Diplomová práce se zaměřuje na problematiku integrace žáků s poruchou autistického spektra do běžných základních škol. Zabývá se pozicí asistenta pedagoga při naplnění individuální integrace u těchto žáků. Zkoumá vliv zkušeností pedagogů a jejich délku praxe při nahlížení na proces integrace.
Empirická část se zabývá také kasuistikami dvou dětí s Poruchou autistického spektra z praxe autorky této práce.
Annotation in English
The thesis focuses on the integration of pupils with autism into ordinary primary schools. It deals with the position of assistant teacher in the fulfillment of individual integration of these pupils. Examines the impact of the experience of teachers and their length of experience when viewing the integration process. The empirical part deals also case studies of two children with autism spectrum disorders in practice the author of this thesis.
Keywords
Potřeba podpory ve vzdělávání, diagnostika, poruchy autistického spektra, Aspergerův syndrom, žák mladšího školního věku, kazuistika, pedagogický asistent, individuální integrace
Keywords in English
The need for educational support, diagnostics, Autism spectrum disorders, Asperger's syndrome, pupil primary school age, casuistry, teaching assistant, individual integration
Length of the covering note
79 S. 16 577
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku integrace žáků s poruchou autistického spektra do běžných základních škol. Zabývá se pozicí asistenta pedagoga při naplnění individuální integrace u těchto žáků. Zkoumá vliv zkušeností pedagogů a jejich délku praxe při nahlížení na proces integrace.
Empirická část se zabývá také kasuistikami dvou dětí s Poruchou autistického spektra z praxe autorky této práce.
Annotation in English
The thesis focuses on the integration of pupils with autism into ordinary primary schools. It deals with the position of assistant teacher in the fulfillment of individual integration of these pupils. Examines the impact of the experience of teachers and their length of experience when viewing the integration process. The empirical part deals also case studies of two children with autism spectrum disorders in practice the author of this thesis.
Keywords
Potřeba podpory ve vzdělávání, diagnostika, poruchy autistického spektra, Aspergerův syndrom, žák mladšího školního věku, kazuistika, pedagogický asistent, individuální integrace
Keywords in English
The need for educational support, diagnostics, Autism spectrum disorders, Asperger's syndrome, pupil primary school age, casuistry, teaching assistant, individual integration
Research Plan
1.Pravidelné konzultace s vedoucím práce
2.Shromažďování a studium odborné literatury k danému tématu
3.Vytýčení koncepce práce, formulace cílů práce
4.Realizace teoretické části práce
5.Realizace praktické části práce, sběr dat pro praktickou část práce
6.Komparace teoretických východisek se získanými informacemi, s praktickými zkušenostmi
7.Zpracování výsledků a jejich interpretace
8.Závěrečná doporučení pro praxi
Research Plan
1.Pravidelné konzultace s vedoucím práce
2.Shromažďování a studium odborné literatury k danému tématu
3.Vytýčení koncepce práce, formulace cílů práce
4.Realizace teoretické části práce
5.Realizace praktické části práce, sběr dat pro praktickou část práce
6.Komparace teoretických východisek se získanými informacemi, s praktickými zkušenostmi
7.Zpracování výsledků a jejich interpretace
8.Závěrečná doporučení pro praxi
Recommended resources
Franiok, Petr, ed. a Kovářová, Renata, ed. Speciální pedagogika nejen v inkluzivním vzdělávání: sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2013. 24 s. ISBN 978-80-7464-232-6.
Opatřilová, Dagmar et al. Žáci se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním v základních školách = Students with disabilities and health disadvantages in primary schools. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 159 s. ISBN 978-80-210-6304-4.
Růžičková, Dora, ed. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 156 s. Pedagogika v praxi. Sborníky. ISBN 978-80-244-3177-2.
Valenta, Milan a kol. Školská integrace žáků se zdravotním postižením: (inkluzivní pedagogika pro pedagogy běžných škol). 1. vyd. Ústí nad Labem: EdA, 2012. 435 s. ISBN 978-80-904927-7-6.
Ludíková, Libuše a kol. Základy speciální pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 106 s. ISBN 978-80-244-3092-8.
Valenta, Milan a kol. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 149 s. ISBN 978-80-244-3311-0.
Bendová, Petra a Zikl, Pavel. Dítě s mentálním postižením ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 140 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3854-3.
Housarová, Blanka. Edukace žáků s mentálním postižením a poruchami autistického spektra. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. 82 s. ISBN 978-80-7372-791-8.
Recommended resources
Franiok, Petr, ed. a Kovářová, Renata, ed. Speciální pedagogika nejen v inkluzivním vzdělávání: sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2013. 24 s. ISBN 978-80-7464-232-6.
Opatřilová, Dagmar et al. Žáci se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním v základních školách = Students with disabilities and health disadvantages in primary schools. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 159 s. ISBN 978-80-210-6304-4.
Růžičková, Dora, ed. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 156 s. Pedagogika v praxi. Sborníky. ISBN 978-80-244-3177-2.
Valenta, Milan a kol. Školská integrace žáků se zdravotním postižením: (inkluzivní pedagogika pro pedagogy běžných škol). 1. vyd. Ústí nad Labem: EdA, 2012. 435 s. ISBN 978-80-904927-7-6.
Ludíková, Libuše a kol. Základy speciální pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 106 s. ISBN 978-80-244-3092-8.
Valenta, Milan a kol. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 149 s. ISBN 978-80-244-3311-0.
Bendová, Petra a Zikl, Pavel. Dítě s mentálním postižením ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 140 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3854-3.
Housarová, Blanka. Edukace žáků s mentálním postižením a poruchami autistického spektra. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. 82 s. ISBN 978-80-7372-791-8.