Dialogické jednání s vnitřním partnerem je původní disciplína, prof. Ivana Vyskočila, která vede k rozvoji psychosomatické kondice k veřejnému vystupování. Cílem výzkumu je popsat a kategorizovat zkušenost s Dialogickým jednáním s vnitřním partnerem a její vliv na sebepoznání. Na základě této deskripce a kategorizace kriticky zhodnotit využitelnost Dialogického jednání s vnitřním partnerem v rámci terapie, osobnostního rozvoje a vzdělávacích činností. Dalším cílem bylo zvážit aplikovatelnost teorie Dialogického self na tuto disciplínu. Kvalitativní výzkum byl proveden metodou zakotvené teorie. Jako data byly použity písemné sebereflexe studentů Dialogického jednání na Jihočeské univerzitě. Výzkumný soubor byl vytvořen záměrným stratifikovaným výběrem. Výsledkem je popis jedenácti základních kategorií a vytvoření paradigmatického modelu zkušenosti s Dialogickým jednáním, který vyjadřuje, jak prostřednictvím této disciplíny dochází k sebepoznání.
Anotace v angličtině
Dialogical Acting with the Inner Partner is the original discipline, of prof. Ivan Vyskočil, which leads to the development of psychosomatic condition to perform in public. The aim of the research is to describe and categorize the experience of dialogical acting with inner partner and its influence on self-knowledge. Based on this description and categorization critically evaluate the usability of the dialogic acting with inner partner in the therapy, personal development and educational activities. Another objective was to consider the applicability of the Dialogic self theory on this discipline. Qualitative research was conducted using grounded theory. Written reflections of students of Dialogical Acting at University of South Bohemia were used as data. The research group created by intentional stratified sampling. The result is a description of the eleven basic categories and creation of the paradigmatic model of experience with dialogical acting that expresses how this discipline leads to self-knowledge.
Klíčová slova
Dialogické jednání s vnitřním partnerem, Dialogické self, zakotvená teorie, sebepoznání
Klíčová slova v angličtině
Dialogical acting with the inner partner, Dialogical self, grounded theory, self-knowledge
Rozsah průvodní práce
96 s. (172982 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Dialogické jednání s vnitřním partnerem je původní disciplína, prof. Ivana Vyskočila, která vede k rozvoji psychosomatické kondice k veřejnému vystupování. Cílem výzkumu je popsat a kategorizovat zkušenost s Dialogickým jednáním s vnitřním partnerem a její vliv na sebepoznání. Na základě této deskripce a kategorizace kriticky zhodnotit využitelnost Dialogického jednání s vnitřním partnerem v rámci terapie, osobnostního rozvoje a vzdělávacích činností. Dalším cílem bylo zvážit aplikovatelnost teorie Dialogického self na tuto disciplínu. Kvalitativní výzkum byl proveden metodou zakotvené teorie. Jako data byly použity písemné sebereflexe studentů Dialogického jednání na Jihočeské univerzitě. Výzkumný soubor byl vytvořen záměrným stratifikovaným výběrem. Výsledkem je popis jedenácti základních kategorií a vytvoření paradigmatického modelu zkušenosti s Dialogickým jednáním, který vyjadřuje, jak prostřednictvím této disciplíny dochází k sebepoznání.
Anotace v angličtině
Dialogical Acting with the Inner Partner is the original discipline, of prof. Ivan Vyskočil, which leads to the development of psychosomatic condition to perform in public. The aim of the research is to describe and categorize the experience of dialogical acting with inner partner and its influence on self-knowledge. Based on this description and categorization critically evaluate the usability of the dialogic acting with inner partner in the therapy, personal development and educational activities. Another objective was to consider the applicability of the Dialogic self theory on this discipline. Qualitative research was conducted using grounded theory. Written reflections of students of Dialogical Acting at University of South Bohemia were used as data. The research group created by intentional stratified sampling. The result is a description of the eleven basic categories and creation of the paradigmatic model of experience with dialogical acting that expresses how this discipline leads to self-knowledge.
Klíčová slova
Dialogické jednání s vnitřním partnerem, Dialogické self, zakotvená teorie, sebepoznání
Klíčová slova v angličtině
Dialogical acting with the inner partner, Dialogical self, grounded theory, self-knowledge
Zásady pro vypracování
Speciální zaměření: Dialogické jednání s vnitřním partnerem nebo partnery (dále jen DJ), jeho psychologické aspekty. Vliv DJ na sebepoznání, osobnostní rozvoj, sebepojetí, vnímání vlastní svobodné vůle. DJ v kontextu Mindfulness.
Kvalitativní výzkum formou analýzy písemných reflexí účastníků DJ; případné kontaktování některých autorů reflexí a následný rozhovor (pro doplnění informací získaných z analýzy reflexí).
Zásady pro vypracování
Speciální zaměření: Dialogické jednání s vnitřním partnerem nebo partnery (dále jen DJ), jeho psychologické aspekty. Vliv DJ na sebepoznání, osobnostní rozvoj, sebepojetí, vnímání vlastní svobodné vůle. DJ v kontextu Mindfulness.
Kvalitativní výzkum formou analýzy písemných reflexí účastníků DJ; případné kontaktování některých autorů reflexí a následný rozhovor (pro doplnění informací získaných z analýzy reflexí).
Seznam doporučené literatury
Bargh, J. A., & Chartrand, T. L. (1999). The unbearable automaticity of being. American Psychologist, 54, 462?479.
Brown, K., Ryan, R. M., & Creswell, J. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological Inquiry,18(4), 211-237. doi:10.1080/10478400701598298
Dunn, R., Callahan, J. L., & Swift, J. K. (2013). Mindfulness as a transtheoretical clinical process. Psychotherapy, 50(3), 312-315. doi:10.1037/a0032153.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Moreno, J.J. (2005). Rozehrát svou vnitřní hudbu. Praha: Portál.
Vyskočilová, E. (1997). Dialogické jednání jako otevřená otázka: sborník z konference 13. a 14 na AMU. Praha: AMU.
Vyskočil, I. (2005). Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno: Janáčkova akademie múzických umění.
VALENTA, M.(2011). Dramaterapie. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Bargh, J. A., & Chartrand, T. L. (1999). The unbearable automaticity of being. American Psychologist, 54, 462?479.
Brown, K., Ryan, R. M., & Creswell, J. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological Inquiry,18(4), 211-237. doi:10.1080/10478400701598298
Dunn, R., Callahan, J. L., & Swift, J. K. (2013). Mindfulness as a transtheoretical clinical process. Psychotherapy, 50(3), 312-315. doi:10.1037/a0032153.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Moreno, J.J. (2005). Rozehrát svou vnitřní hudbu. Praha: Portál.
Vyskočilová, E. (1997). Dialogické jednání jako otevřená otázka: sborník z konference 13. a 14 na AMU. Praha: AMU.
Vyskočil, I. (2005). Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno: Janáčkova akademie múzických umění.
VALENTA, M.(2011). Dramaterapie. Praha: Grada.