Magisterská diplomová práce navazuje na pilotní výzkum zjišťování efektivity preventivního programu Druhý krok. Konkrétně se zaměřuje na zjišťování efektivity programu na psychosociální klima školní třídy u žáků třetích tříd základní školy. Výzkumným problémem práce je vliv programu Druhý krok na psychosociální klima školní třídy v českém prostředí. Pro výzkumné účely byly stanoveny následující cíle: ověřit vliv programu Druhý krok na - subjektivní hodnocení kvality třídního kolektivu žáky, počet pozitivních hodnocení mezi žáky a hodnocení atraktivity mezi žáky. Výzkumný vzorek tvoří dvě třídy pracující s programem Druhý krok a dvě třídy kontrolní, včetně třídních učitelek. Data byla získána prostřednictvím dotazníku B-4, metody nedokončených vět a polostrukturovaného rozhovoru. Byl potvrzen vliv programu na pozitivní hodnocení mezi žáky. Poměr kladně hodnocených žáků ostatními žáky v experimentálních třídách se oproti kontrolním skupinám zvýšil. Zároveň byl potvrzen pozitivní vliv programu na hodnocení atraktivity mezi žáky. Vliv programu na žáky hodnocenou kvalitu třídního kolektivu nebyl potvrzen.
Anotace v angličtině
Master thesis builds on a pilot research surveys the effectiveness of the prevention program Second Step. It focuses on the effectiveness of the program on psychosocial climate in the classroom for pupils of third grade of primary school. The research problem is the effect of the Second Step of psychosocial climate in the classroom in the Czech Republic. The research goals are: verify the effects of the Second Step on the subjective assessment of quality class group students, the number of positive reviews and attractiveness among students. Research sample consists of two classes of working with the Second Step and two control classes, including class teachers. Research data were obtained using a questionnaire B-4, method of unfinish sentences and semistructured interview. The effect of the Second Step on a positive assessment was confirmed among students. The ratio of students positively evaluated other pupils in the experimental classes in comparison with control groups increased. It was also confirmed a positive effect on the attractiveness of the program among students. The effect of the program on the evaluation of the quality class group of students has not been confirmed.
Klíčová slova
Druhý krok, psychosociální klima, školní třída, primární prevence, sociálně-emocionální učení
Klíčová slova v angličtině
Second Step, psychosocial climate, classroom, primary prevention, social and emotional learning
Rozsah průvodní práce
100 s. (187 253)
Jazyk
CZ
Anotace
Magisterská diplomová práce navazuje na pilotní výzkum zjišťování efektivity preventivního programu Druhý krok. Konkrétně se zaměřuje na zjišťování efektivity programu na psychosociální klima školní třídy u žáků třetích tříd základní školy. Výzkumným problémem práce je vliv programu Druhý krok na psychosociální klima školní třídy v českém prostředí. Pro výzkumné účely byly stanoveny následující cíle: ověřit vliv programu Druhý krok na - subjektivní hodnocení kvality třídního kolektivu žáky, počet pozitivních hodnocení mezi žáky a hodnocení atraktivity mezi žáky. Výzkumný vzorek tvoří dvě třídy pracující s programem Druhý krok a dvě třídy kontrolní, včetně třídních učitelek. Data byla získána prostřednictvím dotazníku B-4, metody nedokončených vět a polostrukturovaného rozhovoru. Byl potvrzen vliv programu na pozitivní hodnocení mezi žáky. Poměr kladně hodnocených žáků ostatními žáky v experimentálních třídách se oproti kontrolním skupinám zvýšil. Zároveň byl potvrzen pozitivní vliv programu na hodnocení atraktivity mezi žáky. Vliv programu na žáky hodnocenou kvalitu třídního kolektivu nebyl potvrzen.
Anotace v angličtině
Master thesis builds on a pilot research surveys the effectiveness of the prevention program Second Step. It focuses on the effectiveness of the program on psychosocial climate in the classroom for pupils of third grade of primary school. The research problem is the effect of the Second Step of psychosocial climate in the classroom in the Czech Republic. The research goals are: verify the effects of the Second Step on the subjective assessment of quality class group students, the number of positive reviews and attractiveness among students. Research sample consists of two classes of working with the Second Step and two control classes, including class teachers. Research data were obtained using a questionnaire B-4, method of unfinish sentences and semistructured interview. The effect of the Second Step on a positive assessment was confirmed among students. The ratio of students positively evaluated other pupils in the experimental classes in comparison with control groups increased. It was also confirmed a positive effect on the attractiveness of the program among students. The effect of the program on the evaluation of the quality class group of students has not been confirmed.
Klíčová slova
Druhý krok, psychosociální klima, školní třída, primární prevence, sociálně-emocionální učení
Klíčová slova v angličtině
Second Step, psychosocial climate, classroom, primary prevention, social and emotional learning
Zásady pro vypracování
1.Studium literatury k dané problematice z oblasti pedagogické, vývojové a sociální psychologie se zaměřením na charakteristiky školní třídy jako sociální skupiny, psychosociální klima školní třídy, otázky komunikace ve školní třídě, problematiku sociálních vztahů ve školní třídě a samotný preventivní program "Druhý krok".
2.Upřesnění výzkumného problému, formulace předmětu a hlavní cíle výzkumu, stanovení výzkumných otázek a hypotéz (doporučen je kvantitativní rámec výzkumu).
3.Průběžné zpracovávání teoretické části práce, zahrnutí dosavadních tuzemských i zahraničních studií s podobným tématem.
4.Příprava výzkumného záměru, získání výzkumného vzorku žáků a pedagogů, zvolení výzkumných metod (doporučeny metody B3, B4, NCI)
5.Realizace výzkumu - vedení záznamů o průběhu a organizaci výzkumu, vyhodnocování a analýza získaných dat, zpracování a interpretace výsledků.
6.Zpracování diskuse (vyjádření k naplnění stanovených cílů, přínosy práce), závěry a souhrn.
Zásady pro vypracování
1.Studium literatury k dané problematice z oblasti pedagogické, vývojové a sociální psychologie se zaměřením na charakteristiky školní třídy jako sociální skupiny, psychosociální klima školní třídy, otázky komunikace ve školní třídě, problematiku sociálních vztahů ve školní třídě a samotný preventivní program "Druhý krok".
2.Upřesnění výzkumného problému, formulace předmětu a hlavní cíle výzkumu, stanovení výzkumných otázek a hypotéz (doporučen je kvantitativní rámec výzkumu).
3.Průběžné zpracovávání teoretické části práce, zahrnutí dosavadních tuzemských i zahraničních studií s podobným tématem.
4.Příprava výzkumného záměru, získání výzkumného vzorku žáků a pedagogů, zvolení výzkumných metod (doporučeny metody B3, B4, NCI)
5.Realizace výzkumu - vedení záznamů o průběhu a organizaci výzkumu, vyhodnocování a analýza získaných dat, zpracování a interpretace výsledků.
6.Zpracování diskuse (vyjádření k naplnění stanovených cílů, přínosy práce), závěry a souhrn.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2010) Třídní klima a školní klima. Praha: Grada,
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Lašek, J. (2007) Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. 2. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus.
Schulze, R., Roberts, R. O. (2007). Emoční inteligence. Praha: Portál.
Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z. (2012), Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2010) Třídní klima a školní klima. Praha: Grada,
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Lašek, J. (2007) Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. 2. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus.
Schulze, R., Roberts, R. O. (2007). Emoční inteligence. Praha: Portál.
Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z. (2012), Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.