Diplomová práce je zaměřena na italské motivy a inspiraci v barokní plastice českých zemí. Práce se zabývá základními stylistickými principy barokního stylu v rané moderní Itálii s jeho etablováním až do současné historie teorie umění. Cílem diplomové práce je předložit a konfrontovat následné rozpoznání a ovlivnění těchto stylistických a metodologických principů v barokním sochařství českých zemí.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the italian motifs and inspiration in the baroque sculpture of Czech lands. The work deals with fundamental stylistic principles of baroque style in early modern Italy and its establishment until to actual history of art theory. The aim of the thesis is produce and confront next recognition and influence of this stylistic and methodology principles on the baroque sculpture of the Czech lands.
Diplomová práce je zaměřena na italské motivy a inspiraci v barokní plastice českých zemí. Práce se zabývá základními stylistickými principy barokního stylu v rané moderní Itálii s jeho etablováním až do současné historie teorie umění. Cílem diplomové práce je předložit a konfrontovat následné rozpoznání a ovlivnění těchto stylistických a metodologických principů v barokním sochařství českých zemí.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the italian motifs and inspiration in the baroque sculpture of Czech lands. The work deals with fundamental stylistic principles of baroque style in early modern Italy and its establishment until to actual history of art theory. The aim of the thesis is produce and confront next recognition and influence of this stylistic and methodology principles on the baroque sculpture of the Czech lands.
Magisterská diplomová práce bude obsahovat tyto části:
Dosavadní stav bádání
Itálie vs. české země: vlivy a inspirace (úvodní studie)
Katalog (popis děl, jejich stylový a ikonografický rozbor, formální a obsahová komparace s předpokládaným vzory)
Celkové zhodnocení, zařazení fenoménu do kontextu umělecké produkce v rámci (střední) Evropy
Poznámky
Seznam pramenů a literatury
Obrazová příloha (tištěná i na CD)
Zásady pro vypracování
Magisterská diplomová práce bude obsahovat tyto části:
Dosavadní stav bádání
Itálie vs. české země: vlivy a inspirace (úvodní studie)
Katalog (popis děl, jejich stylový a ikonografický rozbor, formální a obsahová komparace s předpokládaným vzory)
Celkové zhodnocení, zařazení fenoménu do kontextu umělecké produkce v rámci (střední) Evropy
Poznámky
Seznam pramenů a literatury
Obrazová příloha (tištěná i na CD)
Seznam doporučené literatury
Základní doporučená literatura:
Mária Aggházy, Barockplastik in Ungarn, Budapest 1959.
Erich Bachmann Erich Hubala Hermann Fillitz Erwin Neumann, Barock in Böhmen, München 1964.
Maria Grazia Bernardini Maurizio Fagiolo dell´Arco (eds.), Gian Lorenzo Bernini. Regista del Barocco, katalog výstavy, Milano 1999.
Oldřich J. Blažíček, Sochařství baroku v Čechách. Plastika 17. a 18. věku, Praha 1958.
Oldřich J. Blažíček Mirjam Bohatcová Beket Bukovinská Eliška Fučíková Ivo Kořán Jarmila Krčálová Ivo Krsek Zdeněk Kudělka Jiřina Medková Věra Naňková Emanuel Poche Pavel Preiss Miloš Stehlík Michal Šroněk Jarmila Vacková, Dějiny českého výtvarného umění II/1, 2, Praha 1989.
Oldřich J. Blažíček, Italské podněty a ohlasy v barokovém sochařství Čech, Umění XXVIII, 1980, s. 493503.
Oldřich J. Blažíček, Jan Jiří Bendl. Výběr řezeb pražského sochaře raného baroka, katalog výstavy, Praha 1982.
Oldřich J. Blažíček, Ferdinand Brokof, Praha 1986 (II., doplněné vydání).
Oreste Ferrari - Serenita Papaldo, Le sculture del Seicento a Roma, Roma 1999.
Werner Hager - Eva-Maria Wagner, Barock - plastik in Europa, Frankfurt am Main 1964.
Erich Hubala, Propyläen Kunstgeschichte. Die Kunst des 17. Jahrhunderts, Berlin 1970.
Harald Keller, Propyläen Kunstgeschichte. Die Kunst des 18. Jahrhunderts, Berlin 1972.
Jiří Kroupa (ed.), V zrcadle stínů. Morava v době baroka 1670-1790, katalog výstavy, Rennes - Brno 2003.
Ivo Krsek Zdeněk Kudělka Miloš Stehlík Josef Válka, Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha 1996.
Hellmut Lorenz, Barock. Geschichte der Bildenden Kunst in Österreich, Band IV, München [u.a.] 1999.
Jennifer Montagu, Roman baroque sculpture: the industry of art, New Haven - London 1989.
Emanuel Poche, Matyáš Bernard Braun. Sochař českého baroka, Praha 1986.
John Pope-Hennessy, Italian High Renaissance and Baroque Sculpture, London 1970 (řada novějších, přepracovaných vydání).
Pavel Preiss, Italští umělci v Praze. Renesance, manýrismus, baroko, Praha 1986.
Václav Vilém Štech, Die Barockskulptur in Böhmen, Praha 1959.
Miloš Stehlík, Barokní sochařství na Moravě a Itálie, in: Barokní umění a jeho význam v české kultuře. Sborník sympozia, které pořádala Národní galerie v Praze k připomenutí osobnosti a díla Oldřicha J. Blažíčka ve dnech 11. a 12. prosince 1896, Praha 1991, s. 21-27.
Vít Vlnas (ed.), Sláva barokní Čechie. Stati o umění, kultuře a společnosti 17. a 18. století, Praha 2001.
Rudolf Wittkower, Bernini. The Sculptor of the Roman Baroque, London 1997, čtvrté, doplněné vydání.
Rudolf Wittkower, Art and Architecture in Italy 1600-1750, London 1996, čtvrté, doplněné vydání.
Seznam doporučené literatury
Základní doporučená literatura:
Mária Aggházy, Barockplastik in Ungarn, Budapest 1959.
Erich Bachmann Erich Hubala Hermann Fillitz Erwin Neumann, Barock in Böhmen, München 1964.
Maria Grazia Bernardini Maurizio Fagiolo dell´Arco (eds.), Gian Lorenzo Bernini. Regista del Barocco, katalog výstavy, Milano 1999.
Oldřich J. Blažíček, Sochařství baroku v Čechách. Plastika 17. a 18. věku, Praha 1958.
Oldřich J. Blažíček Mirjam Bohatcová Beket Bukovinská Eliška Fučíková Ivo Kořán Jarmila Krčálová Ivo Krsek Zdeněk Kudělka Jiřina Medková Věra Naňková Emanuel Poche Pavel Preiss Miloš Stehlík Michal Šroněk Jarmila Vacková, Dějiny českého výtvarného umění II/1, 2, Praha 1989.
Oldřich J. Blažíček, Italské podněty a ohlasy v barokovém sochařství Čech, Umění XXVIII, 1980, s. 493503.
Oldřich J. Blažíček, Jan Jiří Bendl. Výběr řezeb pražského sochaře raného baroka, katalog výstavy, Praha 1982.
Oldřich J. Blažíček, Ferdinand Brokof, Praha 1986 (II., doplněné vydání).
Oreste Ferrari - Serenita Papaldo, Le sculture del Seicento a Roma, Roma 1999.
Werner Hager - Eva-Maria Wagner, Barock - plastik in Europa, Frankfurt am Main 1964.
Erich Hubala, Propyläen Kunstgeschichte. Die Kunst des 17. Jahrhunderts, Berlin 1970.
Harald Keller, Propyläen Kunstgeschichte. Die Kunst des 18. Jahrhunderts, Berlin 1972.
Jiří Kroupa (ed.), V zrcadle stínů. Morava v době baroka 1670-1790, katalog výstavy, Rennes - Brno 2003.
Ivo Krsek Zdeněk Kudělka Miloš Stehlík Josef Válka, Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha 1996.
Hellmut Lorenz, Barock. Geschichte der Bildenden Kunst in Österreich, Band IV, München [u.a.] 1999.
Jennifer Montagu, Roman baroque sculpture: the industry of art, New Haven - London 1989.
Emanuel Poche, Matyáš Bernard Braun. Sochař českého baroka, Praha 1986.
John Pope-Hennessy, Italian High Renaissance and Baroque Sculpture, London 1970 (řada novějších, přepracovaných vydání).
Pavel Preiss, Italští umělci v Praze. Renesance, manýrismus, baroko, Praha 1986.
Václav Vilém Štech, Die Barockskulptur in Böhmen, Praha 1959.
Miloš Stehlík, Barokní sochařství na Moravě a Itálie, in: Barokní umění a jeho význam v české kultuře. Sborník sympozia, které pořádala Národní galerie v Praze k připomenutí osobnosti a díla Oldřicha J. Blažíčka ve dnech 11. a 12. prosince 1896, Praha 1991, s. 21-27.
Vít Vlnas (ed.), Sláva barokní Čechie. Stati o umění, kultuře a společnosti 17. a 18. století, Praha 2001.
Rudolf Wittkower, Bernini. The Sculptor of the Roman Baroque, London 1997, čtvrté, doplněné vydání.
Rudolf Wittkower, Art and Architecture in Italy 1600-1750, London 1996, čtvrté, doplněné vydání.