Informace o kvalifikační práci Školní zralost a připravenost dětí předškolního věku v rámci běžné mateřské školy a v mateřské škole využívající Montessori koncepci vzdělávání
Diplomová práce se zabývá školní zralostí a připraveností dětí předškolního věku v rámci běžné mateřské školy a v mateřské škole Montessori. V teoretické části jsou uvedeny pojmy předškolní věk, školní zralost, školní připravenost a školní nezralost se zaměřením na diagnostiku školní zralosti, zápis do prvních tříd a odklad povinné školní docházky. V neposlední řadě je charakterizována Montessori koncepce vzdělávání.
Empirická část je zaměřena na zjištění školní zralosti u předškolních dětí z běžných mateřských škol a z Montessori mateřských škol. Prostřednictvím testů školní zralosti byla zjišťována úroveň zralosti dětí vzhledem ke způsobu vzdělávání.
Anotace v angličtině
This dissertation work deals with the school maturity and readiness of preschool children in the ordinary nursery school and Montessori nursery schools. In the theoretical part are given terms preschool age, school maturity, school readiness and school immaturity with a focus diagnostics of school maturity, entry into the first classes and postponement of compulsory school attendance. Not least it is characterized Montessorri education concept.
The empirical part is focused on finding school maturity in preschool children from ordinary nursery school and Montessorri nursery schools. Through school maturity tests was detected the level of maturity of children due to the way of education.
Klíčová slova
Školní zralost, Montessori pedagogika, děti předškolního věku, diagnostika
Klíčová slova v angličtině
School maturity, Montessorri pedagogy, preschool children, diagnostics
Rozsah průvodní práce
105
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá školní zralostí a připraveností dětí předškolního věku v rámci běžné mateřské školy a v mateřské škole Montessori. V teoretické části jsou uvedeny pojmy předškolní věk, školní zralost, školní připravenost a školní nezralost se zaměřením na diagnostiku školní zralosti, zápis do prvních tříd a odklad povinné školní docházky. V neposlední řadě je charakterizována Montessori koncepce vzdělávání.
Empirická část je zaměřena na zjištění školní zralosti u předškolních dětí z běžných mateřských škol a z Montessori mateřských škol. Prostřednictvím testů školní zralosti byla zjišťována úroveň zralosti dětí vzhledem ke způsobu vzdělávání.
Anotace v angličtině
This dissertation work deals with the school maturity and readiness of preschool children in the ordinary nursery school and Montessori nursery schools. In the theoretical part are given terms preschool age, school maturity, school readiness and school immaturity with a focus diagnostics of school maturity, entry into the first classes and postponement of compulsory school attendance. Not least it is characterized Montessorri education concept.
The empirical part is focused on finding school maturity in preschool children from ordinary nursery school and Montessorri nursery schools. Through school maturity tests was detected the level of maturity of children due to the way of education.
Klíčová slova
Školní zralost, Montessori pedagogika, děti předškolního věku, diagnostika
Klíčová slova v angličtině
School maturity, Montessorri pedagogy, preschool children, diagnostics
Zásady pro vypracování
Dle dohody
Zásady pro vypracování
Dle dohody
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2010. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer press. ISBN 978-80-251-2569-4.
KROPÁČKOVÁ, Jana, 2008. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-359-8.
NEVĚČNÁ, Alena a Jiří NEVĚČNÝ, 2010. Velká kniha předškoláka: Jak připravit dítě k zápisu do školy. Olomouc: Rubico. ISBN 978-80-7346-121-8.
RÝDL, Karel, 2006. Metoda Montessori pro naše dítě: inspirace pro rodiče a další zájemce. Pardubice: FF Univerzity Pardubice. ISBN 80-7194-841-1.
ŠMELOVÁ, Eva et al., 2012. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3345-5.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2010. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer press. ISBN 978-80-251-2569-4.
KROPÁČKOVÁ, Jana, 2008. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-359-8.
NEVĚČNÁ, Alena a Jiří NEVĚČNÝ, 2010. Velká kniha předškoláka: Jak připravit dítě k zápisu do školy. Olomouc: Rubico. ISBN 978-80-7346-121-8.
RÝDL, Karel, 2006. Metoda Montessori pro naše dítě: inspirace pro rodiče a další zájemce. Pardubice: FF Univerzity Pardubice. ISBN 80-7194-841-1.
ŠMELOVÁ, Eva et al., 2012. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3345-5.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.