Bakalářská práce se zabývá tvorbou profilu uchazeče o studium na Filozofickou fakultu Univerzity Palackého (FF UP). Teoretická část uvádí do problematiky předchozího vzdělávání uchazečů o studium. Dále se rozebírá téma osobnostních charakteristik vedoucích k úspěchu, jsou popsány všeobecné požadavky a nároky kladené na studenty vysokých škol a různé metody přijímacího řízení. Hlavním cílem výzkumné části bakalářské práce bylo definovat hlavní znalostní a dovednostní oblasti, které jsou rozvíjeny u studentů v rámci studia FF UP, tedy ty znalosti a dovednosti, pro jejichž rozvíjení by měl mít uchazeč o studium FF UP předpoklady. Byl zvolen kvalitativní design výzkumu a hlavními metodami sběru dat byly rozhovory s pedagogy FF UP, dotazníky pro studenty UP a obsahová analýza profilů oborů FF UP.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the profile of the candidate for the Philosophical Faculty at the Palacky Univesity in Olomouc (FF UP). Theoretical part of the thesis researched the previous education of the candidates and investigates the personal characteristics leading to success, general requirements and demands placed for univesity students and current methods of the entrance exams. Research objective was to define the major knowledge and ability, which are developed by the studies at FF UP candidates should have assumptions for these knowledge and ability to be able to develop them. Qualitative methods were used interiews with teachers of FF UP, questionares for the Students of FF UP and the content analysis of the specialization profile in the departments of FF UP.
Klíčová slova
studium, úspěch, přijímací řízení, uchazeč o studium, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci
Klíčová slova v angličtině
study, success, entrance exams, candidate for study, Philosophical Faculty, University Palacky in Olomouc
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tvorbou profilu uchazeče o studium na Filozofickou fakultu Univerzity Palackého (FF UP). Teoretická část uvádí do problematiky předchozího vzdělávání uchazečů o studium. Dále se rozebírá téma osobnostních charakteristik vedoucích k úspěchu, jsou popsány všeobecné požadavky a nároky kladené na studenty vysokých škol a různé metody přijímacího řízení. Hlavním cílem výzkumné části bakalářské práce bylo definovat hlavní znalostní a dovednostní oblasti, které jsou rozvíjeny u studentů v rámci studia FF UP, tedy ty znalosti a dovednosti, pro jejichž rozvíjení by měl mít uchazeč o studium FF UP předpoklady. Byl zvolen kvalitativní design výzkumu a hlavními metodami sběru dat byly rozhovory s pedagogy FF UP, dotazníky pro studenty UP a obsahová analýza profilů oborů FF UP.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the profile of the candidate for the Philosophical Faculty at the Palacky Univesity in Olomouc (FF UP). Theoretical part of the thesis researched the previous education of the candidates and investigates the personal characteristics leading to success, general requirements and demands placed for univesity students and current methods of the entrance exams. Research objective was to define the major knowledge and ability, which are developed by the studies at FF UP candidates should have assumptions for these knowledge and ability to be able to develop them. Qualitative methods were used interiews with teachers of FF UP, questionares for the Students of FF UP and the content analysis of the specialization profile in the departments of FF UP.
Klíčová slova
studium, úspěch, přijímací řízení, uchazeč o studium, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci
Klíčová slova v angličtině
study, success, entrance exams, candidate for study, Philosophical Faculty, University Palacky in Olomouc
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské diplomové práce je pomocí rozhovorů a následného dotazníkového šetření s úspěšnými studenty a pedagogy jednotlivých kateder FF UP, definovat klíčové znalosti, dovednosti a kompetence pro úspěšné studium. Zjištěné profily ideálních uchazečů jsou využitelné v procesu tvorby koncepce přijímacího řízení.
Realizace výzkumného projektu bude spočívat v následujících krocích:
- Provede rešerši relevantní literatury k tématu práce: výběrové řízení na VŠ, psychometrika, profilování uchazečů atp.
- Připraví osnovu polostrukturovaných kvalitativních interview pro:
a)Úspěšné studenty filozofických oborů (přibližně 10 studentů).
b)Pedagogy jednotlivých kateder (přibližně 10 pedagogů).
- Výběr účastníků bude vzhledem k tématu pravděpodobně provádět metodou účelového výběru na základě zvolených kritérií.
- Získaná data zpracuje pomocí vhodných metod kvalitativní obsahové analýzy dle odborné literatury a na jejich základě vytvoří online dotazník, který bude dále distribuován většímu počtu zástupců již definovaných cílových skupin.
- Autorka se též zavazuje k dodržování základních etických pravidel výzkumu.
- Zpracuje bakalářskou práci dle norem katedry a svůj postup bude pravidelně konzultovat s vedoucím bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské diplomové práce je pomocí rozhovorů a následného dotazníkového šetření s úspěšnými studenty a pedagogy jednotlivých kateder FF UP, definovat klíčové znalosti, dovednosti a kompetence pro úspěšné studium. Zjištěné profily ideálních uchazečů jsou využitelné v procesu tvorby koncepce přijímacího řízení.
Realizace výzkumného projektu bude spočívat v následujících krocích:
- Provede rešerši relevantní literatury k tématu práce: výběrové řízení na VŠ, psychometrika, profilování uchazečů atp.
- Připraví osnovu polostrukturovaných kvalitativních interview pro:
a)Úspěšné studenty filozofických oborů (přibližně 10 studentů).
b)Pedagogy jednotlivých kateder (přibližně 10 pedagogů).
- Výběr účastníků bude vzhledem k tématu pravděpodobně provádět metodou účelového výběru na základě zvolených kritérií.
- Získaná data zpracuje pomocí vhodných metod kvalitativní obsahové analýzy dle odborné literatury a na jejich základě vytvoří online dotazník, který bude dále distribuován většímu počtu zástupců již definovaných cílových skupin.
- Autorka se též zavazuje k dodržování základních etických pravidel výzkumu.
- Zpracuje bakalářskou práci dle norem katedry a svůj postup bude pravidelně konzultovat s vedoucím bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Eysenck, M. W. & Keane, M. T. (2008) Kognitivní psychologie. Praha: Academia.
Kohoutek, R. (1998) Osobnost a sebepoznání studentů. Brno: Akademické nakladatelství.
Miovský, M. (2006) Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Neusar, A. & Charvát, M. et al. (2012) PhD existence v oboru psychologie v České republice a na Slovensku. Olomouc: Univerzita Palackého.
Rohlíková, L. & Vejvodová, J. (2012) Vyučovací metody na vysoké škole. Praha: Grada.
Taylor, P. G. (1999) Making sense of academic life ? academics, universities and changes. Philadelphia: Open University Press.
Seznam doporučené literatury
Eysenck, M. W. & Keane, M. T. (2008) Kognitivní psychologie. Praha: Academia.
Kohoutek, R. (1998) Osobnost a sebepoznání studentů. Brno: Akademické nakladatelství.
Miovský, M. (2006) Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Neusar, A. & Charvát, M. et al. (2012) PhD existence v oboru psychologie v České republice a na Slovensku. Olomouc: Univerzita Palackého.
Rohlíková, L. & Vejvodová, J. (2012) Vyučovací metody na vysoké škole. Praha: Grada.
Taylor, P. G. (1999) Making sense of academic life ? academics, universities and changes. Philadelphia: Open University Press.
Přílohy volně vložené
zadání bakalářské diplomové práce, abstrakt (česky/anglicky)