Kartografická gramotnost je uživatelským aspektem map, který je trendem v současné kartografii. Cílem této diplomové práce byla její analýza, která byla zaměřena na vybrané skupiny uživatelů map. Práce využívala nejmodernější dostupné metody. Teoretická část práce se zabývala širší problematikou vztahující se ke kartografické gramotnosti, dále vymezením tohoto pojmu v současné literatuře, jejím hodnocením z pohledu map use a analýzou existujících případových studií. Cílem praktické části práce bylo ověřit kartografickou gramotnost uživatelů map. Za tímto účelem vznikly dvě případové studie, on-line dotazníkové šetření a eye-tracking experiment. On-line dotazníkové šetření bylo zaměřeno na kvantitativní podložení výsledků kartografické gramotnosti. Eye-tracking experiment byl zaměřen na podrobnou analýzu získaných dat, pomocí statistických metod a spolu s využitím nástroje ScanGraph a zkoumal možnou existenci rozdílů strategií čtení map vybraných skupin uživatelů.
Anotace v angličtině
Cartographic literacy is a user aspect of a map that is a trend in modern cartography. The aim of this diploma thesis is analysis of cartographic literacy by using available methods focused on selected group of map users. Theoretical goals of the thesis include wider theoretical background related to cartographic literacy, definition of the concept in current literature, evaluation from map use and analysis of existing case studies. The main practical objective of this thesis is to verify cartographic literacy of map users. For that reason were created two case studies, on-line questionnaire and eye-tracking experiment. On-line questionnaire is focused on quantity of results. The eye-tracking experiment deals with a detailed analysis of the data obtained with the use of statistical methods and ScanGraph tool to find differences between groups of map users.
Klíčová slova
kartografická gramotnost; map use; eye-tracking
Klíčová slova v angličtině
cartographic literacy; map use; eye-tracking
Rozsah průvodní práce
text práce 62; přílohy 37
Jazyk
CZ
Anotace
Kartografická gramotnost je uživatelským aspektem map, který je trendem v současné kartografii. Cílem této diplomové práce byla její analýza, která byla zaměřena na vybrané skupiny uživatelů map. Práce využívala nejmodernější dostupné metody. Teoretická část práce se zabývala širší problematikou vztahující se ke kartografické gramotnosti, dále vymezením tohoto pojmu v současné literatuře, jejím hodnocením z pohledu map use a analýzou existujících případových studií. Cílem praktické části práce bylo ověřit kartografickou gramotnost uživatelů map. Za tímto účelem vznikly dvě případové studie, on-line dotazníkové šetření a eye-tracking experiment. On-line dotazníkové šetření bylo zaměřeno na kvantitativní podložení výsledků kartografické gramotnosti. Eye-tracking experiment byl zaměřen na podrobnou analýzu získaných dat, pomocí statistických metod a spolu s využitím nástroje ScanGraph a zkoumal možnou existenci rozdílů strategií čtení map vybraných skupin uživatelů.
Anotace v angličtině
Cartographic literacy is a user aspect of a map that is a trend in modern cartography. The aim of this diploma thesis is analysis of cartographic literacy by using available methods focused on selected group of map users. Theoretical goals of the thesis include wider theoretical background related to cartographic literacy, definition of the concept in current literature, evaluation from map use and analysis of existing case studies. The main practical objective of this thesis is to verify cartographic literacy of map users. For that reason were created two case studies, on-line questionnaire and eye-tracking experiment. On-line questionnaire is focused on quantity of results. The eye-tracking experiment deals with a detailed analysis of the data obtained with the use of statistical methods and ScanGraph tool to find differences between groups of map users.
Klíčová slova
kartografická gramotnost; map use; eye-tracking
Klíčová slova v angličtině
cartographic literacy; map use; eye-tracking
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analýza kartografické gramotnosti vybraných skupin uživatelů map. Studentka se v rešeršní části zaměří na vymezení pojmu kartografická gramotnost a způsoby jejího hodnocení z hlediska map use (tedy z pohledu uživatelů map, nikoliv z hlediska kartografické tvorby). Studentka zvolí vhodnou skupinu uživatelů map (úředníci, profesionální řidiči, učitelé, odborníci v určitém oboru či jiné), navrhne způsob zjištění kartografické gramotnosti u této skupiny uživatelů map a vybere nejvhodnější metody vyhodnocení případových studií. Dosažené výsledky správně interpretuje. Na základě získaných zkušeností studentka navrhne metodický postup hodnocení kartografické gramotnosti uživatelů map tak, aby bylo dle navrženého postupu možné analýzu opakovat a výsledky porovnávat v delším časovém období.
Studentka vyplní údaje o všech datových sadách, které vytvořila nebo získala v rámci práce, do Metainformačního systému Katedry geoinformatiky UP a současně vytvoří zálohu údajů ve formě validovaného XML souboru. Celá práce (text, přílohy, výstupy, zdrojová a vytvořená data, XML soubor) odevzdá v digitální podobě na CD (DVD) společně s textem práce s vybranými přílohami, a to ve dvou svázaných výtiscích na sekretariát katedry. O diplomové práci studentka vytvoří webovou stránku v souladu s pravidly dostupnými na stránkách katedry. Práce bude zpracována podle zásad psaní odborného textu a závazné šablony pro diplomové práce na Katedře geoinformatiky UP. Povinnou přílohou práce bude poster formátu A2.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analýza kartografické gramotnosti vybraných skupin uživatelů map. Studentka se v rešeršní části zaměří na vymezení pojmu kartografická gramotnost a způsoby jejího hodnocení z hlediska map use (tedy z pohledu uživatelů map, nikoliv z hlediska kartografické tvorby). Studentka zvolí vhodnou skupinu uživatelů map (úředníci, profesionální řidiči, učitelé, odborníci v určitém oboru či jiné), navrhne způsob zjištění kartografické gramotnosti u této skupiny uživatelů map a vybere nejvhodnější metody vyhodnocení případových studií. Dosažené výsledky správně interpretuje. Na základě získaných zkušeností studentka navrhne metodický postup hodnocení kartografické gramotnosti uživatelů map tak, aby bylo dle navrženého postupu možné analýzu opakovat a výsledky porovnávat v delším časovém období.
Studentka vyplní údaje o všech datových sadách, které vytvořila nebo získala v rámci práce, do Metainformačního systému Katedry geoinformatiky UP a současně vytvoří zálohu údajů ve formě validovaného XML souboru. Celá práce (text, přílohy, výstupy, zdrojová a vytvořená data, XML soubor) odevzdá v digitální podobě na CD (DVD) společně s textem práce s vybranými přílohami, a to ve dvou svázaných výtiscích na sekretariát katedry. O diplomové práci studentka vytvoří webovou stránku v souladu s pravidly dostupnými na stránkách katedry. Práce bude zpracována podle zásad psaní odborného textu a závazné šablony pro diplomové práce na Katedře geoinformatiky UP. Povinnou přílohou práce bude poster formátu A2.
Seznam doporučené literatury
BAYRAM, S., IBRAHIM, R. Digital Map Literacy Bounded With Culture Under Geographical Information Systems Perspective. Journal of Visual Literacy, 2005.
CRAMPTON, J. W. Cartography: Maps 2.0. Progress in Human Geography, 2009. pp 91-100.
INNES, L. M., ENGEL, B. The role of the national mapping organisation in map literacy education and training. In: 4th biennial SSAG (Society of South African Geographers) Conference, Goudini Spa, South Africa. 2001.
NOVÁK, S. Lentikulární mapy jako prostředek utváření kartografické gramotnosti. Geografické informácie, Nitra: UKF v Nitre, FPV, katedra geografie, 2010, roč. 14, 1/2010, pp 171-177. ISSN 1337-9453.
NOVÁK, S. Rozvoj kartografické gramotnosti a komunikační úrovně mapy. Geografické informácie, Nitra: UKF v Nitre, FPV, katedra geografie, 2009, roč. 13/2009, č. 1, pp 145-150. ISSN 1337-9453.
RODEROVÁ, P. Tvorba typizovaných kartografických úloh pro procvičování kartografické gramotnosti. Brno, 2014. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Aleš Ruda.
SAARINEN, T. F., MACCABE, Ch. L. World patterns of geographic literacy based on sketch map quality. The professional geographer, 1995. pp 196-204.
SPEAKE, J., AXON, S. "I Never Use'Maps' Anymore": Engaging with Sat Nav Technologies and the Implications for Cartographic Literacy and Spatial Awareness. The Cartographic Journal, 2012. pp 326-336.
VONDRÁKOVÁ, A. Netechnologické aspekty mapové tvorby. Univerzita Palackého v Olomouci pro Katedru geoinformatiky, 2014. ISBN: 978-80-244-4239-6
VOŽENÍLEK, V. Geoinformatická gramotnost: nezbytnost nebo nesmysl. GeografieSborník ČGS, 2002. pp 371-382.
VOŽENÍLEK, V., KAŇOK, J. a kol. Metody tematické kartografie: vizualizace prostorových jevů. Univerzita Palackého v Olomouci pro Katedru geoinformatiky, 2011.
Seznam doporučené literatury
BAYRAM, S., IBRAHIM, R. Digital Map Literacy Bounded With Culture Under Geographical Information Systems Perspective. Journal of Visual Literacy, 2005.
CRAMPTON, J. W. Cartography: Maps 2.0. Progress in Human Geography, 2009. pp 91-100.
INNES, L. M., ENGEL, B. The role of the national mapping organisation in map literacy education and training. In: 4th biennial SSAG (Society of South African Geographers) Conference, Goudini Spa, South Africa. 2001.
NOVÁK, S. Lentikulární mapy jako prostředek utváření kartografické gramotnosti. Geografické informácie, Nitra: UKF v Nitre, FPV, katedra geografie, 2010, roč. 14, 1/2010, pp 171-177. ISSN 1337-9453.
NOVÁK, S. Rozvoj kartografické gramotnosti a komunikační úrovně mapy. Geografické informácie, Nitra: UKF v Nitre, FPV, katedra geografie, 2009, roč. 13/2009, č. 1, pp 145-150. ISSN 1337-9453.
RODEROVÁ, P. Tvorba typizovaných kartografických úloh pro procvičování kartografické gramotnosti. Brno, 2014. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Aleš Ruda.
SAARINEN, T. F., MACCABE, Ch. L. World patterns of geographic literacy based on sketch map quality. The professional geographer, 1995. pp 196-204.
SPEAKE, J., AXON, S. "I Never Use'Maps' Anymore": Engaging with Sat Nav Technologies and the Implications for Cartographic Literacy and Spatial Awareness. The Cartographic Journal, 2012. pp 326-336.
VONDRÁKOVÁ, A. Netechnologické aspekty mapové tvorby. Univerzita Palackého v Olomouci pro Katedru geoinformatiky, 2014. ISBN: 978-80-244-4239-6
VOŽENÍLEK, V. Geoinformatická gramotnost: nezbytnost nebo nesmysl. GeografieSborník ČGS, 2002. pp 371-382.
VOŽENÍLEK, V., KAŇOK, J. a kol. Metody tematické kartografie: vizualizace prostorových jevů. Univerzita Palackého v Olomouci pro Katedru geoinformatiky, 2011.
Přílohy volně vložené
poster, CD-Rom
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, grafy, plány, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu obhajoby studentka seznámila komisi s cíli, metodami a výsledky své diplomové práce. Následně přednesli své posudky vedoucí práce a oponent.
V diskusi byla řešena témata:
- Výběr skupin uživatelů na základě zjištěných výsledků
- Ukázka z nástroje ScanGraph
- Výsledky s collapsed/not collapsed sekvencemi
- Vliv gramotnosti na doplňující otázky