Tato bakalářská práce je kvantitativním výzkumem, který se zabývá spokojeností studentů dvou evropských univerzit (Univerzity Palackého v Olomouci a University of Eastern Finland ve finském Kuopiu) s vybranými aspekty studia. Těmito aspekty jsou obsah studia, vyučující a jejich přístup ke vzdělávání a metody výuky. Pro jejich srovnání byl vybrán obor sociologie vyučovaný na obou školách. Cílem této práce je analyzovat úroveň spokojenosti studentů obou univerzit s vybranými aspekty studia sociologie. Dále pak srovnat výsledky uvedených škol a popsat případné rozdíly v úrovni spokojenosti s vybranými aspekty mezi těmito univerzitami. Teoretická část je věnována charakteristice vybraných aspektů, pojmu spokojenost a také přiblížení zkoumaných škol. V teoretické části se také zabývám vymezením vzdělávacích systémů obou zemí a národních kultur, o které se dané systémy opírají. V empirické části nalezneme analýzu dat dotazníkového šetření a interpretaci jejích výsledků. Výzkum prokázal, že jsou studenti obou škol s většinou zvolených aspektů spíše spokojeni. V celkovém měřítku jsou však o něco více spokojeni studenti University of Eastern Finland.
Anotace v angličtině
This thesis is a quantitative research that deals with satisfaction of students of two european universities (Palacky university in Olomouc and University of Eastern Finland, Kuopio) with chosen aspects of study. This aspects are content of study, teachers and their teaching approach and teaching methods used in courses. Sociology as a field of study was chosen for comparison of these two universities. The goal of this thesis is to analyse a level of satisfaction of students of both universities with chosen aspects of social studies. Furthermore also to compare the results of stated schools and to describe potential differences within the levels of satisfaction with chosen aspects within these universities. The theoretical part is devoted to characteristic of chosen aspects, to the concept of satisfaction and also to introducing stated universities. Part of this section deals with demarcation of educating systems of both countries and also with national cultures affecting this systems. In the empirical part we can find an analysys of data of the research and interpretation of it´s results. The research showed that students of both schools are rather satisfied with most of the chosen aspects. Generally students of University of Eastern Finland are a bit more satisfied than students of Palacky University.
Klíčová slova
spokojenost, aspekty studia, obsah studia, přístup vyučujících ke vzdělávání, metody výuky, sociologie, Univerzita Palackého v Olomouci, University of Eastern Finland, vysokoškolský systém, národní kultura
Klíčová slova v angličtině
satisfaction, aspects of study, a content of study, teaching approach of teachers, teaching methods, sociology, Palacky University in Olomouc, University
of Eastern Finland, higher education systems, national culture
Rozsah průvodní práce
61 s. (110 524 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je kvantitativním výzkumem, který se zabývá spokojeností studentů dvou evropských univerzit (Univerzity Palackého v Olomouci a University of Eastern Finland ve finském Kuopiu) s vybranými aspekty studia. Těmito aspekty jsou obsah studia, vyučující a jejich přístup ke vzdělávání a metody výuky. Pro jejich srovnání byl vybrán obor sociologie vyučovaný na obou školách. Cílem této práce je analyzovat úroveň spokojenosti studentů obou univerzit s vybranými aspekty studia sociologie. Dále pak srovnat výsledky uvedených škol a popsat případné rozdíly v úrovni spokojenosti s vybranými aspekty mezi těmito univerzitami. Teoretická část je věnována charakteristice vybraných aspektů, pojmu spokojenost a také přiblížení zkoumaných škol. V teoretické části se také zabývám vymezením vzdělávacích systémů obou zemí a národních kultur, o které se dané systémy opírají. V empirické části nalezneme analýzu dat dotazníkového šetření a interpretaci jejích výsledků. Výzkum prokázal, že jsou studenti obou škol s většinou zvolených aspektů spíše spokojeni. V celkovém měřítku jsou však o něco více spokojeni studenti University of Eastern Finland.
Anotace v angličtině
This thesis is a quantitative research that deals with satisfaction of students of two european universities (Palacky university in Olomouc and University of Eastern Finland, Kuopio) with chosen aspects of study. This aspects are content of study, teachers and their teaching approach and teaching methods used in courses. Sociology as a field of study was chosen for comparison of these two universities. The goal of this thesis is to analyse a level of satisfaction of students of both universities with chosen aspects of social studies. Furthermore also to compare the results of stated schools and to describe potential differences within the levels of satisfaction with chosen aspects within these universities. The theoretical part is devoted to characteristic of chosen aspects, to the concept of satisfaction and also to introducing stated universities. Part of this section deals with demarcation of educating systems of both countries and also with national cultures affecting this systems. In the empirical part we can find an analysys of data of the research and interpretation of it´s results. The research showed that students of both schools are rather satisfied with most of the chosen aspects. Generally students of University of Eastern Finland are a bit more satisfied than students of Palacky University.
Klíčová slova
spokojenost, aspekty studia, obsah studia, přístup vyučujících ke vzdělávání, metody výuky, sociologie, Univerzita Palackého v Olomouci, University of Eastern Finland, vysokoškolský systém, národní kultura
Klíčová slova v angličtině
satisfaction, aspects of study, a content of study, teaching approach of teachers, teaching methods, sociology, Palacky University in Olomouc, University
of Eastern Finland, higher education systems, national culture
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce:
Cílem mé práce je analyzovat a srovnat vybrané aspekty studia sociologie na dvou evropských univerzitách.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Ve své práci se snažím zjistit, jak studenti sociologie dvou odlišných evropských univerzit vnímají studium tohoto oboru. Hlavním hodnotícím kritériem mé práce je spokojenost studentů, a to především jejich spokojenost s obsahem studia, s přístupem vyučujících a metodami vzdělávání, které ve svých předmětech uplatňují. Tyto aspekty zkoumám v závislosti na očekávání studentů od studia. Zjišťuji tedy, má-li na spokojenost studentů vliv jejich představy o obsahu studia, metodách vzdělávání a celkovém přístupu vyučujícího vůči studentům. Zajímá mě také, zda a jak se vnímání těchto aspektů studenty v průběhu jejich studia vyvíjelo či měnilo. V mé práci zjišťuji mimo jiné to, za jakým účelem se frekventanti rozhodli pro daný obor. V rámci mého výzkumu si také kladu za cíl srovnáním uvedených škol zjistit, zda, a pokud ano, pak do jaké míry se liší míra spokojenosti mezi studenty Univerzity Palackého v Olomouci a University of Eastern Finland. Analýza a srovnání bude probíhat pouze v rámci bakalářského studijního programu oboru sociologie. Výzkum bude založen na subjektivním pohledu studentů sociologie.
C. Návrh postupu řešení (metodika):
1. seznámení s cílem práce, návrh osnovy práce
2. rešerše literatury k danému tématu
3. teoretická část, terminologické ukotvení - spokojenost, obsah studia, přístup vyučujících, metody vzdělávání, očekávání, motivace, naplnění představ
4. praktická část - dotazníkové šetření
5. vyhodnocení a srovnání
6. závěr - Výzkum prokáže, zdali, a pokud ano, pak do jaké míry můžeme mezi zmíněnými univerzitami sledovat rozdíly ve vnímání studia sociologie studenty.
D. Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce nejpozději do 31.8.2016
- hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do 29.2.2017
- odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31.3.2017
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce:
Cílem mé práce je analyzovat a srovnat vybrané aspekty studia sociologie na dvou evropských univerzitách.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Ve své práci se snažím zjistit, jak studenti sociologie dvou odlišných evropských univerzit vnímají studium tohoto oboru. Hlavním hodnotícím kritériem mé práce je spokojenost studentů, a to především jejich spokojenost s obsahem studia, s přístupem vyučujících a metodami vzdělávání, které ve svých předmětech uplatňují. Tyto aspekty zkoumám v závislosti na očekávání studentů od studia. Zjišťuji tedy, má-li na spokojenost studentů vliv jejich představy o obsahu studia, metodách vzdělávání a celkovém přístupu vyučujícího vůči studentům. Zajímá mě také, zda a jak se vnímání těchto aspektů studenty v průběhu jejich studia vyvíjelo či měnilo. V mé práci zjišťuji mimo jiné to, za jakým účelem se frekventanti rozhodli pro daný obor. V rámci mého výzkumu si také kladu za cíl srovnáním uvedených škol zjistit, zda, a pokud ano, pak do jaké míry se liší míra spokojenosti mezi studenty Univerzity Palackého v Olomouci a University of Eastern Finland. Analýza a srovnání bude probíhat pouze v rámci bakalářského studijního programu oboru sociologie. Výzkum bude založen na subjektivním pohledu studentů sociologie.
C. Návrh postupu řešení (metodika):
1. seznámení s cílem práce, návrh osnovy práce
2. rešerše literatury k danému tématu
3. teoretická část, terminologické ukotvení - spokojenost, obsah studia, přístup vyučujících, metody vzdělávání, očekávání, motivace, naplnění představ
4. praktická část - dotazníkové šetření
5. vyhodnocení a srovnání
6. závěr - Výzkum prokáže, zdali, a pokud ano, pak do jaké míry můžeme mezi zmíněnými univerzitami sledovat rozdíly ve vnímání studia sociologie studenty.
D. Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce nejpozději do 31.8.2016
- hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do 29.2.2017
- odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31.3.2017
Seznam doporučené literatury
Průcha, J., Kansanen, P. Školní vzdělávání ve Finsku. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015.
Rohlíková, L., Vejvodová, J. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012.
Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. 1. vyd. Praha: Grada, 2011.
Seznam doporučené literatury
Průcha, J., Kansanen, P. Školní vzdělávání ve Finsku. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015.
Rohlíková, L., Vejvodová, J. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012.
Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. 1. vyd. Praha: Grada, 2011.