Bakalářská práce je zaměřena oblast etiky a etikety v pedagogické komunikaci. V teoretické části jsou definovány základní pojmy, jimiž jsou etika, etiketa, komunikace a pedagogická komunikace. Dále se zabývá etickou výchovou, které se věnuje i výzkumná část práce. Cílem výzkumu je zjištění současného vnímání etické výchovy společností, nejvhodnějšího věku k seznámení s etickou výchovou, co se v etické výchově považuje za přínos a zjištění úrovně dostupnosti materiálů k výuce. Výzkum je proveden pomocí metody zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
My bachelor ´s thesis is focused on the field of ethics and etiquette in pedagogical communication. In the theoretical part there are some definitions of the basic terms - ethics, etiquette, communication and pedagogical communication. My thesis also deals with ethical education, which is related to the research part.The goal of my research is to find out what are the current views of ethical education in the society and the most suitable age for introduction of ethical education. Further what is considered as contribution in ethical education and what teaching materials are avaliable. The research was made using the method of anchored theory.
Bakalářská práce je zaměřena oblast etiky a etikety v pedagogické komunikaci. V teoretické části jsou definovány základní pojmy, jimiž jsou etika, etiketa, komunikace a pedagogická komunikace. Dále se zabývá etickou výchovou, které se věnuje i výzkumná část práce. Cílem výzkumu je zjištění současného vnímání etické výchovy společností, nejvhodnějšího věku k seznámení s etickou výchovou, co se v etické výchově považuje za přínos a zjištění úrovně dostupnosti materiálů k výuce. Výzkum je proveden pomocí metody zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
My bachelor ´s thesis is focused on the field of ethics and etiquette in pedagogical communication. In the theoretical part there are some definitions of the basic terms - ethics, etiquette, communication and pedagogical communication. My thesis also deals with ethical education, which is related to the research part.The goal of my research is to find out what are the current views of ethical education in the society and the most suitable age for introduction of ethical education. Further what is considered as contribution in ethical education and what teaching materials are avaliable. The research was made using the method of anchored theory.
Teoretická část
1. etika - pojem, postavení, důležitost a vývoj v historii, přístupy, etický kodex
2. etiketa - pojem, historický vývoj, z hlediska náboženství, dnešní etiketa
3. komunikace - pojem, dělení
4. pedagogická komunikace - pojem, účastníci, pravidla, charakteristiky, formy, organizace
5. etická výchova - pojem, význam v RVP
Praktická část
Výzkum všeobecného využití etické výchovy na 1. stupni základních škol a vyučováním etické výchovy na vybrané/ných základní/ch škole/ách.
Zásady pro vypracování
Teoretická část
1. etika - pojem, postavení, důležitost a vývoj v historii, přístupy, etický kodex
2. etiketa - pojem, historický vývoj, z hlediska náboženství, dnešní etiketa
3. komunikace - pojem, dělení
4. pedagogická komunikace - pojem, účastníci, pravidla, charakteristiky, formy, organizace
5. etická výchova - pojem, význam v RVP
Praktická část
Výzkum všeobecného využití etické výchovy na 1. stupni základních škol a vyučováním etické výchovy na vybrané/ných základní/ch škole/ách.
Seznam doporučené literatury
ČIPÁKOVÁ, Jana. Etika: základní etické předpoklady a formy chování v pracovním a společenském styku.
DOROTÍKOVÁ, Soňa, Profesní etika učitelství.
KLIMSZA, Lucjan. Úvod do etiky: Historický vývoj etiky.
MAREŠ, Jiří a KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody,organizační formy vyučování.
Metodický portál. Dostupné z: http://rvp.cz/
Seznam doporučené literatury
ČIPÁKOVÁ, Jana. Etika: základní etické předpoklady a formy chování v pracovním a společenském styku.
DOROTÍKOVÁ, Soňa, Profesní etika učitelství.
KLIMSZA, Lucjan. Úvod do etiky: Historický vývoj etiky.
MAREŠ, Jiří a KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody,organizační formy vyučování.
Metodický portál. Dostupné z: http://rvp.cz/