Předkládaná diplomová práce se zabývá vlivem pravidelného předčítání na jazykové schopnosti dítěte jako prekurzory gramotnosti. Teoretická část popisuje akvizicí jazyka v rámci jednotlivých jazykových rovin a s oblastí čtení. Praktická část prostřednictvím několika případových studií mapuje domácí čtenářské prostředí předškolních dětí, kterým rodiče denně předčítají. U těchto dětí jsou následně vyšetřeny jazykové schopnosti, které byly komparovány s kontrolní skupinou z nepravidelného čtenářského prostředí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the influence of reading aloud on the language skills, precursors of literacy, of child. The theoretical part describes the acquisition of language through individual language levels and course of reading. The practical part through case studies map home reading environment of pre-school children. These children are examined of their language skills which were compared with the skills of control group from irregular reading environment.
Klíčová slova
čtení, akvizice jazyka, předčítání, vývoj čtení, jazykové roviny, diagnostická baterie, případová studie
Klíčová slova v angličtině
reading, language acquisition, reading aloud, development of reading, language level, diagnostic battery, case study
Rozsah průvodní práce
129 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá vlivem pravidelného předčítání na jazykové schopnosti dítěte jako prekurzory gramotnosti. Teoretická část popisuje akvizicí jazyka v rámci jednotlivých jazykových rovin a s oblastí čtení. Praktická část prostřednictvím několika případových studií mapuje domácí čtenářské prostředí předškolních dětí, kterým rodiče denně předčítají. U těchto dětí jsou následně vyšetřeny jazykové schopnosti, které byly komparovány s kontrolní skupinou z nepravidelného čtenářského prostředí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the influence of reading aloud on the language skills, precursors of literacy, of child. The theoretical part describes the acquisition of language through individual language levels and course of reading. The practical part through case studies map home reading environment of pre-school children. These children are examined of their language skills which were compared with the skills of control group from irregular reading environment.
Klíčová slova
čtení, akvizice jazyka, předčítání, vývoj čtení, jazykové roviny, diagnostická baterie, případová studie
Klíčová slova v angličtině
reading, language acquisition, reading aloud, development of reading, language level, diagnostic battery, case study
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce
2. Sběr dostupné a zahraniční literatury
3. Vypracování teoretické části
4. Vypracování praktické části
5. Diskuze
6. Závěry
7. Doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce
2. Sběr dostupné a zahraniční literatury
3. Vypracování teoretické části
4. Vypracování praktické části
5. Diskuze
6. Závěry
7. Doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 236 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3008-0.
HAVLÍNOVÁ, M. Knížka pro rodiče o dětech a čtení. 1. vyd. Praha: Albatros, 1978. 84 s.
KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 98 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-1026-9.
KRAMPLOVÁ, I. POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005, 95 s. ISBN 80-211-0486-4.
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 199 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3603-7.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 236 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3008-0.
HAVLÍNOVÁ, M. Knížka pro rodiče o dětech a čtení. 1. vyd. Praha: Albatros, 1978. 84 s.
KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 98 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-1026-9.
KRAMPLOVÁ, I. POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005, 95 s. ISBN 80-211-0486-4.
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 199 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3603-7.