Tato práce se zabývá reakcí olomouckého tisku na původní zlínské salony soudobého umění, podrobněji reakcí dvou olomouckých periodik Našinec a Mährisches Tagblatt. Výzkum se soustřeďuje na období mezi lety 1936- 1945. Výsledky výzkumu jsou srovnávány s reakcí samotných Zlíňanů a jejich podnikového periodika Zlín a reakcí celostátních periodik na příkladu článků z Národních listů a Lidových novin. Výsledkem je zhodnocení a srovnání dvou rozdílných Olomouckých periodik, jejichž autoři reagují nejen na základě tradice či politiky daného periodika, ale i na základě osobního hodnocení, a národnostní příslušnosti v tehdejším Československu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is concerned with the reaction of two newspapers Našinec and Mährisches Tagblatt, published in Olomouc, to the exhibitions called Salons, which were going on in the years 1936-1949 in Zlín. The reflexion of the journals from Olomouc is comparing exactly to the main newspaper of Zlín called Zlín, and to general reactions in centers of the Czech, Praha is represented in the journal Národní listy and Brno in Lidové noviny. The work focuses on the time period of the first Period of Salons, which are the salons from 1936 until 1945. The main assignment of the thesis is the interpretation of the oppinion of two different journals in Olomouc. The research show the political, personal and national diferencies between the press in this moravian centre.
Baťa, Zlín, Zlín's Salon, modern art, Olomouc, Mährisches Tagblatt, Našinec
Rozsah průvodní práce
45 s. (65 597 znaků)
Jazyk
NE
Anotace
Tato práce se zabývá reakcí olomouckého tisku na původní zlínské salony soudobého umění, podrobněji reakcí dvou olomouckých periodik Našinec a Mährisches Tagblatt. Výzkum se soustřeďuje na období mezi lety 1936- 1945. Výsledky výzkumu jsou srovnávány s reakcí samotných Zlíňanů a jejich podnikového periodika Zlín a reakcí celostátních periodik na příkladu článků z Národních listů a Lidových novin. Výsledkem je zhodnocení a srovnání dvou rozdílných Olomouckých periodik, jejichž autoři reagují nejen na základě tradice či politiky daného periodika, ale i na základě osobního hodnocení, a národnostní příslušnosti v tehdejším Československu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is concerned with the reaction of two newspapers Našinec and Mährisches Tagblatt, published in Olomouc, to the exhibitions called Salons, which were going on in the years 1936-1949 in Zlín. The reflexion of the journals from Olomouc is comparing exactly to the main newspaper of Zlín called Zlín, and to general reactions in centers of the Czech, Praha is represented in the journal Národní listy and Brno in Lidové noviny. The work focuses on the time period of the first Period of Salons, which are the salons from 1936 until 1945. The main assignment of the thesis is the interpretation of the oppinion of two different journals in Olomouc. The research show the political, personal and national diferencies between the press in this moravian centre.
Baťa, Zlín, Zlín's Salon, modern art, Olomouc, Mährisches Tagblatt, Našinec
Zásady pro vypracování
Kristýna Zelíková by se v první části práce měla zabývat významem Zlínských salonů soudobého umění pořádaných ve třicátých a čtyřicátých letech 20. století. Za historickou částí, která se bude zabývat okolnostmi vzniku salonů a jejich účelem, by měla následovat část umělecko historická, která vyzdvihne, na jaké úrovni byly tehdejší přehlídky ve srovnání s celorepublikovým vývojem.
Podstatou druhé části práce bude zjistit, jak byly salony známé olomouckému publiku. Měly by být vypracovány rozdíly, jak přehlídky vnímal místní český a německý tisk, popř. jak hodnotí přehlídky recenzenti v Olomouci a ve Zlíně.
Zásady pro vypracování
Kristýna Zelíková by se v první části práce měla zabývat významem Zlínských salonů soudobého umění pořádaných ve třicátých a čtyřicátých letech 20. století. Za historickou částí, která se bude zabývat okolnostmi vzniku salonů a jejich účelem, by měla následovat část umělecko historická, která vyzdvihne, na jaké úrovni byly tehdejší přehlídky ve srovnání s celorepublikovým vývojem.
Podstatou druhé části práce bude zjistit, jak byly salony známé olomouckému publiku. Měly by být vypracovány rozdíly, jak přehlídky vnímal místní český a německý tisk, popř. jak hodnotí přehlídky recenzenti v Olomouci a ve Zlíně.
Seznam doporučené literatury
Maehrisches Tagblatt; Našinec; katalogy Klubu přátel umění, Metznerbundu a Skupiny olomouckých výtvarníků
Katalogy Zlínských salonů soudobého umění; katalogy Zlínského salonu mladých
V. Lahoda et al. (ed.): Dějiny českého výtvarného umění. IV/1-2 1890-1938. Praha 1998.
P. Šimon, A. Hnojil: Modernae. Zamlčená moderna: iluze a sny. Středoevropské umění ze sbírky Patrika Šimona 1880 ? 1930, Arbor vitae, Praha 2009.
Fenomén Baťa. Zlínská architektura 1910-1960. Zlín 2009.
Seznam doporučené literatury
Maehrisches Tagblatt; Našinec; katalogy Klubu přátel umění, Metznerbundu a Skupiny olomouckých výtvarníků
Katalogy Zlínských salonů soudobého umění; katalogy Zlínského salonu mladých
V. Lahoda et al. (ed.): Dějiny českého výtvarného umění. IV/1-2 1890-1938. Praha 1998.
P. Šimon, A. Hnojil: Modernae. Zamlčená moderna: iluze a sny. Středoevropské umění ze sbírky Patrika Šimona 1880 ? 1930, Arbor vitae, Praha 2009.
Fenomén Baťa. Zlínská architektura 1910-1960. Zlín 2009.