Hlavním cílem této práce je zmapovat a popsat názory matek předškolních dětí na používání přístrojů s dotykovým displejem jejich dětmi. Pozornost je věnována především uživatelským návykům předškolních dětí a vlivu dotykových přístrojů na jejich vývoj. Sběr dat probíhal formou internetového dotazníku s otevřenými položkami. Dotazník vyplnilo 82 respondentek (matek tří až šestiletých dětí). Metodami analýzy dat jsou deskriptivní obsahová analýza, metoda vytváření trsů a metoda zachycení vzorců. Z výsledků vyplývá, že předškolní děti ve většině případů nemají vlastní přístroj s dotykovým displejem, ale mají k těmto zařízením přístup a používají je několikrát do týdně především ke hraní her, sledování videí a poslechu hudby. Mnoho matek omezuje čas používání dotykových přístrojů jejich dětmi. Některé matky navíc podmiňují používání dotykových přístrojů dodržováním dalších pravidel. K hlavním rizikům, které dle matek způsobuje používání dotykových displejů, patří vznik závislosti na těchto přístrojích, zdravotní rizika, problémy v oblasti řeči a komunikace a zaostávání v oblasti hrubé motoriky. Pozitivní vlivy používání dotykových přístrojů matky spatřují v oblasti rozvoje technických dovedností, kognitivních funkcí a znalostí.
Anotace v angličtině
The main goal of this work is to describe the viewpoints of mothers of preschool children to use devices with touch screen by their children. Habits of preschool children and influence touch devices to their development is examined in this work. Data collection was conducted through an Internet survey with open questions. The questionnaire was completed by 82 respondents (mothers of three to six year old children). Methods of data analysis were: descriptive content analysis, cluster analysis and trapping patterns analysis. The results show that preschool children, in most cases, do not own a device with a touchscreen, but they have access to those devices and they using them several times a week primarily for playing games, listening music or watching videos. Many mothers reduces time of using touch devices by their children. Some mothers additionally condition the use of touch devices to with other rules. The main risks that makes use of touch screens dangerous are creation of addiction on these devices, health risks, problems in speech and communication and physical skills gap. According mothers are positive influences of using touch devices in the development of technical skills and cognitive knowledge.
Hlavním cílem této práce je zmapovat a popsat názory matek předškolních dětí na používání přístrojů s dotykovým displejem jejich dětmi. Pozornost je věnována především uživatelským návykům předškolních dětí a vlivu dotykových přístrojů na jejich vývoj. Sběr dat probíhal formou internetového dotazníku s otevřenými položkami. Dotazník vyplnilo 82 respondentek (matek tří až šestiletých dětí). Metodami analýzy dat jsou deskriptivní obsahová analýza, metoda vytváření trsů a metoda zachycení vzorců. Z výsledků vyplývá, že předškolní děti ve většině případů nemají vlastní přístroj s dotykovým displejem, ale mají k těmto zařízením přístup a používají je několikrát do týdně především ke hraní her, sledování videí a poslechu hudby. Mnoho matek omezuje čas používání dotykových přístrojů jejich dětmi. Některé matky navíc podmiňují používání dotykových přístrojů dodržováním dalších pravidel. K hlavním rizikům, které dle matek způsobuje používání dotykových displejů, patří vznik závislosti na těchto přístrojích, zdravotní rizika, problémy v oblasti řeči a komunikace a zaostávání v oblasti hrubé motoriky. Pozitivní vlivy používání dotykových přístrojů matky spatřují v oblasti rozvoje technických dovedností, kognitivních funkcí a znalostí.
Anotace v angličtině
The main goal of this work is to describe the viewpoints of mothers of preschool children to use devices with touch screen by their children. Habits of preschool children and influence touch devices to their development is examined in this work. Data collection was conducted through an Internet survey with open questions. The questionnaire was completed by 82 respondents (mothers of three to six year old children). Methods of data analysis were: descriptive content analysis, cluster analysis and trapping patterns analysis. The results show that preschool children, in most cases, do not own a device with a touchscreen, but they have access to those devices and they using them several times a week primarily for playing games, listening music or watching videos. Many mothers reduces time of using touch devices by their children. Some mothers additionally condition the use of touch devices to with other rules. The main risks that makes use of touch screens dangerous are creation of addiction on these devices, health risks, problems in speech and communication and physical skills gap. According mothers are positive influences of using touch devices in the development of technical skills and cognitive knowledge.
-Základem pro vypracování bude Manuál pro psaní diplomových prací na katedře psychologie v Olomouci (Kolařík M. a kol., 2015)
-Rešerše a studium české i zahraniční literatury zabývající se
Vývojovou psychologií
přístroji s dotykovým displejem
používání přístrojů s dotykovým displejem dětmi
názory rodičů na přístroje s dotykovým displejem
-Zpracování teoretické části obsahující
Charakteristiky dětí předškolního věku z pohledu vývojové psychologie
Charakteristika přístrojů s dotykovým displejem
Popis současných trendů v oblasti používání přístrojů s dotykovým displejem dětmi předškolního věku
-Příprava kvalitativního výzkumu
Formulace výzkumných otázek
Vytvoření dotazníku pro matky dětí předškolního věku
-Realizace výzkumu
Šíření předpřipraveného dotazníku pomocí internetových sociálních sítí určených pro rodiče
-Vyhodnocení výzkumu
Import získaných dat do textového editoru
Obsahová analýza textu
Sepsání výsledků výzkumu
Odpověď na výzkumné otázky
-Závěr a souhrn práce
Souhrn nejdůležitějších bodů z teoretické části
Shrnutí výsledků výzkumu
Diskuze
-Doufám, že tato bakalářská práce bude přínosem v oblasti vzdělávání (začlenění moderních technologií do edukace předškolních dětí) a v oblasti dětského psychologického poradenství
Zásady pro vypracování
-Základem pro vypracování bude Manuál pro psaní diplomových prací na katedře psychologie v Olomouci (Kolařík M. a kol., 2015)
-Rešerše a studium české i zahraniční literatury zabývající se
Vývojovou psychologií
přístroji s dotykovým displejem
používání přístrojů s dotykovým displejem dětmi
názory rodičů na přístroje s dotykovým displejem
-Zpracování teoretické části obsahující
Charakteristiky dětí předškolního věku z pohledu vývojové psychologie
Charakteristika přístrojů s dotykovým displejem
Popis současných trendů v oblasti používání přístrojů s dotykovým displejem dětmi předškolního věku
-Příprava kvalitativního výzkumu
Formulace výzkumných otázek
Vytvoření dotazníku pro matky dětí předškolního věku
-Realizace výzkumu
Šíření předpřipraveného dotazníku pomocí internetových sociálních sítí určených pro rodiče
-Vyhodnocení výzkumu
Import získaných dat do textového editoru
Obsahová analýza textu
Sepsání výsledků výzkumu
Odpověď na výzkumné otázky
-Závěr a souhrn práce
Souhrn nejdůležitějších bodů z teoretické části
Shrnutí výsledků výzkumu
Diskuze
-Doufám, že tato bakalářská práce bude přínosem v oblasti vzdělávání (začlenění moderních technologií do edukace předškolních dětí) a v oblasti dětského psychologického poradenství
Seznam doporučené literatury
Bentley, G. F., Turner, K. M., & Jago, R. (2016). Mothers' views of their preschool child's screen-viewing behaviour: a qualitative study. BMC Public Health, 161-11. doi:10.1186/s12889-016-3440-z
Crescenzi, L., Jewitt, C., & Price, S. (2014). The role of touch in preschool children's learning using iPad versus paper interaction.Australian Journal Of Language & Literacy, 37(2), 86-95.
Genc, Z. (2014). Parents' Perceptions about the Mobile Technology Use of Preschool Aged Children. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 146(Third Annual International Conference <>), 55-60. doi:10.1016/j.sbspro.2014.08.086
Chou, M., & Fen, C. (2014). Parent-child Play within Information Technology: A Quest for Quality Family Atmosphere. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 122(2nd World Conference on Design, Arts and Education (DAE-2013), 273-282. doi:10.1016/j.sbspro.2014.01.1342
Langmeier, J. & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada
Neumann, M. M., & Neumann, D. L. (2014). Touch Screen Tablets and Emergent Literacy, Early Childhood Education Journal, 42(4), 231-239
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie I, dětství a dospívání. Praha: Karolinum
Vatavu, R., Cramariuc, G., & Schipor, D. M. (2015). Touch interaction for children aged 3 to 6 years: Experimental findings and relationship to motor skills. International Journal Of Human - Computer Studies, 7454-76. doi:10.1016/j.ijhcs.2014.10.007
Seznam doporučené literatury
Bentley, G. F., Turner, K. M., & Jago, R. (2016). Mothers' views of their preschool child's screen-viewing behaviour: a qualitative study. BMC Public Health, 161-11. doi:10.1186/s12889-016-3440-z
Crescenzi, L., Jewitt, C., & Price, S. (2014). The role of touch in preschool children's learning using iPad versus paper interaction.Australian Journal Of Language & Literacy, 37(2), 86-95.
Genc, Z. (2014). Parents' Perceptions about the Mobile Technology Use of Preschool Aged Children. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 146(Third Annual International Conference <>), 55-60. doi:10.1016/j.sbspro.2014.08.086
Chou, M., & Fen, C. (2014). Parent-child Play within Information Technology: A Quest for Quality Family Atmosphere. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 122(2nd World Conference on Design, Arts and Education (DAE-2013), 273-282. doi:10.1016/j.sbspro.2014.01.1342
Langmeier, J. & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada
Neumann, M. M., & Neumann, D. L. (2014). Touch Screen Tablets and Emergent Literacy, Early Childhood Education Journal, 42(4), 231-239
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie I, dětství a dospívání. Praha: Karolinum
Vatavu, R., Cramariuc, G., & Schipor, D. M. (2015). Touch interaction for children aged 3 to 6 years: Experimental findings and relationship to motor skills. International Journal Of Human - Computer Studies, 7454-76. doi:10.1016/j.ijhcs.2014.10.007