Bakalářská práce se zabývá virtuálními drogami ve světě žáků. Cílem práce je nahlédnout do moderního virtuálního prostředí žáků základních škol, zjistit, jak využívají moderní technologie ve volném čase a ve škole, a jaké mají povědomí o rizicích spojených s využíváním moderních technologií. Práce obsahuje teoretickou část, která charakterizuje základní pojmy, vymezuje pozitiva, negativa virtuálních drog a zabývá se bezpečností a prevencí rizikového chování v prostředí internetu a moderních technologií. Tato část je propojena s praktickou částí, jenž naplňuje cíle práce a analyzuje data získaná z kvalitativní metody tzv. ohniskových skupin.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with virtual drugs in the world of pupils. The aim of this thesis is to look into modern virtual surrounding of pupils at elementary schools, to find out how they use modern technologies in their spare time and at school, but also how much they are aware of the risks related with usage of the modern technologies. The thesis contains a theoretical part that characterizes the basic terms, defines the positives, negatives of virtual drugs and deals with safety and prevention of risk behavior around the internet and the modern technologies. This part is connected with the practical part that fulfills the aims of the thesis and analyzes data obtained from the qualitative method so-called focus groups.
Klíčová slova
virtuální drogy, online prostředí, moderní technologie, internet, počítač, žák, škola, děti a mládež
Klíčová slova v angličtině
virtual drugs, online surrounding, modern technologies, internet, personal computer, pupil, school, youth and children
Rozsah průvodní práce
69 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá virtuálními drogami ve světě žáků. Cílem práce je nahlédnout do moderního virtuálního prostředí žáků základních škol, zjistit, jak využívají moderní technologie ve volném čase a ve škole, a jaké mají povědomí o rizicích spojených s využíváním moderních technologií. Práce obsahuje teoretickou část, která charakterizuje základní pojmy, vymezuje pozitiva, negativa virtuálních drog a zabývá se bezpečností a prevencí rizikového chování v prostředí internetu a moderních technologií. Tato část je propojena s praktickou částí, jenž naplňuje cíle práce a analyzuje data získaná z kvalitativní metody tzv. ohniskových skupin.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with virtual drugs in the world of pupils. The aim of this thesis is to look into modern virtual surrounding of pupils at elementary schools, to find out how they use modern technologies in their spare time and at school, but also how much they are aware of the risks related with usage of the modern technologies. The thesis contains a theoretical part that characterizes the basic terms, defines the positives, negatives of virtual drugs and deals with safety and prevention of risk behavior around the internet and the modern technologies. This part is connected with the practical part that fulfills the aims of the thesis and analyzes data obtained from the qualitative method so-called focus groups.
Klíčová slova
virtuální drogy, online prostředí, moderní technologie, internet, počítač, žák, škola, děti a mládež
Klíčová slova v angličtině
virtual drugs, online surrounding, modern technologies, internet, personal computer, pupil, school, youth and children
Zásady pro vypracování
1. Sestavení programu práce.
2. Studium odborné knižní literatury vztahující se k dané problematice.
3. Stanovení cílů a dílčích úkolů práce.
4. Zpracovávání teoretické části práce.
5. Stanovení vhodné metodiky práce.
6. Realizace výzkumného šetření.
7. Zpracování, vyhodnocení a shrnutí výsledků výzkumu.
Zásady pro vypracování
1. Sestavení programu práce.
2. Studium odborné knižní literatury vztahující se k dané problematice.
3. Stanovení cílů a dílčích úkolů práce.
4. Zpracovávání teoretické části práce.
5. Stanovení vhodné metodiky práce.
6. Realizace výzkumného šetření.
7. Zpracování, vyhodnocení a shrnutí výsledků výzkumu.
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, Richard, KOŤA, Jaroslav. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8.
KOPECKÝ, Kamil. Moderní trendy v elektronické komunikaci. Olomouc: Hanex. 2007. 98 s. ISBN 978-80-85783-78-0.
KOPECKÝ, Kamil a kol. Rizika internetové komunikace v teorii a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 188 s. Monografie. ISBN 978-80- 244-3571-8.
KRČMÁŘOVÁ, Barbora a kol. Děti a online rizika: sborník studií. Praha: Sdružení Linka bezpečí, 2012. 178 s. ISBN 978-80-904920-2-8.
NEŠPOR, Karel. Jak přežít počítač. Computer Media, 2011. 112 s. ISBN: 978-80-7402-069-8.
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. Vyd. 4., aktualiz. Praha: Portál, 2011. 173 s. ISBN 978-80-7367-908-8.
NEŠPOR, Karel. Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál, 2001. 157 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-515-6.
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003. 158 s. Psychologická setkávání; sv. 6. ISBN 80-7254-360-1.
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, Richard, KOŤA, Jaroslav. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8.
KOPECKÝ, Kamil. Moderní trendy v elektronické komunikaci. Olomouc: Hanex. 2007. 98 s. ISBN 978-80-85783-78-0.
KOPECKÝ, Kamil a kol. Rizika internetové komunikace v teorii a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 188 s. Monografie. ISBN 978-80- 244-3571-8.
KRČMÁŘOVÁ, Barbora a kol. Děti a online rizika: sborník studií. Praha: Sdružení Linka bezpečí, 2012. 178 s. ISBN 978-80-904920-2-8.
NEŠPOR, Karel. Jak přežít počítač. Computer Media, 2011. 112 s. ISBN: 978-80-7402-069-8.
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. Vyd. 4., aktualiz. Praha: Portál, 2011. 173 s. ISBN 978-80-7367-908-8.
NEŠPOR, Karel. Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál, 2001. 157 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-515-6.
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003. 158 s. Psychologická setkávání; sv. 6. ISBN 80-7254-360-1.