Cílem práce bylo zjistit, jaký je vztah mezi mírou vztahové úzkostnosti a mírou vztahové vyhýbavosti u rodičů dětí s poruchou autistického spektra a pozitivní percepcí dítěte a zda zkušenosti se vztahy ve vlastní rodině souvisí s percepcí dítěte s PAS. Výzkumné otázky zněly: Jaký je vztah mezi základními dimenzemi dospělé vztahové vazby u rodiče a jeho pozitivní percepcí dítěte s PAS? Jaké jsou zkušenosti s péčí a kontrolou v původní rodině u rodičů a jaký je jejich vztah s pozitivní percepcí dítěte s PAS? Teoretický rámec tvoří teorie vztahové vazby a autismus. Výběrový soubor byl získán metodou nenáhodného příležitostného výběru a metodou sněhové koule. Ve výzkumném šetření byly použity české překlady dotazníků ECR (Experience in Close Relationship), KIPP (Kansas Investory of Parentel Perceptions) a PBI (Parentel Bonding Instrument). Data byla zpracována korelační analýzou za použití Bonferroniho korekce. Analýza dat přinesla 12 signifikantních vztahů z celkových 120 korelací. Po užití Bonferroniho korekce přestaly být tyto vztahy statisticky signifikantní. Nejblíže k signifikantnosti měla pozitivní korelace mezi subškálou Péče (ve vztahu k matce) dotazníku PBI a dimenzí Učení se ze zkušenosti oddílu Pozitivní přínos dotazníku KIPP.
Anotace v angličtině
The goal of the thesis was to find out what is the relation between extent of attachment anxiety and attachment avoidance of parents of children with autism spectrum disorder and positive perception of a child and if experiences with relations in their own family are related to positive perception of the child with ASD. The research questions asked were: What is the relation between the essential dimensions of adult attachment at the parent and their positive perception of the child with ASD? How big is experience with care and check in their own previous family of the parents and what is their relation with the positive perception of the child with ASD? The theoretical part consists of attachment theory and autism. The research sample was obtained by the non-random - occasional selection method and a snowball method. The research worked with the Czech versions of questionnaires ECR (Experience in Close Relationship), KIPP (Kansas Investory of Parentel Perceptions) and PBI (Parentel Bonding Instrument). The data was processed by a correlation analyses with the use of the Bonferroni correction. The data analyses showed 12 significant relations from 120 correlations. After the use of the Bonferroni correction these relations stopped to be statistically significant. The closest to the significance was a positive correlation between the subscale of Care (in relation to the mother) of the questionnaire PBI and dimension Learning Through Experience with Special Problems in Life of the section Positive Contribution of the questionnaire KIPP.
Cílem práce bylo zjistit, jaký je vztah mezi mírou vztahové úzkostnosti a mírou vztahové vyhýbavosti u rodičů dětí s poruchou autistického spektra a pozitivní percepcí dítěte a zda zkušenosti se vztahy ve vlastní rodině souvisí s percepcí dítěte s PAS. Výzkumné otázky zněly: Jaký je vztah mezi základními dimenzemi dospělé vztahové vazby u rodiče a jeho pozitivní percepcí dítěte s PAS? Jaké jsou zkušenosti s péčí a kontrolou v původní rodině u rodičů a jaký je jejich vztah s pozitivní percepcí dítěte s PAS? Teoretický rámec tvoří teorie vztahové vazby a autismus. Výběrový soubor byl získán metodou nenáhodného příležitostného výběru a metodou sněhové koule. Ve výzkumném šetření byly použity české překlady dotazníků ECR (Experience in Close Relationship), KIPP (Kansas Investory of Parentel Perceptions) a PBI (Parentel Bonding Instrument). Data byla zpracována korelační analýzou za použití Bonferroniho korekce. Analýza dat přinesla 12 signifikantních vztahů z celkových 120 korelací. Po užití Bonferroniho korekce přestaly být tyto vztahy statisticky signifikantní. Nejblíže k signifikantnosti měla pozitivní korelace mezi subškálou Péče (ve vztahu k matce) dotazníku PBI a dimenzí Učení se ze zkušenosti oddílu Pozitivní přínos dotazníku KIPP.
Anotace v angličtině
The goal of the thesis was to find out what is the relation between extent of attachment anxiety and attachment avoidance of parents of children with autism spectrum disorder and positive perception of a child and if experiences with relations in their own family are related to positive perception of the child with ASD. The research questions asked were: What is the relation between the essential dimensions of adult attachment at the parent and their positive perception of the child with ASD? How big is experience with care and check in their own previous family of the parents and what is their relation with the positive perception of the child with ASD? The theoretical part consists of attachment theory and autism. The research sample was obtained by the non-random - occasional selection method and a snowball method. The research worked with the Czech versions of questionnaires ECR (Experience in Close Relationship), KIPP (Kansas Investory of Parentel Perceptions) and PBI (Parentel Bonding Instrument). The data was processed by a correlation analyses with the use of the Bonferroni correction. The data analyses showed 12 significant relations from 120 correlations. After the use of the Bonferroni correction these relations stopped to be statistically significant. The closest to the significance was a positive correlation between the subscale of Care (in relation to the mother) of the questionnaire PBI and dimension Learning Through Experience with Special Problems in Life of the section Positive Contribution of the questionnaire KIPP.
1. Seznámení se s manuálem pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci
a citačních norem Americké psychologické asociace.
2. Studium odborné literatury z oblasti psychologie handicapu, klinické psychologie, psychologie rodiny,
problematiky mentálního postižení, studie pozitivní percepce s důrazem na využití škály KIPP.
3. Zpracování přehledu dosavadního výzkumu (využití databáze EBSCO) zapracování přehledu dosavadního výzkumu
do teoretické části DP.
4. V teoretické části bude hlavní zaměření na pozitivní percepci dítěte s poruchou autistického spektra v jeho rodině
a na teorii vztahové vazby.
5. Osnova teoretické části:
a. Problematika autismu, vymezení, definice;
b. Teorie vztahové vazby;
c. Problematika pozitivní percepce dětí s autismem, seznámení s nástrojem KIPP;
d. Dosavadní studie pozitivní percepce.
6. Konzultace výzkumného projektu s vedoucím DP před realizací sběru dat.
Dosavadní pracovní předpoklad je:
a. Pokusit se ověřit vztah mezi základními dimenzemi vztahové vazby rodičů a jejího vztahu k pozitivní percepci
dětí s autismem;
b. Popsat a srozumitelně roztřídit a prezentovat získaná data.
7. Předpokladem je získání vzorku min. 30 rodičů dětí s poruchou autistického spektra (příležitostný výběr a
výběr způsobem sněhové koule). Předpokladem je využití škály KIPP, ECR a PBI.
Diplomantka bude oslovovat organizace a sdružení zabývající se prací s dětmi s PAS a jejich rodiči.
8. Integrace výzkumných dat do smysluplného celku. Diskuse s rozvahou o výsledcích, přínosem pro praxi,
doporučením dalšího upřesňujícího výzkumu.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s manuálem pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci
a citačních norem Americké psychologické asociace.
2. Studium odborné literatury z oblasti psychologie handicapu, klinické psychologie, psychologie rodiny,
problematiky mentálního postižení, studie pozitivní percepce s důrazem na využití škály KIPP.
3. Zpracování přehledu dosavadního výzkumu (využití databáze EBSCO) zapracování přehledu dosavadního výzkumu
do teoretické části DP.
4. V teoretické části bude hlavní zaměření na pozitivní percepci dítěte s poruchou autistického spektra v jeho rodině
a na teorii vztahové vazby.
5. Osnova teoretické části:
a. Problematika autismu, vymezení, definice;
b. Teorie vztahové vazby;
c. Problematika pozitivní percepce dětí s autismem, seznámení s nástrojem KIPP;
d. Dosavadní studie pozitivní percepce.
6. Konzultace výzkumného projektu s vedoucím DP před realizací sběru dat.
Dosavadní pracovní předpoklad je:
a. Pokusit se ověřit vztah mezi základními dimenzemi vztahové vazby rodičů a jejího vztahu k pozitivní percepci
dětí s autismem;
b. Popsat a srozumitelně roztřídit a prezentovat získaná data.
7. Předpokladem je získání vzorku min. 30 rodičů dětí s poruchou autistického spektra (příležitostný výběr a
výběr způsobem sněhové koule). Předpokladem je využití škály KIPP, ECR a PBI.
Diplomantka bude oslovovat organizace a sdružení zabývající se prací s dětmi s PAS a jejich rodiči.
8. Integrace výzkumných dat do smysluplného celku. Diskuse s rozvahou o výsledcích, přínosem pro praxi,
doporučením dalšího upřesňujícího výzkumu.
Seznam doporučené literatury
1) Behr, S. K., Murphy, D. L., & Summers, J. A. (1992). User's manual: Kansas Inventory of Parental Perceptions. Lawrence: University of Kansas. Beach center on families and disability.
2) Hrdlička, M & Komárek, V. (2004). Dětský autismus: Přehled současných poznatků. Praha: Portál.
3) Michalík, J., Valenta, M., Chrástka, M., Slavík, J., Petrová, A., Pospíšil, J., Lečbych, M., Kučera, P. (2011). Kvalita života osob pečujících o člena rodiny s těžkým zdravotním postižením. Olomouc: Pedagogická fakulta UP
4) Parker, G. (2011). Parental Bonding Instrument. Otrokovice: Propsyco.
5) Thorová, K. (2012). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
6) Vágnerová, M. (2008). Vývojová psychologie II: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
7) Vašutová, M. (2005). Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
8) Vašutová, M. (2012). Základy biodromální psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Seznam doporučené literatury
1) Behr, S. K., Murphy, D. L., & Summers, J. A. (1992). User's manual: Kansas Inventory of Parental Perceptions. Lawrence: University of Kansas. Beach center on families and disability.
2) Hrdlička, M & Komárek, V. (2004). Dětský autismus: Přehled současných poznatků. Praha: Portál.
3) Michalík, J., Valenta, M., Chrástka, M., Slavík, J., Petrová, A., Pospíšil, J., Lečbych, M., Kučera, P. (2011). Kvalita života osob pečujících o člena rodiny s těžkým zdravotním postižením. Olomouc: Pedagogická fakulta UP
4) Parker, G. (2011). Parental Bonding Instrument. Otrokovice: Propsyco.
5) Thorová, K. (2012). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
6) Vágnerová, M. (2008). Vývojová psychologie II: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
7) Vašutová, M. (2005). Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
8) Vašutová, M. (2012). Základy biodromální psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.