Předmětem této diplomové práce je komparace vzdělávacího systému a zejména standardů učitelské profese v návaznosti na karierní systém učitelů v ČR a 5 vybraných zemí EU. Jsou zde nastíněny soudobé pedagogické vědecké teorie, které určují současný trend vzdělávání ve většině zemí. Dále je zde popsán vývoj legislativy a důležitých strategických dokumentů v rámci reformy českého školství od roku 1989 a analyzováno sociálně-ekonomické postavení současné české školy, včetně úlohy učitele v měnící se společnosti. Cílem práce je stanovit na základě komparace doporučení, které by se mohly realizovat při tvorbě a zavádění českých standardů učitelů a na ně navazujícího karierního systému učitelů a tím zefektivnit a zlepšit fungování vzdělávacího systému v ČR.
Anotace v angličtině
The subject of this diploma thesis is a comparison of the educational system and especially the standards of the teacher profession in connection with the career system of teachers in the Czech Republic and 5 selected EU countries. There are outlined contemporary pedagogical scientific theories that determine the current trend of education in most countries. It also describes the development of legislation and important strategic documents in the framework of the reform of Czech education since 1989 and analyzes the socio-economic position of the contemporary Czech school, including the role of teacher in a changing society. The aim of the thesis is to determine on the basis of comparison the recommendations that could be made in the creation and implementation of Czech teacher standards and their follow-up career system of teachers and thus make the education system in the Czech Republic more efficient and improve it.
Klíčová slova
Česká republika, diskurz, ekonomicko-sociologické pojetí školy, Evropská unie, karierní systém, komparace, kompetence, reflexe, standardy, školská reforma, učitelská profese, vzdělávací systém.
Klíčová slova v angličtině
Czech Republic, discourse, economic-sociological concept of the school, European Union, career system, comparison, competence, reflection, standards, school reform, teacher profession, educational system.
Rozsah průvodní práce
113 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem této diplomové práce je komparace vzdělávacího systému a zejména standardů učitelské profese v návaznosti na karierní systém učitelů v ČR a 5 vybraných zemí EU. Jsou zde nastíněny soudobé pedagogické vědecké teorie, které určují současný trend vzdělávání ve většině zemí. Dále je zde popsán vývoj legislativy a důležitých strategických dokumentů v rámci reformy českého školství od roku 1989 a analyzováno sociálně-ekonomické postavení současné české školy, včetně úlohy učitele v měnící se společnosti. Cílem práce je stanovit na základě komparace doporučení, které by se mohly realizovat při tvorbě a zavádění českých standardů učitelů a na ně navazujícího karierního systému učitelů a tím zefektivnit a zlepšit fungování vzdělávacího systému v ČR.
Anotace v angličtině
The subject of this diploma thesis is a comparison of the educational system and especially the standards of the teacher profession in connection with the career system of teachers in the Czech Republic and 5 selected EU countries. There are outlined contemporary pedagogical scientific theories that determine the current trend of education in most countries. It also describes the development of legislation and important strategic documents in the framework of the reform of Czech education since 1989 and analyzes the socio-economic position of the contemporary Czech school, including the role of teacher in a changing society. The aim of the thesis is to determine on the basis of comparison the recommendations that could be made in the creation and implementation of Czech teacher standards and their follow-up career system of teachers and thus make the education system in the Czech Republic more efficient and improve it.
Klíčová slova
Česká republika, diskurz, ekonomicko-sociologické pojetí školy, Evropská unie, karierní systém, komparace, kompetence, reflexe, standardy, školská reforma, učitelská profese, vzdělávací systém.
Klíčová slova v angličtině
Czech Republic, discourse, economic-sociological concept of the school, European Union, career system, comparison, competence, reflection, standards, school reform, teacher profession, educational system.
Zásady pro vypracování
1) Vymezení tématu
2) Vyhledání literatury ke zvolenému tématu
3) Vytyčení koncepce práce, formulace cílů práce
4) Pravidelné konzultace s vedoucím práce
5) Shromažďování a studium odborné literatury k tématu
6) Realizace teoretické části práce
7) Zvolení metody a postupu výzkumu v praktické části
8) Sběr dat pro praktickou část práce, realizace praktické části práce
9) Zpracování výsledků a jejich interpretace
10) Komparace teoretických východisek se získanými informacemi i praktickými zkušenostmi
11) Shrnutí, závěry
Zásady pro vypracování
1) Vymezení tématu
2) Vyhledání literatury ke zvolenému tématu
3) Vytyčení koncepce práce, formulace cílů práce
4) Pravidelné konzultace s vedoucím práce
5) Shromažďování a studium odborné literatury k tématu
6) Realizace teoretické části práce
7) Zvolení metody a postupu výzkumu v praktické části
8) Sběr dat pro praktickou část práce, realizace praktické části práce
9) Zpracování výsledků a jejich interpretace
10) Komparace teoretických východisek se získanými informacemi i praktickými zkušenostmi
11) Shrnutí, závěry
Seznam doporučené literatury
BALÁŽ, Ondrej, 1973. Učiteľ a spoločnosť .1.vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. 191s.
BERTRAND, Yves, 1193, Théories contemporanies de l´éducation. 3e édition, z francouzštiny přeložil Oldřich Selucký, Praha: PortáL. 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír, Stanislava KUČEROVÁ, Milena KURELOVÁ, 2000. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21.století. 1.vyd. Brno: Konvoj. 251s. ISBN 80-85615-95-9.
HAVLÍK, Radomír, Jaroslav Koťa, 2011. Sociologie výchovy a školy, 1.vyd. Praha: Portál, 176s. ISBN 978-80-262-0042-0.
HELLUS, Zdeněk. Učitel jako klíčový aktér vize školy příštího tisíciletí. In: Učitelské listy 4 1997, č.5.
KASPER, Tomáš, Dana KASPEROVÁ, 2008, Dějiny pedagogiky, 1.vyd. Praha: Grada, 224 s. ISBN 978-80-247-2429-4.
KODEDOVÁ, Oldřiška, Zdeněk UHEREK, 1972. Kapitoly z dějin českého učitelstva (1990 1938). Praha: SPN. 159s.
KRYKORKOVÁ, Hana, Růžena VÁŃOVÁ, 2010. Učitel v současné škole. 1.vyd. Praha: Filosofický fakulta UK v Praze, 315 s. ISBN 978-80-7308-301-4.
MORKES, František, 1994. Postavení učitele v předmnichovském Československu. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. 26 s. ISBN 80-211-0182-2.
PRŮCHA, Jan, 2002. Učitel. 1.vyd. Praha: Portál. 154s. ISBN 80-7178-621-7.
SVEC, Vlastimil, Zdenka VESELÁ, 2000. Proměny školy, učitele a žáka na přelomu tisíciletí: protokol ze sjezdu učitelů v Brně 30.-31.srpna 2000. 1.vyd. Brno: Konvoj, 270 s., ISBN 80-7302-016-5.
KABELE, Jan, 1998. Přerody principy sociálního konstruování. 1.vyd. Praha: Karolinum, 394 s. ISBN 80-7184-359-8.
BERGER, Peter.L., Thomas LUCKMANN, 1999. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. 1.vyd.Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. 214 s. ISBN 80-85959-46-1.
Seznam doporučené literatury
BALÁŽ, Ondrej, 1973. Učiteľ a spoločnosť .1.vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. 191s.
BERTRAND, Yves, 1193, Théories contemporanies de l´éducation. 3e édition, z francouzštiny přeložil Oldřich Selucký, Praha: PortáL. 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír, Stanislava KUČEROVÁ, Milena KURELOVÁ, 2000. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21.století. 1.vyd. Brno: Konvoj. 251s. ISBN 80-85615-95-9.
HAVLÍK, Radomír, Jaroslav Koťa, 2011. Sociologie výchovy a školy, 1.vyd. Praha: Portál, 176s. ISBN 978-80-262-0042-0.
HELLUS, Zdeněk. Učitel jako klíčový aktér vize školy příštího tisíciletí. In: Učitelské listy 4 1997, č.5.
KASPER, Tomáš, Dana KASPEROVÁ, 2008, Dějiny pedagogiky, 1.vyd. Praha: Grada, 224 s. ISBN 978-80-247-2429-4.
KODEDOVÁ, Oldřiška, Zdeněk UHEREK, 1972. Kapitoly z dějin českého učitelstva (1990 1938). Praha: SPN. 159s.
KRYKORKOVÁ, Hana, Růžena VÁŃOVÁ, 2010. Učitel v současné škole. 1.vyd. Praha: Filosofický fakulta UK v Praze, 315 s. ISBN 978-80-7308-301-4.
MORKES, František, 1994. Postavení učitele v předmnichovském Československu. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. 26 s. ISBN 80-211-0182-2.
PRŮCHA, Jan, 2002. Učitel. 1.vyd. Praha: Portál. 154s. ISBN 80-7178-621-7.
SVEC, Vlastimil, Zdenka VESELÁ, 2000. Proměny školy, učitele a žáka na přelomu tisíciletí: protokol ze sjezdu učitelů v Brně 30.-31.srpna 2000. 1.vyd. Brno: Konvoj, 270 s., ISBN 80-7302-016-5.
KABELE, Jan, 1998. Přerody principy sociálního konstruování. 1.vyd. Praha: Karolinum, 394 s. ISBN 80-7184-359-8.
BERGER, Peter.L., Thomas LUCKMANN, 1999. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. 1.vyd.Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. 214 s. ISBN 80-85959-46-1.