Bakalářská práce se zabývá tématem her a činností využitelných pro rozvoj dítěte raného věku se sluchovým postižením. První část práce tvoří teoretickou základnu pro výzkum realizovaný v rámci této bakalářské práce. Je zde popsána problematika sluchového postižení, vývoje dítěte, raného věku a teorie hry. Ve druhé části práce je podrobně popsán provedený výzkum, který se zaměřuje na konkrétní hry a činnosti využitelné při práci s dětmi v raném věku se sluchovým postižením. Výstupem praktické části je sborník her a činností využitelných u této cílové skupiny.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis focuses on the issue of games and activities applicable to the development of early-age children with hearing impairment. The first part of the thesis covers the theoretical basis for the research conducted within this paper. It deals with the problems of hearing impairment, child development, early childhood and game theory. The second part includes a detailed description of the research addressing specific games and activities useful for working with early-aged children with hearing impairment. The outcome of the practical part is a collection of games and activities applicable to this target group.
Klíčová slova
Hry, činnosti, raný věk, sluchové postižení, vývoj dítěte, speciální pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Games, Activites, Early Childhood, Hearing Impairment, Child Development, Special Education
Rozsah průvodní práce
58 s. (74 639 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem her a činností využitelných pro rozvoj dítěte raného věku se sluchovým postižením. První část práce tvoří teoretickou základnu pro výzkum realizovaný v rámci této bakalářské práce. Je zde popsána problematika sluchového postižení, vývoje dítěte, raného věku a teorie hry. Ve druhé části práce je podrobně popsán provedený výzkum, který se zaměřuje na konkrétní hry a činnosti využitelné při práci s dětmi v raném věku se sluchovým postižením. Výstupem praktické části je sborník her a činností využitelných u této cílové skupiny.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis focuses on the issue of games and activities applicable to the development of early-age children with hearing impairment. The first part of the thesis covers the theoretical basis for the research conducted within this paper. It deals with the problems of hearing impairment, child development, early childhood and game theory. The second part includes a detailed description of the research addressing specific games and activities useful for working with early-aged children with hearing impairment. The outcome of the practical part is a collection of games and activities applicable to this target group.
Klíčová slova
Hry, činnosti, raný věk, sluchové postižení, vývoj dítěte, speciální pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Games, Activites, Early Childhood, Hearing Impairment, Child Development, Special Education
Zásady pro vypracování
1. Vytyčení koncepce práce
2. Studium odborné literatury
3. Zpracování teoretické části
4. Zpracování praktické části
5. Závěr
Zásady pro vypracování
1. Vytyčení koncepce práce
2. Studium odborné literatury
3. Zpracování teoretické části
4. Zpracování praktické části
5. Závěr
Seznam doporučené literatury
- NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Vyd. 1. Překlad Dagmar Brejlová. Praha: Portál, 2004, 167 s. ISBN 80-717-8872-4.
- ROUČKOVÁ, Jarmila. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením: praktické návody a důležité informace. Vyd. 2. Překlad Dagmar Brejlová. Praha: Portál, 2011, 151 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-807-3679-323.
- MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 1998, 85 s. Pedagogika (Grada). ISBN 80-859-3160-5.
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přeprac. a rozš. vyd. Editor Jarmila Pipeková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 234 s. ISBN 80-859-3165-6.
- POTMĚŠIL, Miloň. Čtení k surdopedii. 1. vyd. Editor Jarmila Pipeková. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 217 s. Učebnice (Univerzita Palackého). ISBN 80-244-0766-3.
- PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. 1. vyd. Editor Jarmila Pipeková. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1992, 143 s. Učebnice (Univerzita Palackého). ISBN 80-210-0476-2.
Seznam doporučené literatury
- NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Vyd. 1. Překlad Dagmar Brejlová. Praha: Portál, 2004, 167 s. ISBN 80-717-8872-4.
- ROUČKOVÁ, Jarmila. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením: praktické návody a důležité informace. Vyd. 2. Překlad Dagmar Brejlová. Praha: Portál, 2011, 151 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-807-3679-323.
- MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 1998, 85 s. Pedagogika (Grada). ISBN 80-859-3160-5.
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přeprac. a rozš. vyd. Editor Jarmila Pipeková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 234 s. ISBN 80-859-3165-6.
- POTMĚŠIL, Miloň. Čtení k surdopedii. 1. vyd. Editor Jarmila Pipeková. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 217 s. Učebnice (Univerzita Palackého). ISBN 80-244-0766-3.
- PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. 1. vyd. Editor Jarmila Pipeková. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1992, 143 s. Učebnice (Univerzita Palackého). ISBN 80-210-0476-2.