Práce vyhodnocuje, zda je žádoucí na českých gymnáziích učit o problému klimatické změny, v jakých vzdělávacích oborech by toto téma mělo být zahrnuto a zda jsou stávající učebnice vhodnou a dostatečnou pomůckou pro jeho výuku. Na tuto analýzu potom navazuje popis metodiky učebního celku s názvem Klimatické konference, který reflektuje hlavní aspekty problematiky klimatické změny.
Anotace v angličtině
This diploma thesis analyzes, whether it is required to teach about climate change at grammar schools in the Czech republic, in which subjects should this topic be included and whether existing textbooks for grammar schools are appropriate sufficient tool for teaching about it. This analysisis followed by description of the methodology of educational programme called Climate Conferences, which reflects the main aspects of climate change.
Klíčová slova
klimatická změna, učebnice pro gymnázia, vzdělávání o klimatické změně
Klíčová slova v angličtině
climate change, textbooks for grammar schools, climate change education
Rozsah průvodní práce
186 s. (240 507 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce vyhodnocuje, zda je žádoucí na českých gymnáziích učit o problému klimatické změny, v jakých vzdělávacích oborech by toto téma mělo být zahrnuto a zda jsou stávající učebnice vhodnou a dostatečnou pomůckou pro jeho výuku. Na tuto analýzu potom navazuje popis metodiky učebního celku s názvem Klimatické konference, který reflektuje hlavní aspekty problematiky klimatické změny.
Anotace v angličtině
This diploma thesis analyzes, whether it is required to teach about climate change at grammar schools in the Czech republic, in which subjects should this topic be included and whether existing textbooks for grammar schools are appropriate sufficient tool for teaching about it. This analysisis followed by description of the methodology of educational programme called Climate Conferences, which reflects the main aspects of climate change.
Klíčová slova
klimatická změna, učebnice pro gymnázia, vzdělávání o klimatické změně
Klíčová slova v angličtině
climate change, textbooks for grammar schools, climate change education
Zásady pro vypracování
Tato práce navazuje na práci bakalářskou, ve které bylo zhodnoceno, zda a v jakém rozsahu se učebnice geografie pro gymnázia věnují problematice klimatické změny a ze které taktéž vyplývá, že environmentální problémy jako je klimatická změna, je žádoucí a dle kurikula i povinné do formálního vzdělávání zahrnovat. V první části práce budou zhodnoceny učebnice dalších předmětů (např. biologie, společenské vědy), ve kterých by se podle RVP G mělo téma klimatické změny vyskytovat. V návaznosti na výsledky analýzy bude vytvořen vzdělávací materiál, učební celek, který bude moci sloužit jako výuková pomůcka při vzdělávání o klimatické změně, důraz pak bude kladen především na témata, která jsou v učebnicích deficitní. Tvorba tohoto materiálu bude konzultována s odborníky z oblasti klimatické změny a vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Tato práce navazuje na práci bakalářskou, ve které bylo zhodnoceno, zda a v jakém rozsahu se učebnice geografie pro gymnázia věnují problematice klimatické změny a ze které taktéž vyplývá, že environmentální problémy jako je klimatická změna, je žádoucí a dle kurikula i povinné do formálního vzdělávání zahrnovat. V první části práce budou zhodnoceny učebnice dalších předmětů (např. biologie, společenské vědy), ve kterých by se podle RVP G mělo téma klimatické změny vyskytovat. V návaznosti na výsledky analýzy bude vytvořen vzdělávací materiál, učební celek, který bude moci sloužit jako výuková pomůcka při vzdělávání o klimatické změně, důraz pak bude kladen především na témata, která jsou v učebnicích deficitní. Tvorba tohoto materiálu bude konzultována s odborníky z oblasti klimatické změny a vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
BEATTY, Alexandra S. Climate change education: formal settings, K-14 : a workshop summary. 5., přeprac. a dopl. vyd. Washington, D.C.: National Academies Press, c2012, xi, 96 p. ISBN 03-092-6016-7.
BUMERL, Jiří. Biologie: pro střední odborné školy : zemědělské, lesnické, rybářské, zahradnické, ochrany životního prostředí. 5., přeprac. a dopl. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2006, 221 s. ISBN 80-723-5314-4.
KALVOVÁ, Jaroslava a Bedřich MOLDAN. Klima a jeho změna v důsledku emisí
skleníkových plynů. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1996c1995, 161 s. ISBN 80-
718-4315-6.
KOPECKÝ, Václav a Jakub EBERLE. Jak učit o změně klimatu? Praha: Asociace pro
mezinárodní otázky, c2011. ISBN 978-80-87092-16-3.
METELKA, Ladislav a Radim TOLASZ. Klimatické změny: fakta bez mýtů. Praha:
Univerzita Karlova v Praze, Centrum pro otázky životního prostředí, c2009. ISBN
978-80-87076-13-2.
MOLDAN, Bedřich. Podmaněná planeta. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009, 102 s. ISBN
978-80-246-1580-6.
SMRŽ, Milan a kol. Klimatická změna, obnovitelné zdroje energie a občanské aktivity:
sborník textů. Praha: Ekumenická akademie, 2012. ISBN 978-80-87661-00-0.
Seznam doporučené literatury
BEATTY, Alexandra S. Climate change education: formal settings, K-14 : a workshop summary. 5., přeprac. a dopl. vyd. Washington, D.C.: National Academies Press, c2012, xi, 96 p. ISBN 03-092-6016-7.
BUMERL, Jiří. Biologie: pro střední odborné školy : zemědělské, lesnické, rybářské, zahradnické, ochrany životního prostředí. 5., přeprac. a dopl. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2006, 221 s. ISBN 80-723-5314-4.
KALVOVÁ, Jaroslava a Bedřich MOLDAN. Klima a jeho změna v důsledku emisí
skleníkových plynů. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1996c1995, 161 s. ISBN 80-
718-4315-6.
KOPECKÝ, Václav a Jakub EBERLE. Jak učit o změně klimatu? Praha: Asociace pro
mezinárodní otázky, c2011. ISBN 978-80-87092-16-3.
METELKA, Ladislav a Radim TOLASZ. Klimatické změny: fakta bez mýtů. Praha:
Univerzita Karlova v Praze, Centrum pro otázky životního prostředí, c2009. ISBN
978-80-87076-13-2.
MOLDAN, Bedřich. Podmaněná planeta. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009, 102 s. ISBN
978-80-246-1580-6.
SMRŽ, Milan a kol. Klimatická změna, obnovitelné zdroje energie a občanské aktivity:
sborník textů. Praha: Ekumenická akademie, 2012. ISBN 978-80-87661-00-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Bc. Kateřina Kulichová prezentovala záměr a výsledky své diplomové práce. Byly prezentovány posudky vedoucího práce a jejího oponenta. Diskuze se týkala těchto témat: rozšíření učebního celku, výskyt podobných studií v jiných zemích.