Dokončená práce zatím bez pokusu o obhajobu (DBPOO).
Úplnost vyplnění požadovaných údajů
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Filmová dramaturgie postnormalizační kinematografie. Proměna dramaturgických tendencí v českém hraném filmu se zaměřením na snímky koprodukované Českou televizí v letech 1993 - 2012.
Hlavní téma v angličtině
Film dramaturgy postnormalization´s cinema. Transforming dramaturgical tendencies in Czech feature film focusing on film co-produced by Czech TV in years 1993 - 2012.
Tématem diplomové práce je vývoj filmové dramaturgie od počátků české kinematografie do období nedávné minulosti. Historie české kinematografie zná dva existenční modely, kapitalistický a socialistický, přičemž v konkrétních etapách se zřetelně projevují vývojové paralely. Klíčovým principem zůstává pozice dramaturgie v celém procesu vzniku filmu. Na jedné straně může být zásadní složkou tvůrčího, výrobního a schvalovacího mechanismu, v opačné poloze je význam a vliv dramaturgie zásadně potlačen a kinematografie pociťuje její absenci.
Anotace v angličtině
Topic of my thesis is film dramaturgy development from the beginning of Czech cinematography to the recent times. History of Czech cinematography knows two existential models: capitalistic and socialistic, whereas in certain stages development parallels are visible. Dramaturgy remains the key principle in the process of filmmaking. On one hand it can be an essential part of creative, production and approval mechanism, on the other hand its importace and influence is very restrained and cinematography can feel its absence.
Klíčová slova
český film, Česká televize, filmová dramaturgie, filmový dramaturg, filmový producent
Klíčová slova v angličtině
Czech film, Česká televize, film dramaturgy, script consultant, film producer
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je vývoj filmové dramaturgie od počátků české kinematografie do období nedávné minulosti. Historie české kinematografie zná dva existenční modely, kapitalistický a socialistický, přičemž v konkrétních etapách se zřetelně projevují vývojové paralely. Klíčovým principem zůstává pozice dramaturgie v celém procesu vzniku filmu. Na jedné straně může být zásadní složkou tvůrčího, výrobního a schvalovacího mechanismu, v opačné poloze je význam a vliv dramaturgie zásadně potlačen a kinematografie pociťuje její absenci.
Anotace v angličtině
Topic of my thesis is film dramaturgy development from the beginning of Czech cinematography to the recent times. History of Czech cinematography knows two existential models: capitalistic and socialistic, whereas in certain stages development parallels are visible. Dramaturgy remains the key principle in the process of filmmaking. On one hand it can be an essential part of creative, production and approval mechanism, on the other hand its importace and influence is very restrained and cinematography can feel its absence.
Klíčová slova
český film, Česká televize, filmová dramaturgie, filmový dramaturg, filmový producent
Klíčová slova v angličtině
Czech film, Česká televize, film dramaturgy, script consultant, film producer
Zásady pro vypracování
Cílem práce je sledovat vývoj dramaturgických tendencí v celovečerních hraných filmech české kinematografie v letech 1993-2012 a charakterizovat proměnu tvůrčích i organizačních konvencí. Od začátku devadesátých let 20. století se konstituovala pozice České televize jako klíčového podporovatele tuzemských snímků, zaměřuji se proto na distribuční filmy vzniklé v její koprodukci. Premisou je přitom dominance vlivu České televize na celkový obraz domácí kinematografie.
Vzhledem k organizačním změnám v rámci instituce, s nimiž souvisí i proměna strategie podpory českých filmů, určím nejprve rámcovou periodizaci. Následně se zaměřím na jednotlivá období, v nichž charakterizuji žánrové tendence a konkrétní dramaturgické koncepce. Kontinuálně přitom sleduji vztah filmové a televizní dramaturgie v organizačním schématu konkrétních koprodukčních modelů. Metodologie práce se opírá především o princip historické studie: analýzu a interpretaci dobových pramenů v kombinaci s teoretickým přístupem k významu filmové dramaturgie.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je sledovat vývoj dramaturgických tendencí v celovečerních hraných filmech české kinematografie v letech 1993-2012 a charakterizovat proměnu tvůrčích i organizačních konvencí. Od začátku devadesátých let 20. století se konstituovala pozice České televize jako klíčového podporovatele tuzemských snímků, zaměřuji se proto na distribuční filmy vzniklé v její koprodukci. Premisou je přitom dominance vlivu České televize na celkový obraz domácí kinematografie.
Vzhledem k organizačním změnám v rámci instituce, s nimiž souvisí i proměna strategie podpory českých filmů, určím nejprve rámcovou periodizaci. Následně se zaměřím na jednotlivá období, v nichž charakterizuji žánrové tendence a konkrétní dramaturgické koncepce. Kontinuálně přitom sleduji vztah filmové a televizní dramaturgie v organizačním schématu konkrétních koprodukčních modelů. Metodologie práce se opírá především o princip historické studie: analýzu a interpretaci dobových pramenů v kombinaci s teoretickým přístupem k významu filmové dramaturgie.
Seznam doporučené literatury
BIRÓOVÁ, Yvette. Teorie filmové dramaturgie. Praha : ČSFÚ, 1975, 280 s.
CIESLAR, Jiří. Kočky na Atalantě. Praha : AMU, 2003, 578 s., ISBN 80-85883-89-9.
HALADA, Andrej. Český film devadesátých let. Praha : NLN, 1997, 237 s., ISBN 80-7106-251-0
KLOS, Elmar. Dramaturgie je když...Filmový průvodce pro začátečníky a pokročilé. Praha : ČSFÚ, 1988, 255 s., MK ČSR 29-030-87.
KRUMPÁR, Pavel: Strategie České televize v oblasti výroby českých hraných distribučních filmů v letech 1992-2002. Magisterská diplomová práce, Ústav filmu a audiovizuální kultury, FF MU, Brno, 2010.
KUČERA, Jan. Filmová tvorba. Základní otázky pro filmové estetiky. Praha, 1959, 173 s.
PTÁČEK, Luboš (ed.). Panorama českého filmu. Olomouc : Rubikon, 2000, 516 s., ISBN 80-85839-54-7.
Praktická dramaturgie. Přepis rozhovoru s Janem Fleischerem vedeným v rámci dramaturgického semináře miniMIDPOINT v listopadu 2010.
STADTRUCKER, Ivan. Dramaturgia hraného filmu. Bratislava : Tatran, 1990, 280 s., ISBN 80-222-0172-3.
ŠTORBLOVÁ, Soňa. Film a televize jako audiovizuální zprostředkování světa: Filmová a televizní dramaturgie a programová skladba. Praha : UJAK, 2009, 164 s., ISBN 978-80-86723-73-0.
Seznam doporučené literatury
BIRÓOVÁ, Yvette. Teorie filmové dramaturgie. Praha : ČSFÚ, 1975, 280 s.
CIESLAR, Jiří. Kočky na Atalantě. Praha : AMU, 2003, 578 s., ISBN 80-85883-89-9.
HALADA, Andrej. Český film devadesátých let. Praha : NLN, 1997, 237 s., ISBN 80-7106-251-0
KLOS, Elmar. Dramaturgie je když...Filmový průvodce pro začátečníky a pokročilé. Praha : ČSFÚ, 1988, 255 s., MK ČSR 29-030-87.
KRUMPÁR, Pavel: Strategie České televize v oblasti výroby českých hraných distribučních filmů v letech 1992-2002. Magisterská diplomová práce, Ústav filmu a audiovizuální kultury, FF MU, Brno, 2010.
KUČERA, Jan. Filmová tvorba. Základní otázky pro filmové estetiky. Praha, 1959, 173 s.
PTÁČEK, Luboš (ed.). Panorama českého filmu. Olomouc : Rubikon, 2000, 516 s., ISBN 80-85839-54-7.
Praktická dramaturgie. Přepis rozhovoru s Janem Fleischerem vedeným v rámci dramaturgického semináře miniMIDPOINT v listopadu 2010.
STADTRUCKER, Ivan. Dramaturgia hraného filmu. Bratislava : Tatran, 1990, 280 s., ISBN 80-222-0172-3.
ŠTORBLOVÁ, Soňa. Film a televize jako audiovizuální zprostředkování světa: Filmová a televizní dramaturgie a programová skladba. Praha : UJAK, 2009, 164 s., ISBN 978-80-86723-73-0.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Práce vrácena k přepracování, oba posudky nedoporučující.