Diplomová práce je zaměřena na základní vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací. Teoretická část se zabývá vymezením lehké mentální retardace, osobnostními specifiky těchto dětí, edukačním systémem a vzděláváním žáků na běžné základní škole, kde se vzdělávají formou integrace nebo na základní škole zřízené podle §16 odst. 9. Praktická část má za cíl zjistit a analyzovat názory a zkušenosti od rodičů a pedagogických pracovníků na vzdělávání dětí s lehkou mentální retardací. Především se zaměřuje na jednotlivá pozitiva a negativa, která se pojí k jednotlivým typům škol.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on elementary education of pupils with general learning disability. Theoretical part deals with various definitions of general learning disability and personality specifics of children suffering by general learning disability. Educational system as a whole and educating pupils in average elementary schools are described as well. Children with general learning disability can be educated by integration or in elementary school established under §16 paragraph 9th. Practical part aims to analyze the opinions and experience of parents and teachers who are responsible of education process of children with general learning disability. The positives and negatives of different school systems are detailed in this part.
Klíčová slova
Lehká mentální retardace, integrace, vzdělávání na základní škole, legislativa.
Klíčová slova v angličtině
Mild mental retardation, integration, elementary school education, special school, legislation.
Rozsah průvodní práce
102
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na základní vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací. Teoretická část se zabývá vymezením lehké mentální retardace, osobnostními specifiky těchto dětí, edukačním systémem a vzděláváním žáků na běžné základní škole, kde se vzdělávají formou integrace nebo na základní škole zřízené podle §16 odst. 9. Praktická část má za cíl zjistit a analyzovat názory a zkušenosti od rodičů a pedagogických pracovníků na vzdělávání dětí s lehkou mentální retardací. Především se zaměřuje na jednotlivá pozitiva a negativa, která se pojí k jednotlivým typům škol.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on elementary education of pupils with general learning disability. Theoretical part deals with various definitions of general learning disability and personality specifics of children suffering by general learning disability. Educational system as a whole and educating pupils in average elementary schools are described as well. Children with general learning disability can be educated by integration or in elementary school established under §16 paragraph 9th. Practical part aims to analyze the opinions and experience of parents and teachers who are responsible of education process of children with general learning disability. The positives and negatives of different school systems are detailed in this part.
Klíčová slova
Lehká mentální retardace, integrace, vzdělávání na základní škole, legislativa.
Klíčová slova v angličtině
Mild mental retardation, integration, elementary school education, special school, legislation.
Zásady pro vypracování
1. Popis teoretického východiska práce
2. Hlavní téma teoretické části
3. Popis výzkumného problému
4. Výzkumný projekt
a. cíle výzkumu
b. základní a výzkumný soubor
c. metody sběru a zpracování dat
d. očekávané výstupy a praktické dopady práce
5. Seznam odborné literatury
Zásady pro vypracování
1. Popis teoretického východiska práce
2. Hlavní téma teoretické části
3. Popis výzkumného problému
4. Výzkumný projekt
a. cíle výzkumu
b. základní a výzkumný soubor
c. metody sběru a zpracování dat
d. očekávané výstupy a praktické dopady práce
5. Seznam odborné literatury
Seznam doporučené literatury
1. BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole.1. vyd. Praha:Grada, 2011. 144 s. ISBN 978-80-247-3854-3.
2. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. 1. vyd. Praha:Grada, 2010. 224 s. ISBN 978-80-247-3070-7.
3. KAPRÁLEK, K.,BĚLECKÝ, Z. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. 2. vyd. Praha: Portál, 2011. 163 s. ISBN 978-80-7367-824-1.
4. KOCUROVÁ, M. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy. 1. vyd. Dobrá voda: Aleš Čeněk, 2002. 416 s. ISBN 80-86473-23-6.
5. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 3. vyd. Praha: Portál, 2008. 155 s. ISBN 978-80-7367-434-2.
6. LECHTA, V., Základy inkluzivní pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 435 s. ISBN 978-80-7367-679-7.
7. MICHALÍK, J. Školská integrace žáků s postižením na základních školách v České republice. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. 297 s. ISBN 80-244-1045-1.
8. MÜLLER, O. Lehká mentální retardace v pedagogickopsychologickém kontextu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. 87 s. ISBN 80-244-0207-6.
9. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. 192 s. ISBN 80-7178-262-9.
10. VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH,M. Mentální postižení. 1.vyd. Praha: Grada, 2012. 352 s. ISBN 978-80-247-3829-1.
Seznam doporučené literatury
1. BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole.1. vyd. Praha:Grada, 2011. 144 s. ISBN 978-80-247-3854-3.
2. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. 1. vyd. Praha:Grada, 2010. 224 s. ISBN 978-80-247-3070-7.
3. KAPRÁLEK, K.,BĚLECKÝ, Z. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. 2. vyd. Praha: Portál, 2011. 163 s. ISBN 978-80-7367-824-1.
4. KOCUROVÁ, M. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy. 1. vyd. Dobrá voda: Aleš Čeněk, 2002. 416 s. ISBN 80-86473-23-6.
5. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 3. vyd. Praha: Portál, 2008. 155 s. ISBN 978-80-7367-434-2.
6. LECHTA, V., Základy inkluzivní pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 435 s. ISBN 978-80-7367-679-7.
7. MICHALÍK, J. Školská integrace žáků s postižením na základních školách v České republice. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. 297 s. ISBN 80-244-1045-1.
8. MÜLLER, O. Lehká mentální retardace v pedagogickopsychologickém kontextu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. 87 s. ISBN 80-244-0207-6.
9. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. 192 s. ISBN 80-7178-262-9.
10. VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH,M. Mentální postižení. 1.vyd. Praha: Grada, 2012. 352 s. ISBN 978-80-247-3829-1.