Diplomová práce se věnuje multikulturalitám a multikulturní výchově na základních školách v Moravskoslezském kraji. V teoretické části je podrobně popsána problematika multikulturalit, multikulturní výchovy a charakteristiky vybraných národnostních menšin. Pro tuto práci jsem záměrně vybrala tři minority Romy, Vietnamce a Ukrajince. Každé z vybraných menšin je v této práci věnována samostatná kapitola. Cílem práce je analyzovat změny, které nastaly za určité časové období na základních školách.
V praktické části operuji se dvěma typy dotazníků. Tyto dotazníky byly rozdány určeným vzorkům osob. Prvním vzorkem jsou dospělé osoby, které mají po základní škole deset let a více. Druhým vzorkem jsou současní žáci vyššího stupně na základních školách.
Výsledkem bude zjištění rozdílů ve vnímání jiných kultur a soužití s nimi před minimálně deseti lety a současností.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with multiculturalism and multicultural education at elementary schools in the Moravian-Silesian region. The theoretical part describes the issue of multiculturalism, multicultural education and characteristic of some ethnic minorities. This thesis includes three minorities Gypsies, Vietnamese and Ukrainians. Each of these minorities has own chapter. The aim is to analyze changes that happened during certain period of time at the elementary schools.
In the practical part I operate with two types of questionnaires. This questionnaires were given to chosen group of persons. The first group of persons includes adults who have finished elementary school ten or more years ago. The second groups consists of people who are current pupils higher grades in elementary schools.
The results will determine the differences in the perception of the other cultures and living with them at least ten years ago and present.
Diplomová práce se věnuje multikulturalitám a multikulturní výchově na základních školách v Moravskoslezském kraji. V teoretické části je podrobně popsána problematika multikulturalit, multikulturní výchovy a charakteristiky vybraných národnostních menšin. Pro tuto práci jsem záměrně vybrala tři minority Romy, Vietnamce a Ukrajince. Každé z vybraných menšin je v této práci věnována samostatná kapitola. Cílem práce je analyzovat změny, které nastaly za určité časové období na základních školách.
V praktické části operuji se dvěma typy dotazníků. Tyto dotazníky byly rozdány určeným vzorkům osob. Prvním vzorkem jsou dospělé osoby, které mají po základní škole deset let a více. Druhým vzorkem jsou současní žáci vyššího stupně na základních školách.
Výsledkem bude zjištění rozdílů ve vnímání jiných kultur a soužití s nimi před minimálně deseti lety a současností.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with multiculturalism and multicultural education at elementary schools in the Moravian-Silesian region. The theoretical part describes the issue of multiculturalism, multicultural education and characteristic of some ethnic minorities. This thesis includes three minorities Gypsies, Vietnamese and Ukrainians. Each of these minorities has own chapter. The aim is to analyze changes that happened during certain period of time at the elementary schools.
In the practical part I operate with two types of questionnaires. This questionnaires were given to chosen group of persons. The first group of persons includes adults who have finished elementary school ten or more years ago. The second groups consists of people who are current pupils higher grades in elementary schools.
The results will determine the differences in the perception of the other cultures and living with them at least ten years ago and present.
Diplomová práce se bude věnovat multikulturalitám a multikulturní výchově na základních školách v Moravskoslezském kraji. Teoretická část se bude zabývat problematikou multikulturalit, multikulturní výchovou, konkrétně multikulturní výchovou na základních školách, dále charakteristikou žáků, kteří základní školu navštěvují a v neposlední řadě se bude věnovat třem nejrozšířenějším menšinám v České republice a to romské, vietnamské a ukrajinské. Cílem praktické části bude oslovení lidí pomocí dotazníků. Dotazníky budou dva, stejně jako skupiny dotazovaných. První skupina budou žáci, kteří momentálně navštěvují základní školu a zkoumat budu jejich postoj k multikulturalitám a multikulturní výchově. Druhou skupinou dotazovaných, budou dospělí lidé, kteří mají po základní škole deset let a více. Dotazníky směřované na ně budou zkoumat tu samou problematiku, ale s odstupem času. Výsledkem bude zjištění rozdílů ve vnímání jiných kultur a soužití s nimi před minimálně deseti lety a současností.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude věnovat multikulturalitám a multikulturní výchově na základních školách v Moravskoslezském kraji. Teoretická část se bude zabývat problematikou multikulturalit, multikulturní výchovou, konkrétně multikulturní výchovou na základních školách, dále charakteristikou žáků, kteří základní školu navštěvují a v neposlední řadě se bude věnovat třem nejrozšířenějším menšinám v České republice a to romské, vietnamské a ukrajinské. Cílem praktické části bude oslovení lidí pomocí dotazníků. Dotazníky budou dva, stejně jako skupiny dotazovaných. První skupina budou žáci, kteří momentálně navštěvují základní školu a zkoumat budu jejich postoj k multikulturalitám a multikulturní výchově. Druhou skupinou dotazovaných, budou dospělí lidé, kteří mají po základní škole deset let a více. Dotazníky směřované na ně budou zkoumat tu samou problematiku, ale s odstupem času. Výsledkem bude zjištění rozdílů ve vnímání jiných kultur a soužití s nimi před minimálně deseti lety a současností.
Seznam doporučené literatury
BANKS, James A. Teaching strategies for ethnic studies: the sociopolitical context of multicultural education. 5th ed. Boston: Allyn and Bacon, c1991, xxi, 538 p. ISBN 02-051-2756-8.
ČERMÁKOVÁ, Jarmila Hannah, Dana MOREE a Dana TVRĎOCHOVÁ. Ty Já = kamarádi: hry, básničky, pohádky a teorie podporující multikulturní výchovu. Vyd. 1. Editor Vladimíra Strculová. Praha: ISV, 2000, 152 s. Dobrá škola. ISBN 80-858-6676-5.
ERIKSEN, Thomas Hylland, Dana MOREE a Dana TVRĎOCHOVÁ. Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Vyd. 1. Editor Vladimíra Strculová. Praha: Portál, 2008, 407 s. Dobrá škola. ISBN 978-807-3674-656.
FREIDINGEROVÁ, Tereza. Vietnamci v Česku a ve světě: migrační a adaptační tendence. Vyd. 1. Editor Dana Bittnerová, Mirjam Moravcová. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy Praha, 2014, 232 s. Studie (Sociologické nakladatelství), 9. sv. ISBN 978-807-4191-749.
GULOVÁ, Lenka ŠTĚPAŘOVÁ, Ema: Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, spol. s r.o., 2004. ISBN 80-86633-14-4.
KOCOUREK, Jiří, Dana MOREE a Dana TVRĎOCHOVÁ. Multikulturní výchova: [praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Editor Vladimíra Strculová. Praha: Raabe, c2011-c2014, 2 sv. ([93; 77] s.). Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-094-92.
LANGMEIER, Josef, Dana KREJČÍŘOVÁ a Dana TVRĎOCHOVÁ. Vývojová psychologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. 2., aktualiz. vyd. Editor Vladimíra Strculová. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
MOREE, Dana, Dana KREJČÍŘOVÁ a Dana TVRĎOCHOVÁ. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. 2., aktualiz. vyd. Editor Iva Janská. Praha: Člověk v tísni, 2008, 109 s. Psyché (Grada). ISBN 978-808-6961-613.
NIETO, Sonia. Affirming diversity: the sociopolitical context of multicultural education. New York: Longman, c1992, xxix, 335 p. ISBN 08-013-0529-2.
PETRAS, Rene, Helena PETRUV a Harald Christian SCHEU. Mensiny a pravo v Ceske republice: the sociopolitical context of multicultural education. Vyd. 1. Praha: Auditorium, 2009, 507 p. ISBN 80-872-8400-3.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011, 167 s. ISBN 978-807-3875-022.
PRŮCHA, Jan, Dana KREJČÍŘOVÁ a Dana TVRĎOCHOVÁ. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 1. vyd. Editor Iva Janská. Praha: Portál, 2004, 199 s. Psychologie (Portál). ISBN 80-717-8885-6.
RÁKOCZYOVÁ, Miroslava, Robert TRBOLA a Ondřej HOFÍREK. Sociální integrace přistěhovalců v České republice. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009, 309 s. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-023-0.
ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6
SARTORI, Giovanni, Dana KREJČÍŘOVÁ a Dana TVRĎOCHOVÁ. Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci: esej o multietnické společnosti. 1. vyd. v čes. jaz. Editor Iva Janská. Překlad Karolina Křížová. Praha: Dokořán, 2005, 134 s. Bod (Dokořán). ISBN 80-736-3022-2.
SARTORI, Giovanni, Dana KREJČÍŘOVÁ a Dana TVRĎOCHOVÁ. Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Vyd. l. Editor Iva Janská. Překlad Karolina Křížová. Praha: Portál, 2001, 188 s. Bod (Dokořán). ISBN 80-717-8648-9.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, s.r.o., 1998. ISBN. 80-7178-285-8.
Seznam doporučené literatury
BANKS, James A. Teaching strategies for ethnic studies: the sociopolitical context of multicultural education. 5th ed. Boston: Allyn and Bacon, c1991, xxi, 538 p. ISBN 02-051-2756-8.
ČERMÁKOVÁ, Jarmila Hannah, Dana MOREE a Dana TVRĎOCHOVÁ. Ty Já = kamarádi: hry, básničky, pohádky a teorie podporující multikulturní výchovu. Vyd. 1. Editor Vladimíra Strculová. Praha: ISV, 2000, 152 s. Dobrá škola. ISBN 80-858-6676-5.
ERIKSEN, Thomas Hylland, Dana MOREE a Dana TVRĎOCHOVÁ. Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Vyd. 1. Editor Vladimíra Strculová. Praha: Portál, 2008, 407 s. Dobrá škola. ISBN 978-807-3674-656.
FREIDINGEROVÁ, Tereza. Vietnamci v Česku a ve světě: migrační a adaptační tendence. Vyd. 1. Editor Dana Bittnerová, Mirjam Moravcová. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy Praha, 2014, 232 s. Studie (Sociologické nakladatelství), 9. sv. ISBN 978-807-4191-749.
GULOVÁ, Lenka ŠTĚPAŘOVÁ, Ema: Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, spol. s r.o., 2004. ISBN 80-86633-14-4.
KOCOUREK, Jiří, Dana MOREE a Dana TVRĎOCHOVÁ. Multikulturní výchova: [praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Editor Vladimíra Strculová. Praha: Raabe, c2011-c2014, 2 sv. ([93; 77] s.). Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-094-92.
LANGMEIER, Josef, Dana KREJČÍŘOVÁ a Dana TVRĎOCHOVÁ. Vývojová psychologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. 2., aktualiz. vyd. Editor Vladimíra Strculová. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
MOREE, Dana, Dana KREJČÍŘOVÁ a Dana TVRĎOCHOVÁ. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. 2., aktualiz. vyd. Editor Iva Janská. Praha: Člověk v tísni, 2008, 109 s. Psyché (Grada). ISBN 978-808-6961-613.
NIETO, Sonia. Affirming diversity: the sociopolitical context of multicultural education. New York: Longman, c1992, xxix, 335 p. ISBN 08-013-0529-2.
PETRAS, Rene, Helena PETRUV a Harald Christian SCHEU. Mensiny a pravo v Ceske republice: the sociopolitical context of multicultural education. Vyd. 1. Praha: Auditorium, 2009, 507 p. ISBN 80-872-8400-3.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011, 167 s. ISBN 978-807-3875-022.
PRŮCHA, Jan, Dana KREJČÍŘOVÁ a Dana TVRĎOCHOVÁ. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 1. vyd. Editor Iva Janská. Praha: Portál, 2004, 199 s. Psychologie (Portál). ISBN 80-717-8885-6.
RÁKOCZYOVÁ, Miroslava, Robert TRBOLA a Ondřej HOFÍREK. Sociální integrace přistěhovalců v České republice. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009, 309 s. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-023-0.
ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6
SARTORI, Giovanni, Dana KREJČÍŘOVÁ a Dana TVRĎOCHOVÁ. Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci: esej o multietnické společnosti. 1. vyd. v čes. jaz. Editor Iva Janská. Překlad Karolina Křížová. Praha: Dokořán, 2005, 134 s. Bod (Dokořán). ISBN 80-736-3022-2.
SARTORI, Giovanni, Dana KREJČÍŘOVÁ a Dana TVRĎOCHOVÁ. Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Vyd. l. Editor Iva Janská. Překlad Karolina Křížová. Praha: Portál, 2001, 188 s. Bod (Dokořán). ISBN 80-717-8648-9.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, s.r.o., 1998. ISBN. 80-7178-285-8.