Tématem diplomové práce popsat a zhodnotit, jak osoby s mentálním postižením využívající službu chráněného bydlení tráví volný čas, a to jak pohledem samotných uživatelů chráněného bydlení, tak také pohledem pracovníků chráněného bydlení. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola vymezuje sociální služby, druhy a formy. Podrobněji se zaměřuje na chráněné bydlení, popisuje rozsah úkonů základních činností a dva hlavní aktéry chráněného bydlení - pracovníky a uživatelé. Druhá kapitola definuje dospělé osoby s mentálním postižením, včetně klasifikace a specifik, jelikož úzce souvisí s volbou a realizací trávení volného času. Třetí kapitola definuje pojem volný čas, včetně vymezení jednoduchého rozdělení či funkcí. Dále vymezuje volný čas osob s mentálním postižením. Na tuto kapitolu plynně navazuje plánování volného času v chráněném bydlení s ohledem na specifika osob s mentálním postižením a pracovníků chráněného bydlení. Druhá část diplomové práce se zabývá samotným výzkumem. Blíže popisuje využití výzkumné metody, charakteristiku výzkumného vzorku, metodu zpracování dat a samotné šetření.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is to describe and evaluate how people with mental disabilities using the sheltered housing service spend their free time, both from the point of view of the users of sheltered housing themselves and from the point of view of sheltered housing workers.¨The theoretical background consists of three chapters. Chapter 1 defines types and forms of social services. It provides detailed information on assisted living, describing the range of basic activities exercise and the two main participants i.e. the client and the social worker. Chapter 2 provides the definition of adult persons with mental disability, including the classification, and lists the specific features connected to leisure time choices and activities realized. Chapter 3 defines the concept of leisure time including, an overall classification and description of leisure time functions. It also provides the definition of leisure time in persons with mental disability. The chapter is followed up by a description of leisure time planning in assisted living facilities, taking into account the specific needs of persons with mental disability, as well as the social workers in assisted living facilities. The research part of the thesis deals with the research project. It provides detailed description of the method, characterizers the research sample, data processing and the overall research process.
Klíčová slova
Volný čas, chráněné bydlení, sociální služby, uživatel, osoby s mentálním postižením, pracovník v sociálních službách
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, assisted living facility, social services, client, persons with mental disability, social (service) worker
Rozsah průvodní práce
113
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce popsat a zhodnotit, jak osoby s mentálním postižením využívající službu chráněného bydlení tráví volný čas, a to jak pohledem samotných uživatelů chráněného bydlení, tak také pohledem pracovníků chráněného bydlení. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola vymezuje sociální služby, druhy a formy. Podrobněji se zaměřuje na chráněné bydlení, popisuje rozsah úkonů základních činností a dva hlavní aktéry chráněného bydlení - pracovníky a uživatelé. Druhá kapitola definuje dospělé osoby s mentálním postižením, včetně klasifikace a specifik, jelikož úzce souvisí s volbou a realizací trávení volného času. Třetí kapitola definuje pojem volný čas, včetně vymezení jednoduchého rozdělení či funkcí. Dále vymezuje volný čas osob s mentálním postižením. Na tuto kapitolu plynně navazuje plánování volného času v chráněném bydlení s ohledem na specifika osob s mentálním postižením a pracovníků chráněného bydlení. Druhá část diplomové práce se zabývá samotným výzkumem. Blíže popisuje využití výzkumné metody, charakteristiku výzkumného vzorku, metodu zpracování dat a samotné šetření.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is to describe and evaluate how people with mental disabilities using the sheltered housing service spend their free time, both from the point of view of the users of sheltered housing themselves and from the point of view of sheltered housing workers.¨The theoretical background consists of three chapters. Chapter 1 defines types and forms of social services. It provides detailed information on assisted living, describing the range of basic activities exercise and the two main participants i.e. the client and the social worker. Chapter 2 provides the definition of adult persons with mental disability, including the classification, and lists the specific features connected to leisure time choices and activities realized. Chapter 3 defines the concept of leisure time including, an overall classification and description of leisure time functions. It also provides the definition of leisure time in persons with mental disability. The chapter is followed up by a description of leisure time planning in assisted living facilities, taking into account the specific needs of persons with mental disability, as well as the social workers in assisted living facilities. The research part of the thesis deals with the research project. It provides detailed description of the method, characterizers the research sample, data processing and the overall research process.
Klíčová slova
Volný čas, chráněné bydlení, sociální služby, uživatel, osoby s mentálním postižením, pracovník v sociálních službách
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, assisted living facility, social services, client, persons with mental disability, social (service) worker
Zásady pro vypracování
1. Určení cíle práce.
2. Vymezení základních pojmů.
3. Studium odborné literatury a pramenů z oblasti volnočasové pedagogiky, sociální pedagogiky a speciální pedagogiky.
4. Teoretická část a její strukturování:
- soc. služby, chráněné bydlení,
- volnočasové aktivity,
- specifika klientů v chráněném bydlení.
5. Vymezení výzkumného problému práce formulace výzkumného cíle, výzkumných otázek a hypotéz.
6. Realizace výzkumu individuální dotazníkové rozhovory s klientelou chráněného bydlení, kazuistika se zaměřením na individuální potřeby volného času klienta chráněného bydlení.
7. Závěrečné výstupy práce.
Zásady pro vypracování
1. Určení cíle práce.
2. Vymezení základních pojmů.
3. Studium odborné literatury a pramenů z oblasti volnočasové pedagogiky, sociální pedagogiky a speciální pedagogiky.
4. Teoretická část a její strukturování:
- soc. služby, chráněné bydlení,
- volnočasové aktivity,
- specifika klientů v chráněném bydlení.
5. Vymezení výzkumného problému práce formulace výzkumného cíle, výzkumných otázek a hypotéz.
6. Realizace výzkumu individuální dotazníkové rozhovory s klientelou chráněného bydlení, kazuistika se zaměřením na individuální potřeby volného času klienta chráněného bydlení.
7. Závěrečné výstupy práce.
Seznam doporučené literatury
HAMBÁLEK, V. Úvod do voľnočasových aktivít s klientskými skupinami sociálnej práce. Bratislava : Občianske združenie Sociálna práca, 2005. ISBN 80-89185-11-8.
HOFBAUER, B. Kapitoly z pedagogiky volného času : soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-72543-29-6.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
PROKEŠOVÁ, M. Volný čas z hlediska kvality života. 2. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-555-3.
ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-818-0
NAVRÁTIL, P. Úvod do teorií sociální práce. Brno: MU, 2001.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. 2. přeprac. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-471-6.
Pipeková, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
RENOTIÉROVÁ,M., LUDÍKOVÁ,L. et al: Speciální pedagogika. 3. vydání. Olomouc, UP, 2005. ISBN 80-244-1073-7.
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Seznam doporučené literatury
HAMBÁLEK, V. Úvod do voľnočasových aktivít s klientskými skupinami sociálnej práce. Bratislava : Občianske združenie Sociálna práca, 2005. ISBN 80-89185-11-8.
HOFBAUER, B. Kapitoly z pedagogiky volného času : soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-72543-29-6.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
PROKEŠOVÁ, M. Volný čas z hlediska kvality života. 2. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-555-3.
ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-818-0
NAVRÁTIL, P. Úvod do teorií sociální práce. Brno: MU, 2001.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. 2. přeprac. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-471-6.
Pipeková, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
RENOTIÉROVÁ,M., LUDÍKOVÁ,L. et al: Speciální pedagogika. 3. vydání. Olomouc, UP, 2005. ISBN 80-244-1073-7.
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Přílohy volně vložené
Příloha č. 1: Polostrukturovaný rozhovor s uživateli chráněného bydlení
Příloha č. 2: Polostrukturovaný rozhovor s pracovníky chráněného bydlení
Příloha č. 3: Polostrukturované rozhovory s uživateli chráněného bydlení
Příloha č. 4: Polostrukturované rozhovory s pracovníky chráněného bydlení
Příloha č. 5: Závěrečná tabulka s vyhodnocenými odpověďmi obou skupin respondentů