvořilosti a
kultury, 2. stupeň základní školy, Doprovodný svazek s
novými deskriptory pro Společný Evropský referenční
rámec, řečové akty, učební materiály , komunikační
kompetence
Klíčová slova v angličtině
Sociolinguistic competence, concept of politeness and
culture, lower-secondary school, Companions Volume
with New Descriptors of Common European Frame of
Reference, speech acts, teaching materials,
communicative competence
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury
2. Zpracování tématu v teoretické části diplomové práce
3. Zvolení metody a postupu výzkumu v praktické části
4. Zpracování praktické části diplomové práce
5. Shrnutí, závěry, doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury
2. Zpracování tématu v teoretické části diplomové práce
3. Zvolení metody a postupu výzkumu v praktické části
4. Zpracování praktické části diplomové práce
5. Shrnutí, závěry, doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
ANDERSEN, M.L. Race, Class and Gender. Belmont: Wadsworth, 1992.
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assesment. Council of Europe. Cambridge: CUP, 2001.
CRYSTAL, D. English as a Global Language. Cambridge: CUP, 1997.
McKAY, S., HORNBERGER, N. H. Sociolinguistics and Language Teaching. Oxford: OUP, 1996.
TRUDGILL, P. Sociolinguistics. An Introduction to Language and Society. London: Penguin, 1993.
Seznam doporučené literatury
ANDERSEN, M.L. Race, Class and Gender. Belmont: Wadsworth, 1992.
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assesment. Council of Europe. Cambridge: CUP, 2001.
CRYSTAL, D. English as a Global Language. Cambridge: CUP, 1997.
McKAY, S., HORNBERGER, N. H. Sociolinguistics and Language Teaching. Oxford: OUP, 1996.
TRUDGILL, P. Sociolinguistics. An Introduction to Language and Society. London: Penguin, 1993.