Porozumění vlastním i cizím emocím, dobrá orientace v mezilidských vztazích by měla být důležitou schopností či vlastností učitele. Hlavním cílem práce bylo zjistit: Jakou úroveň EI mají čeští učitelé a jaké jsou jejich nejčastější emoce strachu. Jde o kvantitativní designe. Výzkumný soubor tvoří 136 učitelů, 98 žen a 38 mužů. Metodou výběru byl příležitostný výběr skupinový. Metodou sběru dat byl elektronický dotazník.
Anotace v angličtině
Understanding your own and strange emotions, good interpersonal relations, should be an important skill or characteristics of a teacher. The main aim of this work was to determine: what level of EI have Czech teachers and what are their most common emotion of fear. It is a quantitative design. Research file consists of 136 teachers, 98 women and 38 men. The method of selection was an occasional choice group. Method of data collection was the electronic questionnaire.
Porozumění vlastním i cizím emocím, dobrá orientace v mezilidských vztazích by měla být důležitou schopností či vlastností učitele. Hlavním cílem práce bylo zjistit: Jakou úroveň EI mají čeští učitelé a jaké jsou jejich nejčastější emoce strachu. Jde o kvantitativní designe. Výzkumný soubor tvoří 136 učitelů, 98 žen a 38 mužů. Metodou výběru byl příležitostný výběr skupinový. Metodou sběru dat byl elektronický dotazník.
Anotace v angličtině
Understanding your own and strange emotions, good interpersonal relations, should be an important skill or characteristics of a teacher. The main aim of this work was to determine: what level of EI have Czech teachers and what are their most common emotion of fear. It is a quantitative design. Research file consists of 136 teachers, 98 women and 38 men. The method of selection was an occasional choice group. Method of data collection was the electronic questionnaire.
1. Studium literatury k dané problematice z oblasti klinické psychologie, pedagogické psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie. Vypracování osnovy teoretické části práce.
2. Upřesnění výzkumného problému, formulace předmětu a hlavní cíle výzkumu, stanovení výzkumných otázek a hypotéz (kvantitativní rámec výzkumu).
3. Průběžné zpracování teoretické části práce, zahrnutí dosavadní tuzemských a zahraničních studií s podobným tématem.
4. Příprava výzkumného záměru - získání výzkumného vzorku učitelů, příprava výzkumných metod v elektronické podobě (SSI - Inventář sociálních dovedností, upravený Dotazník mylných přesvědčení).
5. Realizace výzkumu - vedení záznamů o průběhu a organizaci výzkumu, vyhodnocování a analýza získaných dat, zpracování a interpretace výsledků.
6. Zpracování diskuse (vyjádření k naplnění stanovených cílů, přínosy práce), závěry a souhrn.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury k dané problematice z oblasti klinické psychologie, pedagogické psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie. Vypracování osnovy teoretické části práce.
2. Upřesnění výzkumného problému, formulace předmětu a hlavní cíle výzkumu, stanovení výzkumných otázek a hypotéz (kvantitativní rámec výzkumu).
3. Průběžné zpracování teoretické části práce, zahrnutí dosavadní tuzemských a zahraničních studií s podobným tématem.
4. Příprava výzkumného záměru - získání výzkumného vzorku učitelů, příprava výzkumných metod v elektronické podobě (SSI - Inventář sociálních dovedností, upravený Dotazník mylných přesvědčení).
5. Realizace výzkumu - vedení záznamů o průběhu a organizaci výzkumu, vyhodnocování a analýza získaných dat, zpracování a interpretace výsledků.
6. Zpracování diskuse (vyjádření k naplnění stanovených cílů, přínosy práce), závěry a souhrn.
Seznam doporučené literatury
Auger, L. (1998). Strach, obavy a jejich překonávání. Praha: Portál.
Bártová, Z. (2011). Jak zvládnout stres za katedrou. Kralice na Hané: Computer Media.
Baštěcká, B. (2005). Základy klinické psychologie. Praha: Portál.
Goleman, D. (1997). Emoční inteligence: Proč může být emoční inteligence důležitější než IQ. Praha: Columbus.
Praško, J.-Prašková, H. (2007). Asertivitou proti stresu. Praha: Grada Publishing.
Prieß, M. (2015). Jak zvládnout syndrom vyhoření. Praha: Grada Publishing.
Riggio, H. R., & Riggio, R. E. (2002). Emotional expressiveness, extraversion, and neuroticism: A meta-analysis. Journal of Nonverbal Behavior, 26(4), 195218.
Stuchlíková, I. (2007). Základy psychologie emocí. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Auger, L. (1998). Strach, obavy a jejich překonávání. Praha: Portál.
Bártová, Z. (2011). Jak zvládnout stres za katedrou. Kralice na Hané: Computer Media.
Baštěcká, B. (2005). Základy klinické psychologie. Praha: Portál.
Goleman, D. (1997). Emoční inteligence: Proč může být emoční inteligence důležitější než IQ. Praha: Columbus.
Praško, J.-Prašková, H. (2007). Asertivitou proti stresu. Praha: Grada Publishing.
Prieß, M. (2015). Jak zvládnout syndrom vyhoření. Praha: Grada Publishing.
Riggio, H. R., & Riggio, R. E. (2002). Emotional expressiveness, extraversion, and neuroticism: A meta-analysis. Journal of Nonverbal Behavior, 26(4), 195218.
Stuchlíková, I. (2007). Základy psychologie emocí. Praha: Portál.