Tato diplomová práce se věnuje tématu výuky angličtiny u žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. V teoretické části vymezuje, kdo jsou to dle platné legislativy osoby se speciálními vzdělávacími potřebami. Nechybí klasifikace a symptomatologie jednotlivých skupin osob. Práce se rovněž věnuje profesní přípravě učitelů angličtiny působících na českých školách a jejich míře připravenosti na práci se žákem/studentem s SVP. Velký prostor je věnován metodologii a doporučeným přístupům ve výuce cizího jazyka. Praktická část hodnotí výsledky dotazníkového šetření mezi učiteli anglického jazyka na základních školách v okrese Olomouc.
Anotace v angličtině
This final project deals with the topic of teaching English to learners with special education needs. In its theoretical part it defines who are the special educational needs learners according to the valid legislation. There are different cathegories of disabilities and their symptomatology being discussed. The project also deals with the pregraduate training of teachers of English working at Czech schools and the level of their knowledge and awareness of SEN learners. Much space is given to methodology and recommended approaches in foreign language teaching. The practical part evaluates the results of research made among teachers of English at primary schools in the district of Olomouc.
Klíčová slova
výuka angličtiny, speciální vzdělávací potřeby, SVP, podpůrná opatření, základní vzdělávání, postižení, profesní příprava učitelů, výukové metody, dotazník
Klíčová slova v angličtině
teaching English, special educational needs, SEN, supportive measures, basic education, disability, teacher training, teaching methods, questionnaire
Rozsah průvodní práce
70
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se věnuje tématu výuky angličtiny u žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. V teoretické části vymezuje, kdo jsou to dle platné legislativy osoby se speciálními vzdělávacími potřebami. Nechybí klasifikace a symptomatologie jednotlivých skupin osob. Práce se rovněž věnuje profesní přípravě učitelů angličtiny působících na českých školách a jejich míře připravenosti na práci se žákem/studentem s SVP. Velký prostor je věnován metodologii a doporučeným přístupům ve výuce cizího jazyka. Praktická část hodnotí výsledky dotazníkového šetření mezi učiteli anglického jazyka na základních školách v okrese Olomouc.
Anotace v angličtině
This final project deals with the topic of teaching English to learners with special education needs. In its theoretical part it defines who are the special educational needs learners according to the valid legislation. There are different cathegories of disabilities and their symptomatology being discussed. The project also deals with the pregraduate training of teachers of English working at Czech schools and the level of their knowledge and awareness of SEN learners. Much space is given to methodology and recommended approaches in foreign language teaching. The practical part evaluates the results of research made among teachers of English at primary schools in the district of Olomouc.
Klíčová slova
výuka angličtiny, speciální vzdělávací potřeby, SVP, podpůrná opatření, základní vzdělávání, postižení, profesní příprava učitelů, výukové metody, dotazník
Klíčová slova v angličtině
teaching English, special educational needs, SEN, supportive measures, basic education, disability, teacher training, teaching methods, questionnaire
Zásady pro vypracování
1. Vyhledání studijních materiálů
2. Prostudování dané literatury
3. Samotné zpracování tématu diplomové práce
4. Zpracování výzkumné části za pomocí dotazníku, analýza výsledků a verifikace
hypotéz
5. Shrnutí, závěry
6. Průběžné konzultace s vedoucím práce
Zásady pro vypracování
1. Vyhledání studijních materiálů
2. Prostudování dané literatury
3. Samotné zpracování tématu diplomové práce
4. Zpracování výzkumné části za pomocí dotazníku, analýza výsledků a verifikace
hypotéz
5. Shrnutí, závěry
6. Průběžné konzultace s vedoucím práce
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno :
2010. 384 s. ISBN 978-80-7315-201-7.
COUNCIL OF EUROPE. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Cambridge : Cambridge University Press, 2001. 260 s. ISBN 0-521-00531-0.
GROSS, J. Special Educational Needs in the Primary School. Buckingham : Open University Press, 1996. 263 s. ISBN 0-335-19656-X.
POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Havlíčkův Brod : Tobiáš 1998.
SELIKOWITZ, M. Dyslexia and Other Learning Difficulties. The Facts. 2. vyd. Oxford : Oxford University Press, 1998. 159 s. ISBN 0-19-262661-2.
Socrates Lingua A Programme. Teaching Foreign Languages to Educationally Disadvantaged Learners. PROGRESS 939988-CP-3-1999-I-UK-LINGUA-UK.
ZELINKOVÁ, O. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod : Tobiáš 2005. ISBN 802-7311-022-9.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno :
2010. 384 s. ISBN 978-80-7315-201-7.
COUNCIL OF EUROPE. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Cambridge : Cambridge University Press, 2001. 260 s. ISBN 0-521-00531-0.
GROSS, J. Special Educational Needs in the Primary School. Buckingham : Open University Press, 1996. 263 s. ISBN 0-335-19656-X.
POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Havlíčkův Brod : Tobiáš 1998.
SELIKOWITZ, M. Dyslexia and Other Learning Difficulties. The Facts. 2. vyd. Oxford : Oxford University Press, 1998. 159 s. ISBN 0-19-262661-2.
Socrates Lingua A Programme. Teaching Foreign Languages to Educationally Disadvantaged Learners. PROGRESS 939988-CP-3-1999-I-UK-LINGUA-UK.
ZELINKOVÁ, O. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod : Tobiáš 2005. ISBN 802-7311-022-9.