Bakalářská práce se zabývá vývojem školství v obci Červenka. V práci je popsán vývoj školských právních norem v Českých zemích od roku 1774. Tato práce se zaměřuje především na analýzu školních kronik. Věnuje se i významným pedagogickým osobnostem červenského školství. Práce rovněž zachycuje dobové vlivy ovlivňující fungování místní školy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of education in the municipality Cervenka. The thesis describes the development of education laws in the Czech lands since 1774. This work focuses on the analysis of school chronicles. This work also focuses on important pedagogical personalities. The thesis also shows contemporary influences affecting the functioning of local schools.
Klíčová slova
Právní normy, právní normy ve školství, základní škola, obec Červenka
Klíčová slova v angličtině
Legal norms, legal standards in education, primary school, Cervenka village
Rozsah průvodní práce
43 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vývojem školství v obci Červenka. V práci je popsán vývoj školských právních norem v Českých zemích od roku 1774. Tato práce se zaměřuje především na analýzu školních kronik. Věnuje se i významným pedagogickým osobnostem červenského školství. Práce rovněž zachycuje dobové vlivy ovlivňující fungování místní školy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of education in the municipality Cervenka. The thesis describes the development of education laws in the Czech lands since 1774. This work focuses on the analysis of school chronicles. This work also focuses on important pedagogical personalities. The thesis also shows contemporary influences affecting the functioning of local schools.
Klíčová slova
Právní normy, právní normy ve školství, základní škola, obec Červenka
Klíčová slova v angličtině
Legal norms, legal standards in education, primary school, Cervenka village
Zásady pro vypracování
1) Přehled současného stavu řešené problematiky
2) Sběr pramenů, dat, dokumentů a jejich organizace
3) Hloubkové studium pramenů, dat a dokumentů a jejich kritika
4) Použití metod kvalitativního dotazování
5) Příprava, kódování a zobrazování dat
6) Explorování, reflexivita, procesuálnost
7) Historicita a kontextuálnost
8) Analýza a interpretace
9) Formulování závěrů do výzkumné zprávy
Zásady pro vypracování
1) Přehled současného stavu řešené problematiky
2) Sběr pramenů, dat, dokumentů a jejich organizace
3) Hloubkové studium pramenů, dat a dokumentů a jejich kritika
4) Použití metod kvalitativního dotazování
5) Příprava, kódování a zobrazování dat
6) Explorování, reflexivita, procesuálnost
7) Historicita a kontextuálnost
8) Analýza a interpretace
9) Formulování závěrů do výzkumné zprávy
Seznam doporučené literatury
BARTOŠOVÁ, Jana et al. Škola a Velká válka. 1. vyd. V Přerově: Muzeum Komenského, 2014. 182 s. ISBN 978-80-87190-31-9.
BARTOŠOVÁ, Jana a FRYČ, Jindřich. Vysvědčení jako součást dějin školství: od 18. století po současnost. [Praha]: Národní pedagogické muzeum a knihovna J.A. Komenského, 2011. 164 s. ISBN 978-80-86935-18-8.
HENDRICHOVÁ, Jana, ed., KOTÁSEK, Jiří, ed. a ČERYCH, Ladislav, ed. Reformy školství ve střední a východní Evropě: průběh a výsledky: sborník příspěvků ze sympozia konaného ve spolupráci Rady Evropy a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1996. 142 s. ISBN 80-211-0219-5.
KASPER, Tomáš a kol. Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě: profesionalizace učitelského vzdělávání: historické a systematické aspekty. Vydání první. Praha: Academia, 2015. 319 stran, 8 nečíslovaných stran obrazových příloh. Historie. ISBN 978-80-200-2473-2.
KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 224 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2429-4.
KOVÁŘÍČEK, Václav. Prameny k dějinám školství: Určeno pro stud. ped. fakulty. Díl 1., Vývoj základního a středního školství v českých zemích. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1984. 238 s.
KUČEROVÁ, Silvie. Proměny územní struktury základního školství v Česku. Vyd. 1. Praha: Česká geografická společnost, 2012. 209 s. Geographica; 8. ISBN 978-80-904521-8-3.
PÁNKOVÁ, Markéta a kol. Meziválečná školská reforma v Československu. Vydání první. Praha: Academia, 2015. 326 stran. Historie. ISBN 978-80-200-2496-1.
SVOBODA, Jaroslav. Školství v období protektorátu. 1. vyd. České Budějovice: Nová Forma, 2010. 72, ix s. ISBN 978-80-87313-67-1.
ŠUSTOVÁ, Magdaléna, ed. Názorné vyučování a škola: historický vývoj a současné trendy používání didaktických pomůcek. 1. vyd. Praha: Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského, 2013. 215 s. Historia scholastica, sv. 2. ISBN 978-80-86935-22-5.
VESELÁ, Zdenka. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. 1. vyd. Brno: Masarykova univ., 1992. 147 s. ISBN 80-210-0458-4.
Seznam doporučené literatury
BARTOŠOVÁ, Jana et al. Škola a Velká válka. 1. vyd. V Přerově: Muzeum Komenského, 2014. 182 s. ISBN 978-80-87190-31-9.
BARTOŠOVÁ, Jana a FRYČ, Jindřich. Vysvědčení jako součást dějin školství: od 18. století po současnost. [Praha]: Národní pedagogické muzeum a knihovna J.A. Komenského, 2011. 164 s. ISBN 978-80-86935-18-8.
HENDRICHOVÁ, Jana, ed., KOTÁSEK, Jiří, ed. a ČERYCH, Ladislav, ed. Reformy školství ve střední a východní Evropě: průběh a výsledky: sborník příspěvků ze sympozia konaného ve spolupráci Rady Evropy a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1996. 142 s. ISBN 80-211-0219-5.
KASPER, Tomáš a kol. Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě: profesionalizace učitelského vzdělávání: historické a systematické aspekty. Vydání první. Praha: Academia, 2015. 319 stran, 8 nečíslovaných stran obrazových příloh. Historie. ISBN 978-80-200-2473-2.
KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 224 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2429-4.
KOVÁŘÍČEK, Václav. Prameny k dějinám školství: Určeno pro stud. ped. fakulty. Díl 1., Vývoj základního a středního školství v českých zemích. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1984. 238 s.
KUČEROVÁ, Silvie. Proměny územní struktury základního školství v Česku. Vyd. 1. Praha: Česká geografická společnost, 2012. 209 s. Geographica; 8. ISBN 978-80-904521-8-3.
PÁNKOVÁ, Markéta a kol. Meziválečná školská reforma v Československu. Vydání první. Praha: Academia, 2015. 326 stran. Historie. ISBN 978-80-200-2496-1.
SVOBODA, Jaroslav. Školství v období protektorátu. 1. vyd. České Budějovice: Nová Forma, 2010. 72, ix s. ISBN 978-80-87313-67-1.
ŠUSTOVÁ, Magdaléna, ed. Názorné vyučování a škola: historický vývoj a současné trendy používání didaktických pomůcek. 1. vyd. Praha: Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského, 2013. 215 s. Historia scholastica, sv. 2. ISBN 978-80-86935-22-5.
VESELÁ, Zdenka. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. 1. vyd. Brno: Masarykova univ., 1992. 147 s. ISBN 80-210-0458-4.