Diplomová práce Humor ve výuce se
zabývá humorem v teoretické rovině, který seznamuje s definicemi humoru, s historií humoru, se žákovským a učitelským humorem, s typy a formy humoru. Dále zmiňuje nevhodné užití humoru. Empirická část obsahuje dotazníkové šetření mezi učiteli středních škol a jeho vyhodnocení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Humor in education
deals with humor in the theory, which introduce the definitions of humor, with a history of humor, the pupil´s and the teacher´s sense of humor, the types and forms of humor. Next part mentions inappropriate use of humor. The practical part consists of a questionnaire spred among secondary school teachers.
Klíčová slova
Humor, škola, výuka, učitel, žák, dotazník
Klíčová slova v angličtině
Humor, school, education, pupil, teacher, a questionnaire spred
Rozsah průvodní práce
94 s
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Humor ve výuce se
zabývá humorem v teoretické rovině, který seznamuje s definicemi humoru, s historií humoru, se žákovským a učitelským humorem, s typy a formy humoru. Dále zmiňuje nevhodné užití humoru. Empirická část obsahuje dotazníkové šetření mezi učiteli středních škol a jeho vyhodnocení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Humor in education
deals with humor in the theory, which introduce the definitions of humor, with a history of humor, the pupil´s and the teacher´s sense of humor, the types and forms of humor. Next part mentions inappropriate use of humor. The practical part consists of a questionnaire spred among secondary school teachers.
Klíčová slova
Humor, škola, výuka, učitel, žák, dotazník
Klíčová slova v angličtině
Humor, school, education, pupil, teacher, a questionnaire spred
Zásady pro vypracování
Předpokládané kapitoly teoretické části práce:
1 Definice humoru
1.1 Roviny pohledu
1.1.1 Pohled psychologický
1.1.2 Pohled biologický
1.1.3 Pohled sociologický
1.1.4 Pohled edukativní
2 Historie humoru
3 Typy humoru
3.1 Typologie školního humoru
4 Formy humoru
5 Humor z pedagogického hlediska
6 Vliv humoru ve výuce
Nástin výzkumného zaměření:
Pojetí DP:
- teoreticko praktická
- kvalitativní výzkum
- sběr dat: dotazník, 100-150 respondentů, respondenti budou žáci 3. - 4. ročníku SŠ
- Cílem diplomová práce je sestrojit dotazník, který má prokázat nebo vyvrátit, že existuje souvislosti mezi typem učitele a schopností humor přijmout. A také, že existuje souvislost v zapamatování si učiva a použitím humoru.
- Stanovené hypotézy: Předpokládám, že ne všechny druhy humoru jsou vhodné použít ve škole. Domnívám se, že nezáleží na druhu humoru, ale na typu učitele, který s tímto humorem pracuje. Domnívám se, že existují nevhodné druhy učitelského humoru.
- Způsob vyhodnocení: graficky
Zásady pro vypracování
Předpokládané kapitoly teoretické části práce:
1 Definice humoru
1.1 Roviny pohledu
1.1.1 Pohled psychologický
1.1.2 Pohled biologický
1.1.3 Pohled sociologický
1.1.4 Pohled edukativní
2 Historie humoru
3 Typy humoru
3.1 Typologie školního humoru
4 Formy humoru
5 Humor z pedagogického hlediska
6 Vliv humoru ve výuce
Nástin výzkumného zaměření:
Pojetí DP:
- teoreticko praktická
- kvalitativní výzkum
- sběr dat: dotazník, 100-150 respondentů, respondenti budou žáci 3. - 4. ročníku SŠ
- Cílem diplomová práce je sestrojit dotazník, který má prokázat nebo vyvrátit, že existuje souvislosti mezi typem učitele a schopností humor přijmout. A také, že existuje souvislost v zapamatování si učiva a použitím humoru.
- Stanovené hypotézy: Předpokládám, že ne všechny druhy humoru jsou vhodné použít ve škole. Domnívám se, že nezáleží na druhu humoru, ale na typu učitele, který s tímto humorem pracuje. Domnívám se, že existují nevhodné druhy učitelského humoru.
- Způsob vyhodnocení: graficky
Seznam doporučené literatury
1. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 1. vydání. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7
2. OBST, Otto. Didaktika sekundárního vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1360-4
3. ŠEĎOVÁ, Klára. Humor ve škole. 1.vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6205-4.
4. PAŘÍZEK, Vlastimil. Učitel v nezvyklé situaci. 1. vydání. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1
5. ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. 2. vydání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X
6. MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 s. ISBN 80-210-1070-3.
7. VOGEL, Walter. Jak se učí učitelé?: tipy a triky pro každodenní život učitelů. 1. vydání. v českém jazyce. Plzeň: Fraus, 2009, 111 s. ISBN 978-80-7238-851-6.
8. HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. 2. Vydání. Praha: Portál, 2009, 774 s. ISBN 978-80-7367-569-1.
9. HRYCH, Ervín. Dějiny světového humoru. 1. vydání., Praha: Marsyas, 1994, 253 s. ISBN 80-901275-7-6.
10. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie. 1. vydání., Jinočany: H & H, 2002, 355 s. ISBN 80-7319-020-6.
11. RYS, Slavomír. Příprava učitele na vyučování. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 115 s.
12. CHLUP, Otokar, Josef KUBÁLEK Jan UHER. Pedagogická encyklopedie. 1. vydání, Praha: A-Ko, 1938, 640 s.
Seznam doporučené literatury
1. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 1. vydání. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7
2. OBST, Otto. Didaktika sekundárního vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1360-4
3. ŠEĎOVÁ, Klára. Humor ve škole. 1.vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6205-4.
4. PAŘÍZEK, Vlastimil. Učitel v nezvyklé situaci. 1. vydání. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1
5. ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. 2. vydání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X
6. MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 s. ISBN 80-210-1070-3.
7. VOGEL, Walter. Jak se učí učitelé?: tipy a triky pro každodenní život učitelů. 1. vydání. v českém jazyce. Plzeň: Fraus, 2009, 111 s. ISBN 978-80-7238-851-6.
8. HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. 2. Vydání. Praha: Portál, 2009, 774 s. ISBN 978-80-7367-569-1.
9. HRYCH, Ervín. Dějiny světového humoru. 1. vydání., Praha: Marsyas, 1994, 253 s. ISBN 80-901275-7-6.
10. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie. 1. vydání., Jinočany: H & H, 2002, 355 s. ISBN 80-7319-020-6.
11. RYS, Slavomír. Příprava učitele na vyučování. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 115 s.
12. CHLUP, Otokar, Josef KUBÁLEK Jan UHER. Pedagogická encyklopedie. 1. vydání, Praha: A-Ko, 1938, 640 s.