Práce pojednává o vlivu vzdělávání rodičů se zaměřením na výchovu dětí a působení na atmosféru v rodině. V současnosti se rychle mění podmínky ve společnosti. Dnešní rodič může ztrácet směr jakým způsobem děti vychovávat a jak v rodině s dětmi harmonicky žít a rozvíjet se. Proto hledají informace, podle kterých se snaží zorientovat ve své rodičovské roli. K těmto účelům mohou využívat knižní publikace, internet či navštívit kurzy výchovných, motivačních postupů a komunikačních dovedností. Praktická část obsahuje mapující výzkum věnující se vlivu sebevzdělávání v oblasti výchovy dětí. K tomuto účelu bylo využito dotazníkového šetření mezi účastníky kurzů rodičovského vzdělávání. V kvalitativní části se pak zaměřuji na pocity účastníků v souvislosti s jejich vzděláváním a atmosférou v rodině. Záměrem výzkumu je jakým způsobem lze prostřednictvím vzdělávání v oblasti výchovy přispět k úspěšnému zvládání rodičovské role.
Anotace v angličtině
The study concerns the effect of parental education that is targeted on raising up children and influencing the atmosphere in the family. Conditions in contemporary society are quickly changing. Today's parents may lose direction about how to raise up their children, how to live harmoniously as a family and how to develop themselves. So, they look for information that helps them to orient themselves in their parental role. For this purpose, they can read books and the Internet or visit courses about educational and motivational techniques and communication skills. The practical part of my study contains a survey regarding the effect of self-education in raising up children. For this purpose, we gave a questionnaire to the participants of parental education courses. In the qualitative part of my study, I focus on the participants ' feelings in connection to their education and the family atmosphere. The aim of this study is about how education can contribute to managing successfully the parental role.
Práce pojednává o vlivu vzdělávání rodičů se zaměřením na výchovu dětí a působení na atmosféru v rodině. V současnosti se rychle mění podmínky ve společnosti. Dnešní rodič může ztrácet směr jakým způsobem děti vychovávat a jak v rodině s dětmi harmonicky žít a rozvíjet se. Proto hledají informace, podle kterých se snaží zorientovat ve své rodičovské roli. K těmto účelům mohou využívat knižní publikace, internet či navštívit kurzy výchovných, motivačních postupů a komunikačních dovedností. Praktická část obsahuje mapující výzkum věnující se vlivu sebevzdělávání v oblasti výchovy dětí. K tomuto účelu bylo využito dotazníkového šetření mezi účastníky kurzů rodičovského vzdělávání. V kvalitativní části se pak zaměřuji na pocity účastníků v souvislosti s jejich vzděláváním a atmosférou v rodině. Záměrem výzkumu je jakým způsobem lze prostřednictvím vzdělávání v oblasti výchovy přispět k úspěšnému zvládání rodičovské role.
Anotace v angličtině
The study concerns the effect of parental education that is targeted on raising up children and influencing the atmosphere in the family. Conditions in contemporary society are quickly changing. Today's parents may lose direction about how to raise up their children, how to live harmoniously as a family and how to develop themselves. So, they look for information that helps them to orient themselves in their parental role. For this purpose, they can read books and the Internet or visit courses about educational and motivational techniques and communication skills. The practical part of my study contains a survey regarding the effect of self-education in raising up children. For this purpose, we gave a questionnaire to the participants of parental education courses. In the qualitative part of my study, I focus on the participants ' feelings in connection to their education and the family atmosphere. The aim of this study is about how education can contribute to managing successfully the parental role.
1)Rešerše a studium odborné literatury z oblasti výchovy dětí
2)Sepsání teoretické části práce s ohledem na zásady citování odborných zdrojů a za využití nejnovějších poznatků. Teoretická část práce bude vymezovat pojmy vztahující se k rodině, bude pojednávat o možných výchovných stylech, o rodinné komunikace a různých výchovných nástrojích.
3)Cíl výzkumu: popsat vliv sebevzdělávacích kurzů o výchově dětí v rodinách účastníků těchto kurzů.
4)Výzkumný soubor: rodiče, kteří se rozhodli svoji rodičovskou roli rozvíjet prostřednictvím kurzů rodičovského vzdělávání.
5)Příprava kvalitativních a kvantitativních metod sběru dat. Výzkumná část bakalářské diplomové práce bude založena na kvantitativním výzkumu, zaměřeném na zjištění stavu vzdělávání rodičů v oblasti výchovy a na kvalitativním výzkumu, který se bude věnovat vlivu vzdělávání rodičů v oblasti výchovy na atmosféru v rodině.
6)Realizace sběru dat dle vypracovaného výzkumného plánu za dodržení etických zásad psychologického výzkumu
7)Analýza získaných dat
8)Kritická diskuse teoretických východisek, použitých metod a výsledků výzkumu
Zásady pro vypracování
1)Rešerše a studium odborné literatury z oblasti výchovy dětí
2)Sepsání teoretické části práce s ohledem na zásady citování odborných zdrojů a za využití nejnovějších poznatků. Teoretická část práce bude vymezovat pojmy vztahující se k rodině, bude pojednávat o možných výchovných stylech, o rodinné komunikace a různých výchovných nástrojích.
3)Cíl výzkumu: popsat vliv sebevzdělávacích kurzů o výchově dětí v rodinách účastníků těchto kurzů.
4)Výzkumný soubor: rodiče, kteří se rozhodli svoji rodičovskou roli rozvíjet prostřednictvím kurzů rodičovského vzdělávání.
5)Příprava kvalitativních a kvantitativních metod sběru dat. Výzkumná část bakalářské diplomové práce bude založena na kvantitativním výzkumu, zaměřeném na zjištění stavu vzdělávání rodičů v oblasti výchovy a na kvalitativním výzkumu, který se bude věnovat vlivu vzdělávání rodičů v oblasti výchovy na atmosféru v rodině.
6)Realizace sběru dat dle vypracovaného výzkumného plánu za dodržení etických zásad psychologického výzkumu
7)Analýza získaných dat
8)Kritická diskuse teoretických východisek, použitých metod a výsledků výzkumu
Seznam doporučené literatury
Aldort, N. (2010): Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha. Práh.
Biddulph, S. (2006): Tajemství výchovy šťastných dětí. Praha. Portál.
Dinkmeyer, D.(2008): Efektivní rodičovství krok za krokem. Praha. Portál.
Hodgkinson, T.(2009): Líný rodič. Brno. JOTA, s.r.o.
Kopřiva, P., et al. (2008): Respektovat a být respektován. Kroměříž. Spirála.
Matějček, Z. (1996): Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha. Portál.
Matějček, Z. (2007): Po dobrém, nebo po zlém? Praha. Portál.
Rosenberg, M. (2013): Nenásilná komunikace. Praha. Portál.
Seznam doporučené literatury
Aldort, N. (2010): Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha. Práh.
Biddulph, S. (2006): Tajemství výchovy šťastných dětí. Praha. Portál.
Dinkmeyer, D.(2008): Efektivní rodičovství krok za krokem. Praha. Portál.
Hodgkinson, T.(2009): Líný rodič. Brno. JOTA, s.r.o.
Kopřiva, P., et al. (2008): Respektovat a být respektován. Kroměříž. Spirála.
Matějček, Z. (1996): Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha. Portál.
Matějček, Z. (2007): Po dobrém, nebo po zlém? Praha. Portál.
Rosenberg, M. (2013): Nenásilná komunikace. Praha. Portál.