Bakalářská práce analyzuje politické monodrama Oběť o působení doktora Josefa Mengeleho v koncentračním táboře v Osvětimi za druhé světové války a zároveň se věnuje změně divácké percepce během představení. Cílem práce je analyzovat inscenaci a použité vyjadřovací prostředky. Dalším cílem je analýza toho, jak vzniklý divadelní artefakt působí na diváky. Za účelem naplnění stanovených cílů je práce rozdělena do tří částí. První část je kontextová a věnuje se okolnostem vzniku a fungování koncentračního tábora v Osvětimi v kontextu druhé světové války. Rovněž obsahuje životopis Josefa Mengeleho. Teoretická část nabízí přehled o možných přístupech, které se věnují ať už politickému divadlu a nebo estetickému účinku na vnímání diváků. Poslední je analytická část, která na konkrétních příkladech analyzuje použité přístupy z teoretické oblasti. A demonstruje, jak relevantní formou ztvárnit politické divadlo.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis analyses political drama of Victim, describing doctor Josef Mengele's action in concentration camp of Osvětim during World War II. and at the same time focuses on a change in spectators' perception during the performance. The aim of the thesis is to analyse the staging and the means of expression used. Another aim is an analysis of the influence which the theatre artwork has on spectators. To fulfill the established aims, the thesis is divided into three parts. The initial part is contextual and deals with foundation and functioning circumstances of the concentration camp in Osvětim in the context of World War II. It also contains Josef Mengele's biography. The theoretical part provides an overview of possible approaches, which deal either with political theatre or aesthetic effect on spectators' perception. The final part is analytical, where the used approaches from theoretical part are analysed in specific examples. And it demonstrates how to make political theatre in a relevant way.
Klíčová slova
2. světová válka, Josef Mengele, Osvětim, politické divadlo, estetika účinku, recipient, autopoietická zpětnovazební smyčka, estetika dramatu.
Klíčová slova v angličtině
World War II, Josef Mengele, Osvětim, political theatre, aesthetics of effect, recipient, autopoeitic feedback loop, aesthetics of drama.
Rozsah průvodní práce
57 s. (94436)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce analyzuje politické monodrama Oběť o působení doktora Josefa Mengeleho v koncentračním táboře v Osvětimi za druhé světové války a zároveň se věnuje změně divácké percepce během představení. Cílem práce je analyzovat inscenaci a použité vyjadřovací prostředky. Dalším cílem je analýza toho, jak vzniklý divadelní artefakt působí na diváky. Za účelem naplnění stanovených cílů je práce rozdělena do tří částí. První část je kontextová a věnuje se okolnostem vzniku a fungování koncentračního tábora v Osvětimi v kontextu druhé světové války. Rovněž obsahuje životopis Josefa Mengeleho. Teoretická část nabízí přehled o možných přístupech, které se věnují ať už politickému divadlu a nebo estetickému účinku na vnímání diváků. Poslední je analytická část, která na konkrétních příkladech analyzuje použité přístupy z teoretické oblasti. A demonstruje, jak relevantní formou ztvárnit politické divadlo.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis analyses political drama of Victim, describing doctor Josef Mengele's action in concentration camp of Osvětim during World War II. and at the same time focuses on a change in spectators' perception during the performance. The aim of the thesis is to analyse the staging and the means of expression used. Another aim is an analysis of the influence which the theatre artwork has on spectators. To fulfill the established aims, the thesis is divided into three parts. The initial part is contextual and deals with foundation and functioning circumstances of the concentration camp in Osvětim in the context of World War II. It also contains Josef Mengele's biography. The theoretical part provides an overview of possible approaches, which deal either with political theatre or aesthetic effect on spectators' perception. The final part is analytical, where the used approaches from theoretical part are analysed in specific examples. And it demonstrates how to make political theatre in a relevant way.
Klíčová slova
2. světová válka, Josef Mengele, Osvětim, politické divadlo, estetika účinku, recipient, autopoietická zpětnovazební smyčka, estetika dramatu.
Klíčová slova v angličtině
World War II, Josef Mengele, Osvětim, political theatre, aesthetics of effect, recipient, autopoeitic feedback loop, aesthetics of drama.
Zásady pro vypracování
Tématem této bakalářské práce je analýza monodramatu Oběť, kterou inscenovalo divadlo Continuo. Fiktivní příběh pojednává o životě nechvalně proslulého doktora Josefa Mengeleho, jenž během 2. světové války působil v nacistickém koncentračním táboře Osvětim. Cílem práce je analýza inscenace a proměny divácké percepce během představení na základě výkonu jediného protagonisty Ivana Jurečky. V teoretické části se diplomant zaměří na historii žánru politického divadla, které je obsaženo v tématu. Dále se bude koncentrovat na způsob zpracování performativních znaků v díle a na estetický účinek na recipienty.
V praktické části diplomant představí divadlo Continuo a jeho poetiku. Dále se bude zabývat analýzou inscenace Oběť a jednotlivých jevištních složek. Vysvětlí důvody, které vedly inscenátory ke vzniku inscenace. Rovněž zhodnotí použité výrazové prostředky, kterými je specifický dramatický žánr ve své finální verzi interpretován. Diplomant bude pracovat s vlastní diváckou recepcí a audiovizuálním záznamem z představení, stejně jako s recenzemi a články, které ke zhodnocení analyzovaného díla vznikly. V teoretické části bude vycházet zejména z odborné teatrologické literatury, která se danou problematikou zabývá.
Zásady pro vypracování
Tématem této bakalářské práce je analýza monodramatu Oběť, kterou inscenovalo divadlo Continuo. Fiktivní příběh pojednává o životě nechvalně proslulého doktora Josefa Mengeleho, jenž během 2. světové války působil v nacistickém koncentračním táboře Osvětim. Cílem práce je analýza inscenace a proměny divácké percepce během představení na základě výkonu jediného protagonisty Ivana Jurečky. V teoretické části se diplomant zaměří na historii žánru politického divadla, které je obsaženo v tématu. Dále se bude koncentrovat na způsob zpracování performativních znaků v díle a na estetický účinek na recipienty.
V praktické části diplomant představí divadlo Continuo a jeho poetiku. Dále se bude zabývat analýzou inscenace Oběť a jednotlivých jevištních složek. Vysvětlí důvody, které vedly inscenátory ke vzniku inscenace. Rovněž zhodnotí použité výrazové prostředky, kterými je specifický dramatický žánr ve své finální verzi interpretován. Diplomant bude pracovat s vlastní diváckou recepcí a audiovizuálním záznamem z představení, stejně jako s recenzemi a články, které ke zhodnocení analyzovaného díla vznikly. V teoretické části bude vycházet zejména z odborné teatrologické literatury, která se danou problematikou zabývá.
Seznam doporučené literatury
DOMBROVSKÁ, Lenka. Oběť můžeme být i my. [online]. divadelni-noviny.cz: 18. 5. 2011. [cit. 2015-07-18]. Dostupné z WWW:
JÍRA, Jiří. Continuo: unikátní monodrama Oběť. [online]. jihlavsky.denik.cz: 27. 4. 2011. [cit. 2015-07-18]. Dostupné z WWW:
KUBINA, Lukáš. Divadlo Evropských regionů: Divadlo Continuo Oběť. [online]. rozrazilonline.cz: 23. 6. 2010. [cit. 2015-07-18]. Dostupné z WWW:
Oběť [záznam divadelní inscenace]. Režie Pavel Štourač. Činoherní soubor Divadla Continuo 27. 10. 2010.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. 1. vyd. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. 334 s.
MARSCHALL, Brigitte. Politisches Theater nach 1950. Wien: Böhlau, 2010. 483 s.
OSOLSOBĚ, Petr. Kierkegaard o estetice divadla a dramatu. 1. vyd. Brno: CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2007. 246 s.
PISCATOR, Erwin. Politické divadlo. Překlad Věra Procházková. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1971. 253 s.
REES, Laurence. Osvětim: nacisté a "konečné řešení". Překlad Zlata Kufnerová a Jana Kordíková. 2. vyd. Praha: Knižní klub, 2010. 320 s.
Seznam doporučené literatury
DOMBROVSKÁ, Lenka. Oběť můžeme být i my. [online]. divadelni-noviny.cz: 18. 5. 2011. [cit. 2015-07-18]. Dostupné z WWW:
JÍRA, Jiří. Continuo: unikátní monodrama Oběť. [online]. jihlavsky.denik.cz: 27. 4. 2011. [cit. 2015-07-18]. Dostupné z WWW:
KUBINA, Lukáš. Divadlo Evropských regionů: Divadlo Continuo Oběť. [online]. rozrazilonline.cz: 23. 6. 2010. [cit. 2015-07-18]. Dostupné z WWW:
Oběť [záznam divadelní inscenace]. Režie Pavel Štourač. Činoherní soubor Divadla Continuo 27. 10. 2010.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. 1. vyd. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. 334 s.
MARSCHALL, Brigitte. Politisches Theater nach 1950. Wien: Böhlau, 2010. 483 s.
OSOLSOBĚ, Petr. Kierkegaard o estetice divadla a dramatu. 1. vyd. Brno: CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2007. 246 s.
PISCATOR, Erwin. Politické divadlo. Překlad Věra Procházková. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1971. 253 s.
REES, Laurence. Osvětim: nacisté a "konečné řešení". Překlad Zlata Kufnerová a Jana Kordíková. 2. vyd. Praha: Knižní klub, 2010. 320 s.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant v rozhovoru se členy komise a v odpovědích na položené otázky reagoval přesvědčivě a se znalostí tématu.
Práce byla zkontrolována systémem These.cz. Obhájená práce není plagiát.