Tato bakalářská práce se věnuje vyobrazení Afriky na mapách určených k výuce zeměpisu na základních a středních školách. Po krátkém úvodu se práce zabývá analýzou reprezentace Afriky ve třech českých školních atlasech. V následující části je zkoumána reprezentace Afriky v šesti zahraničních atlasech světa. Další část bakalářské práce zkoumá názory učitelů zeměpisu na základních a středních školách na znázornění Afriky ve školních atlasech. Ze zjištěných poznatků získaných během analýzy českých školních atlasů, zahraničních atlasů a dotazníkového šetření jsou v poslední části uvedena doporučení pro další využívání atlasů při výuce Afriky v hodinách geografie.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is concerned with representation of Africa on maps designated for geography classes in primary and secondary school. After a short introduction is analyzed representation of Africa in three Czech school world atlases. The following section is focused on analysis of Africa's representation in six foreign school world atlases. The next section of the bachelor thesis researches primary and secondary school teachers' view on representational of Africa in school atlases. In the last part are mentioned recommendations, based on analysis of Czech school atlases, foreign atlases and questionnaire survey, for usage of atlases during geographical classes aimed on Africa.
Klíčová slova
geografie, kartografie, školní atlas, Afrika, kartografické hodnocení
Klíčová slova v angličtině
geography, cartography, school atlas, Africa, cartographical assessment
Rozsah průvodní práce
45
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se věnuje vyobrazení Afriky na mapách určených k výuce zeměpisu na základních a středních školách. Po krátkém úvodu se práce zabývá analýzou reprezentace Afriky ve třech českých školních atlasech. V následující části je zkoumána reprezentace Afriky v šesti zahraničních atlasech světa. Další část bakalářské práce zkoumá názory učitelů zeměpisu na základních a středních školách na znázornění Afriky ve školních atlasech. Ze zjištěných poznatků získaných během analýzy českých školních atlasů, zahraničních atlasů a dotazníkového šetření jsou v poslední části uvedena doporučení pro další využívání atlasů při výuce Afriky v hodinách geografie.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is concerned with representation of Africa on maps designated for geography classes in primary and secondary school. After a short introduction is analyzed representation of Africa in three Czech school world atlases. The following section is focused on analysis of Africa's representation in six foreign school world atlases. The next section of the bachelor thesis researches primary and secondary school teachers' view on representational of Africa in school atlases. In the last part are mentioned recommendations, based on analysis of Czech school atlases, foreign atlases and questionnaire survey, for usage of atlases during geographical classes aimed on Africa.
Klíčová slova
geografie, kartografie, školní atlas, Afrika, kartografické hodnocení
Klíčová slova v angličtině
geography, cartography, school atlas, Africa, cartographical assessment
Zásady pro vypracování
Předmětem této bakalářské práce je reprezentace Afriky na mapách a to především ve školních atlasech. Autor se bude zabývat kartografickým zpracováním Afriky jako celku, použitým zobrazením, orientací a měřítkem. Cílem práce je identifikovat jednotlivé vizualizační přístupy na vybraných mapách a školních atlasech. Vedlejším cílem práce je analýza dopadů různého zobrazení Afriky na její mentální obraz mezi studenty. Součástí práce bude i porovnání atlasů vydaných v různých zemích světa a na základě jejich studia sestavení doporučení školám v České republice.
Zásady pro vypracování
Předmětem této bakalářské práce je reprezentace Afriky na mapách a to především ve školních atlasech. Autor se bude zabývat kartografickým zpracováním Afriky jako celku, použitým zobrazením, orientací a měřítkem. Cílem práce je identifikovat jednotlivé vizualizační přístupy na vybraných mapách a školních atlasech. Vedlejším cílem práce je analýza dopadů různého zobrazení Afriky na její mentální obraz mezi studenty. Součástí práce bude i porovnání atlasů vydaných v různých zemích světa a na základě jejich studia sestavení doporučení školám v České republice.
Seznam doporučené literatury
Bláha, J., & Pastuchová Nováková, T. (2013). Mentální mapa Česka v podání českých žáků základních a středních škol. GeografieSborník CGS, 118(1), 5976.
Collier, P. (2005). How shall Africa be mapped? French and British responses to the needs of colonial mapping. In International Cartographic Conference, A Coruna 2005.
Collier, P. (2006). The Colonial Survey Committee and the Mapping of Africa. Retrieved from http://www.icahistcarto.org/PDF/Collier_Peter_-_The_Colonial_Survey_Committee.pdf
Drbohlav, D. (1991). Mentální mapa ČSFR - Definice, aplikace, podmíněnost. GeografieSborník CGS, 96(3), 163177.
Gould, P. (1986). Mental Maps. Taylor & Francis.
Olomo, R. O. (2005). The legacy of colonialism on mapping in Africa: with focus on Nigeria. Retrieved from http://www.cartesia.org/geodoc/icc2005/pdf/oral/TEMA16/Session 2/DR. R.O. OLOMO.pdf
Polišenská, V. A. (2006). Mentální mapy: Definice, výzkum a otázka prostorového rozhodování. Československá Psychologie, 1, 6470.
Voženílek, V. (1997). Mentální mapa a mentální prostorové představy. Geodetický a Kartografický Obzor, 43(1), 914.
Voženílek, V., & Kaňok, J. (2011). Metody tématické kartografie: vizualizace prostorových jevů (p. 216). Olomouc: Univerzita Palckého v Olomouci.
Seznam doporučené literatury
Bláha, J., & Pastuchová Nováková, T. (2013). Mentální mapa Česka v podání českých žáků základních a středních škol. GeografieSborník CGS, 118(1), 5976.
Collier, P. (2005). How shall Africa be mapped? French and British responses to the needs of colonial mapping. In International Cartographic Conference, A Coruna 2005.
Collier, P. (2006). The Colonial Survey Committee and the Mapping of Africa. Retrieved from http://www.icahistcarto.org/PDF/Collier_Peter_-_The_Colonial_Survey_Committee.pdf
Drbohlav, D. (1991). Mentální mapa ČSFR - Definice, aplikace, podmíněnost. GeografieSborník CGS, 96(3), 163177.
Gould, P. (1986). Mental Maps. Taylor & Francis.
Olomo, R. O. (2005). The legacy of colonialism on mapping in Africa: with focus on Nigeria. Retrieved from http://www.cartesia.org/geodoc/icc2005/pdf/oral/TEMA16/Session 2/DR. R.O. OLOMO.pdf
Polišenská, V. A. (2006). Mentální mapy: Definice, výzkum a otázka prostorového rozhodování. Československá Psychologie, 1, 6470.
Voženílek, V. (1997). Mentální mapa a mentální prostorové představy. Geodetický a Kartografický Obzor, 43(1), 914.
Voženílek, V., & Kaňok, J. (2011). Metody tématické kartografie: vizualizace prostorových jevů (p. 216). Olomouc: Univerzita Palckého v Olomouci.