Informace o kvalifikační práci Rozdílná komunikace mužů a žen v moderních médiích
Sprachliche Differenzen zwischen männer- und frauenorientierten Kommunikation in modernen Medien
Diplomová práce se zabývá rozdílnou komunikací mužů a žen v moderních médiích, především v lifestylových magazínech. Pokusíme se poukázat na rozdílné jazykové pojetí, na rozdíly použití jazyka, na charakteristické zvláštnosti a vlastnosti při komunikaci. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol, ve kterých se zabýváme především komunikací (představujeme různé definice komunikace, komunikační modely, druhy a funkce komunikace), genderovou lingvistikou, konceptem doing gender a v neposlední řadě komunikací mezi muži a ženami. V praktické části představujeme trh německých lifestylových magazínů pro muže a ženy, jsou zde definovány hypotézy, které jsou na základě jazykové analýzy u vybraných časopisů ověřeny.
Anotace v angličtině
This thesis deals with differences in the styles of communication when directed at men or women in the modern media, in particular, lifestyle magazines. We will attempt to highlight the different linguistic concepts, the use of language and the characteristic peculiarities of the communication styles. The theoretical part is divided into four chapters which deal mainly with communication (presenting different definitions of communication, communication models, types and functions of communication), gender linguistics, the concept of doing gender, and finally, communication between men and women. In the practical section we introduce the German market´s lifestyle magazines for men and women. We define and verify our hypotheses based on the linguistic analysis of selected journals.
Diplomová práce se zabývá rozdílnou komunikací mužů a žen v moderních médiích, především v lifestylových magazínech. Pokusíme se poukázat na rozdílné jazykové pojetí, na rozdíly použití jazyka, na charakteristické zvláštnosti a vlastnosti při komunikaci. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol, ve kterých se zabýváme především komunikací (představujeme různé definice komunikace, komunikační modely, druhy a funkce komunikace), genderovou lingvistikou, konceptem doing gender a v neposlední řadě komunikací mezi muži a ženami. V praktické části představujeme trh německých lifestylových magazínů pro muže a ženy, jsou zde definovány hypotézy, které jsou na základě jazykové analýzy u vybraných časopisů ověřeny.
Anotace v angličtině
This thesis deals with differences in the styles of communication when directed at men or women in the modern media, in particular, lifestyle magazines. We will attempt to highlight the different linguistic concepts, the use of language and the characteristic peculiarities of the communication styles. The theoretical part is divided into four chapters which deal mainly with communication (presenting different definitions of communication, communication models, types and functions of communication), gender linguistics, the concept of doing gender, and finally, communication between men and women. In the practical section we introduce the German market´s lifestyle magazines for men and women. We define and verify our hypotheses based on the linguistic analysis of selected journals.
Studentka se ve své práci zaměří na komunikaci mužů a žen. Pokusí se poukázat na rozdílné jazykové pojetí, na rozdíly použití jazyka, na charakteristické zvláštnosti a vlastnosti při komunikaci. V praktické části se zaměří na trh časopisů pro muže a ženy a provede jazykovou analýzu u vybraných časopisů.
Základní osnova:
1. Einteilung
2. Allgemeine Einführung in die Frauensprache und Männersprache
2.1. Charakteristische Besonderheiten der Frauensprache
2.2. Charakteristische Besonderheiten der Männersprache
2.3. Gemeinsame Merkmale
3. Die Medien - Zeitschriften
3.1. Der Markt der Frauenzeitschriften
3.2. Der Markt der Männerzeitschriften
4. Die Ausgewählten Zeitschriften
4.1. Vorstellung der Frauenzeitschrift ...
4.2. Vorstellung der Männerzeitschrift ...
5. Die sprachliche Analyse beider Zeitschriften
5.1. Analyse ausgewählter Beiträge
6. Literaturverzeichnis
7. Anhang
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své práci zaměří na komunikaci mužů a žen. Pokusí se poukázat na rozdílné jazykové pojetí, na rozdíly použití jazyka, na charakteristické zvláštnosti a vlastnosti při komunikaci. V praktické části se zaměří na trh časopisů pro muže a ženy a provede jazykovou analýzu u vybraných časopisů.
Základní osnova:
1. Einteilung
2. Allgemeine Einführung in die Frauensprache und Männersprache
2.1. Charakteristische Besonderheiten der Frauensprache
2.2. Charakteristische Besonderheiten der Männersprache
2.3. Gemeinsame Merkmale
3. Die Medien - Zeitschriften
3.1. Der Markt der Frauenzeitschriften
3.2. Der Markt der Männerzeitschriften
4. Die Ausgewählten Zeitschriften
4.1. Vorstellung der Frauenzeitschrift ...
4.2. Vorstellung der Männerzeitschrift ...
5. Die sprachliche Analyse beider Zeitschriften
5.1. Analyse ausgewählter Beiträge
6. Literaturverzeichnis
7. Anhang
Seznam doporučené literatury
1) Ammon, Ulrich; Dittmar, Norbert; Mattheier, Klaus; Trudgill, Peter: Sociolinguistik, Auflage Berlin / New York de Gruyter, 2004.
2) Rahnfeld, Romy: Geschlechtstypisches Sprachverhalten, Grin Verlag, 2009.
3) Kreher, Antje: Frauensprache - Männersprache. Die Geschlechtstypischen Unterschiede in der Kommunikation, Grin Verlag, 2011.
4) Trömel - Plötz, Senta: Frauensprache - Sprache der Veränderung, München, Verlag Frauenoffensive, 2007.
5) Trömel - Plötz, Senta: Frauengespräche, Frankfurt am Main, Fischer - Taschenbuch Verlag, 1996.
Seznam doporučené literatury
1) Ammon, Ulrich; Dittmar, Norbert; Mattheier, Klaus; Trudgill, Peter: Sociolinguistik, Auflage Berlin / New York de Gruyter, 2004.
2) Rahnfeld, Romy: Geschlechtstypisches Sprachverhalten, Grin Verlag, 2009.
3) Kreher, Antje: Frauensprache - Männersprache. Die Geschlechtstypischen Unterschiede in der Kommunikation, Grin Verlag, 2011.
4) Trömel - Plötz, Senta: Frauensprache - Sprache der Veränderung, München, Verlag Frauenoffensive, 2007.
5) Trömel - Plötz, Senta: Frauengespräche, Frankfurt am Main, Fischer - Taschenbuch Verlag, 1996.