Hlavním cílem diplomové práce je zhodnotit vybrané učebnice zeměpisu a přírodopisu pro 2. stupeň základní školy a zjistit míru výskytu tématu zelená infrastruktura a souvisejících pojmů. Následně analyzovat rámcový vzdělávací program a školní vzdělávací program vybrané základní školy v Pňovicích na Olomoucku. V rámci ucelenosti vytvořit slovníček se základními pojmy souvisejícími s tématem zelená infrastruktura jako informační bázi pro vyučující zeměpisu a přírodopisu. Na základě analýzy vybraných učebnic sestavit v praktické části práce výukový model určený pro zvolenou základní školu, jehož nejdůležitější částí je učební text, který komplexně shrnuje téma zelené infrastruktury. Práce si klade za cíl otestovat část výukového modelu na základní škole v Pňovicích.
Anotace v angličtině
The main aim of the master's thesis is to evaluate chosen textbooks of geography and biology for the 2nd degree elementary school and find out if the topic green infrastructure is appeared in these textbooks. Also, the general educational program and the school educational program of the elementary school in Pňovice near Olomouc are analyzed. Because of the complexity, there is also created vocabulary of the main terms related to the green infrastructure for geography and biology teachers. In the practical part of the thesis is created the teaching model of the green infrastructure for the elementary school in Pňovice. In the end, the teaching model is verified.
Klíčová slova
krajina, ochrana přírody a krajiny, zelená infrastruktura, územní systém ekologické stability (ÚSES), učební text
Klíčová slova v angličtině
landscape, protection of the nature and landscape, green infrastructure, textbook
Rozsah průvodní práce
78 s., 40 s. volných příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem diplomové práce je zhodnotit vybrané učebnice zeměpisu a přírodopisu pro 2. stupeň základní školy a zjistit míru výskytu tématu zelená infrastruktura a souvisejících pojmů. Následně analyzovat rámcový vzdělávací program a školní vzdělávací program vybrané základní školy v Pňovicích na Olomoucku. V rámci ucelenosti vytvořit slovníček se základními pojmy souvisejícími s tématem zelená infrastruktura jako informační bázi pro vyučující zeměpisu a přírodopisu. Na základě analýzy vybraných učebnic sestavit v praktické části práce výukový model určený pro zvolenou základní školu, jehož nejdůležitější částí je učební text, který komplexně shrnuje téma zelené infrastruktury. Práce si klade za cíl otestovat část výukového modelu na základní škole v Pňovicích.
Anotace v angličtině
The main aim of the master's thesis is to evaluate chosen textbooks of geography and biology for the 2nd degree elementary school and find out if the topic green infrastructure is appeared in these textbooks. Also, the general educational program and the school educational program of the elementary school in Pňovice near Olomouc are analyzed. Because of the complexity, there is also created vocabulary of the main terms related to the green infrastructure for geography and biology teachers. In the practical part of the thesis is created the teaching model of the green infrastructure for the elementary school in Pňovice. In the end, the teaching model is verified.
Klíčová slova
krajina, ochrana přírody a krajiny, zelená infrastruktura, územní systém ekologické stability (ÚSES), učební text
Klíčová slova v angličtině
landscape, protection of the nature and landscape, green infrastructure, textbook
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ve výukových materiálech vysledovat termín zelená infrastruktura a také blízké termíny jako jsou zelená páteř, územní systémy ekologické stability. Zpracovat nebo modifikovat stávající výukové listy u zjištěných předmětů pro žáky. Navrhnout informační bázi včetně výkladového slovníčku pro učitele.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ve výukových materiálech vysledovat termín zelená infrastruktura a také blízké termíny jako jsou zelená páteř, územní systémy ekologické stability. Zpracovat nebo modifikovat stávající výukové listy u zjištěných předmětů pro žáky. Navrhnout informační bázi včetně výkladového slovníčku pro učitele.
Seznam doporučené literatury
Burešová, J. (2015). Krajiny Evropy - jako téma vyučování zeměpisu na středních školách. Diplomová práce, Univerzita Palackého v Olomouci.
Chalupa, P. a kol. (2015). Zeměpis 9: pro základní školy. Česká republika. Vyd. 2. SPN - pedagogické nakladatelství a.s. 112 s.
Hofmann, E. a kol. (2003). Integrované terénní vyučování. Nakladatelství Brno: Paido. 123 s.
Kolejka, J. (2014). Přírodní krajiny České republiky. Katalog typů přírodních krajin. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita. 359 s.
Korvas P., Hofmann E. (2008). Orientace v přírodě. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita. 96 s.
Löw, J. (1995). Rukověť projektanta místního územního systému ekologické stability: Metodika pro zprac. dokumentace. Vyd. 1. Brno: Doplněk. 122 s.
Peštová, J. a kol.(2008). Zeměpis 9 pro základní školy a víceletá gymnázia. Vyd. 1. Nakladatelství Fraus. 128 s.
Polášková, A. a kol. (2011). Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Vyd. 1. Nakladatelství Praha: Karolinum. Univerzita Karlova. 283 s.
Seznam doporučené literatury
Burešová, J. (2015). Krajiny Evropy - jako téma vyučování zeměpisu na středních školách. Diplomová práce, Univerzita Palackého v Olomouci.
Chalupa, P. a kol. (2015). Zeměpis 9: pro základní školy. Česká republika. Vyd. 2. SPN - pedagogické nakladatelství a.s. 112 s.
Hofmann, E. a kol. (2003). Integrované terénní vyučování. Nakladatelství Brno: Paido. 123 s.
Kolejka, J. (2014). Přírodní krajiny České republiky. Katalog typů přírodních krajin. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita. 359 s.
Korvas P., Hofmann E. (2008). Orientace v přírodě. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita. 96 s.
Löw, J. (1995). Rukověť projektanta místního územního systému ekologické stability: Metodika pro zprac. dokumentace. Vyd. 1. Brno: Doplněk. 122 s.
Peštová, J. a kol.(2008). Zeměpis 9 pro základní školy a víceletá gymnázia. Vyd. 1. Nakladatelství Fraus. 128 s.
Polášková, A. a kol. (2011). Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Vyd. 1. Nakladatelství Praha: Karolinum. Univerzita Karlova. 283 s.
Přílohy volně vložené
1 CD nosič, 1 kroužková vazba
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu studentka představila cíle a metodiku práce a zdroje podkladových dat. V prezentaci uvedla definici územního systému ekologické stability (ÚSES) jako synonyma pojmu zelená infrastruktura, který byl v přípravné fázi vyhledán v učebnicích pro 2. stupeň základní školy. Dále autorka popsala praktickou část své práce a dosažené výsledky: zjištění přístupu k zelené infrastruktuře CHKO Litovelské Pomoraví, zhodnocení ÚSES v územním plánu obce Pňovice a zpracování výukového modelu pro žáky základní školy v obci Pňovice. Byla popsána struktura výukových materiálů i hodnocení učebního textu dvěma vyučujícími (gymnázium ve Šternberku, ZŠ Pňovice) a ověření připravených materiálů ve výuce na ZŠ Pňovice.
V reakci na posudky vedoucího a oponentky bylo diskutováno:
klady a zápory hodnocení učitelů;
vhodnost termínu zelená infrastruktura pro včlenění do nově vydávaných publikací;
otázka opakovaného zařazení vytvořeného učebního textu do hodin přírodopisu na ZŠ Pňovice.
V následné diskuzi zazněly tyto připomínky a dotazy:
dr. Létal: V učebním textu máte u lužního lesa drobné nepřesnosti v terminologii (vymezení nivy, říční jezero) a nelíbí se mi výběr zástupců lužního lesa.
dr. Lehnert: Bylo by dobré sjednotit užité definice v učebních materiálech, verze ze zákona je pro děti na základní školu méně vhodná.