Budování a znalost vztahů v třídním kolektivu je důležitá pro všechny učitele. Klima třídy a vztahy mezi spolužáky mohou ovlivnit celkové fungování třídy, práci v hodinách, schopnost se domluvit a spolupracovat. Pro správné fungování třídy jako skupiny by snahou každého učitele mělo být posilování pozitivních vztahů mezi žáky, motivace a začlenění osamocených žáků. Disertační práce se zabývá zkoumáním vlivu užití netradičních vyučovacích metod v matematice na zlepšení vzájemných vztahů ve třídě. Zvláštní pozornost je zde věnována problematice izolovaných žáků a možnostem jejich začlenění do třídního kolektivu pomocí skupinové a kooperativní výuky. Prostředkem ke zjištění vlivu těchto metod na vztahy v třídním kolektivu posloužily sociometrické metody s dotazníkem B-3. Užitím Wilcoxonova statistického testu bylo ověřeno, že počty izolovaných žáků po použití netradičních metod výuky byly statisticky významně nižší než před jejich použitím. Práce rovněž obsahuje hodnocení postoje žáků ke skupinové práci v matematice užitím metody sémantického diferenciálu a průzkumu názorů prostřednictvím cíleně formulovaných otázek. Součástí práce bylo také vytvoření nového návrhu projektu a návrhu skupinové práce.
Anotace v angličtině
Building and knowing relationships in the classroom is important for all teachers. Classroom climate and classmates' relationships can affect the overall functioning of the classroom, work in hours, ability to communicate and collaborate. Each teacher should strive to strengthen the positive relationships between the pupils, the motivation and the inclusion of single pupils for the proper functioning of the class as a group. The dissertation deals with the study of the influence of the use of non-traditional teaching methods in mathematics to improve the class relations. Special attention is paid to the problems of isolated pupils and the possibilities of their integration into the classroom by means of group and cooperative teaching. To assess the effect of these methods with regard to the relationships in the class was used sociometrical surveys with questionnaire B -3. Using the Wilcoxon statistical test, it was verified that the numbers of isolated pupils after using non-traditional teaching methods were statistically significantly lower than before their use. The work includes an assessment of pupils' attitude to group work in mathematics using the semantic differential method and survey of opinions through specifically formulated questions. The work also included the creation of a new project proposal and group work.
Klíčová slova
skupinové vyučování, kooperativní učení, vztahy žáků ve třídě, sociometrický dotazník, izolovaní žáci, klima třídy, sémantický diferenciál
Klíčová slova v angličtině
small group learning methods, coopearative learning, learners' relationships, sociometric methods, isolated learners, classroom climate, semantic differential
Rozsah průvodní práce
130 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Budování a znalost vztahů v třídním kolektivu je důležitá pro všechny učitele. Klima třídy a vztahy mezi spolužáky mohou ovlivnit celkové fungování třídy, práci v hodinách, schopnost se domluvit a spolupracovat. Pro správné fungování třídy jako skupiny by snahou každého učitele mělo být posilování pozitivních vztahů mezi žáky, motivace a začlenění osamocených žáků. Disertační práce se zabývá zkoumáním vlivu užití netradičních vyučovacích metod v matematice na zlepšení vzájemných vztahů ve třídě. Zvláštní pozornost je zde věnována problematice izolovaných žáků a možnostem jejich začlenění do třídního kolektivu pomocí skupinové a kooperativní výuky. Prostředkem ke zjištění vlivu těchto metod na vztahy v třídním kolektivu posloužily sociometrické metody s dotazníkem B-3. Užitím Wilcoxonova statistického testu bylo ověřeno, že počty izolovaných žáků po použití netradičních metod výuky byly statisticky významně nižší než před jejich použitím. Práce rovněž obsahuje hodnocení postoje žáků ke skupinové práci v matematice užitím metody sémantického diferenciálu a průzkumu názorů prostřednictvím cíleně formulovaných otázek. Součástí práce bylo také vytvoření nového návrhu projektu a návrhu skupinové práce.
Anotace v angličtině
Building and knowing relationships in the classroom is important for all teachers. Classroom climate and classmates' relationships can affect the overall functioning of the classroom, work in hours, ability to communicate and collaborate. Each teacher should strive to strengthen the positive relationships between the pupils, the motivation and the inclusion of single pupils for the proper functioning of the class as a group. The dissertation deals with the study of the influence of the use of non-traditional teaching methods in mathematics to improve the class relations. Special attention is paid to the problems of isolated pupils and the possibilities of their integration into the classroom by means of group and cooperative teaching. To assess the effect of these methods with regard to the relationships in the class was used sociometrical surveys with questionnaire B -3. Using the Wilcoxon statistical test, it was verified that the numbers of isolated pupils after using non-traditional teaching methods were statistically significantly lower than before their use. The work includes an assessment of pupils' attitude to group work in mathematics using the semantic differential method and survey of opinions through specifically formulated questions. The work also included the creation of a new project proposal and group work.
Klíčová slova
skupinové vyučování, kooperativní učení, vztahy žáků ve třídě, sociometrický dotazník, izolovaní žáci, klima třídy, sémantický diferenciál
Klíčová slova v angličtině
small group learning methods, coopearative learning, learners' relationships, sociometric methods, isolated learners, classroom climate, semantic differential
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ukázat a zjistit, zda vybrané netradiční vyučovací metody posílují vzájemné vztahy žáků ve třídě. Vyučovací metody, na které je disertační práce zaměřená jsou zejména kooperativní učení a skupinová výuka.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ukázat a zjistit, zda vybrané netradiční vyučovací metody posílují vzájemné vztahy žáků ve třídě. Vyučovací metody, na které je disertační práce zaměřená jsou zejména kooperativní učení a skupinová výuka.
Seznam doporučené literatury
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996
BARANOKOVÁ, E. Projektové vyučování jako pomoc dětem na okraji třídy. UP Olomouc, 2012
Seznam doporučené literatury
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996
BARANOKOVÁ, E. Projektové vyučování jako pomoc dětem na okraji třídy. UP Olomouc, 2012