Teoretická část diplomové práce seznamuje s teoriemi a poznatky o hře, volném čase, riziku a dobrodružství. Výzkumná část se zabývá srovnáním volného času, rozvržení času, spokojenosti se sebou samým a vyhledávání "výzev", tj. překonání sebe sama, mezi studenty Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá, Kolumbie a studentů Univerzity Palackého v Olomouci, Česká republika. Výběrový soubor tvoří 816 jedinců (402 Universidad Nacional-174 žen a 228 mužů; 414 Univerzita Palackého- 347žen a 67 mužů). Data byla získána kombinací nestandardizovaného dotazníku vlastní konstrukce (6 otázek) a překladu Rosenberg Self-Esteem Scale. Sběr dat probíhal dvojjazyčně (španělština, čeština) prostřednictvím internetového serveru www.vmonline.cz. Pro analýzu metrických dat byly použity parametrické metody (Studentův t-test pro nezávislé skupiny, ANOVA) a pro data ordinálního typu metoda neparametrická (Mann-Whitneův U-test pro porovnání dvou nezávislých skupin). Studenti Univerzity Palackého v Olomouci udávají signifikantně velmi významně vyšší procento volného času obecně i více hodin volného času v pracovních i víkendových dnech. V procentuelním vyjádření k položce práce/studium neexistuje statisticky významný rozdíl mezi srovnávanými skupinami. V celkovém skóre na škále Rosenberg Self-Esteem Scale dosahují studenti Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá statisticky velmi významně vyšších skórů. Faktor "Pohlaví" a interakce mezi faktory "Pohlaví" a "Příslušnost k dané univerzitě" nemají statisticky významný vliv na celkové skóre zkoumané škály. Rozdíl ve vyhledávání "výzev" mezi muži a ženami bez ohledu na příslušnost k dané univerzitě byl prokázán. Po následné analýze dané hypotézy v rámci každé z obou univerzit se hypotéza o rozdílnosti k vyhledávání "výzev" mezi pohlavími neprokázala. Při srovnání obou univerzit byla zjištěna signifikantně významnější tendence k vyhledávání "výzvy" bez ohledu na příslušnost k pohlaví u studentů Univerzity Palackého v Olomouci. Přijetí původní hypotézy může být ovlivněno i jinými faktory než "Pohlavím". Prokázaným faktorem je "Příslušnost k dané univerzitě".
Anotace v angličtině
Theoretical part presents theories and knowledge about game, free time, risk and adventure. Research part compairs free time, time schedule, self-esteem and tendency to searching challenges, ie overcoming self, between students from Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá (Colombia) and students from Univerzita Palackého v Olomouci (Czech republic). Research sample contains 816 participants (402 Universidad Nacional- 174 women and 228 men; Univerzita Palackého- 347 women and 67 men). Data have been collected by using nonstandard questionnaire of my own construction (6 questions) and Rosenberg Self-Esteem Scale Both Spanish and Czech language version were used together with an internet server www.vmonline,cz. Parametric methods were used to analyze metric data (Studentův t-test, ANOVA) and nonparametric method (Mann-Whitneův U-test) was used for ordinal data. Students from Univerzita Palackého v Olomouci mentioned significantly higher percentage of free time in general and also more hours of free time during working days and weekends. There is no significant difference in percentage of work/study balance between both groups. Students from Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá indicated significantly higher score in total score of Rosenberg Self-Esteem Scale. "Gender" factor and the interaction between factors "Gender" and "Participation to university" didn´t have statistically significant influence on total score of that scale. There were found significant difference between women and men in tendency to searching challenges (no matter which university students came from). To verificate this difference an analysis on each university was made. The results didn´t confirm the hypothesis. Statistically significantly higher tendency to searching challenges, no matter which gender students are, was mentioned by students from Univerzita Palackého v Olomouci (in comparison between the two universities). The resulst could be influenced not only by "Gender", but also another factors "Participation to the university" has become a proven factor.
Klíčová slova
hra, volný čas, Rosenberg Self-Esteem Scale, Univerzita Palackého v Olomouci, Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá
Klíčová slova v angličtině
game, free time, Rosenber Self-Esteem Scale, Univerzita Palackého v Olomouci, Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá
Rozsah průvodní práce
80 s. (151 693 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část diplomové práce seznamuje s teoriemi a poznatky o hře, volném čase, riziku a dobrodružství. Výzkumná část se zabývá srovnáním volného času, rozvržení času, spokojenosti se sebou samým a vyhledávání "výzev", tj. překonání sebe sama, mezi studenty Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá, Kolumbie a studentů Univerzity Palackého v Olomouci, Česká republika. Výběrový soubor tvoří 816 jedinců (402 Universidad Nacional-174 žen a 228 mužů; 414 Univerzita Palackého- 347žen a 67 mužů). Data byla získána kombinací nestandardizovaného dotazníku vlastní konstrukce (6 otázek) a překladu Rosenberg Self-Esteem Scale. Sběr dat probíhal dvojjazyčně (španělština, čeština) prostřednictvím internetového serveru www.vmonline.cz. Pro analýzu metrických dat byly použity parametrické metody (Studentův t-test pro nezávislé skupiny, ANOVA) a pro data ordinálního typu metoda neparametrická (Mann-Whitneův U-test pro porovnání dvou nezávislých skupin). Studenti Univerzity Palackého v Olomouci udávají signifikantně velmi významně vyšší procento volného času obecně i více hodin volného času v pracovních i víkendových dnech. V procentuelním vyjádření k položce práce/studium neexistuje statisticky významný rozdíl mezi srovnávanými skupinami. V celkovém skóre na škále Rosenberg Self-Esteem Scale dosahují studenti Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá statisticky velmi významně vyšších skórů. Faktor "Pohlaví" a interakce mezi faktory "Pohlaví" a "Příslušnost k dané univerzitě" nemají statisticky významný vliv na celkové skóre zkoumané škály. Rozdíl ve vyhledávání "výzev" mezi muži a ženami bez ohledu na příslušnost k dané univerzitě byl prokázán. Po následné analýze dané hypotézy v rámci každé z obou univerzit se hypotéza o rozdílnosti k vyhledávání "výzev" mezi pohlavími neprokázala. Při srovnání obou univerzit byla zjištěna signifikantně významnější tendence k vyhledávání "výzvy" bez ohledu na příslušnost k pohlaví u studentů Univerzity Palackého v Olomouci. Přijetí původní hypotézy může být ovlivněno i jinými faktory než "Pohlavím". Prokázaným faktorem je "Příslušnost k dané univerzitě".
Anotace v angličtině
Theoretical part presents theories and knowledge about game, free time, risk and adventure. Research part compairs free time, time schedule, self-esteem and tendency to searching challenges, ie overcoming self, between students from Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá (Colombia) and students from Univerzita Palackého v Olomouci (Czech republic). Research sample contains 816 participants (402 Universidad Nacional- 174 women and 228 men; Univerzita Palackého- 347 women and 67 men). Data have been collected by using nonstandard questionnaire of my own construction (6 questions) and Rosenberg Self-Esteem Scale Both Spanish and Czech language version were used together with an internet server www.vmonline,cz. Parametric methods were used to analyze metric data (Studentův t-test, ANOVA) and nonparametric method (Mann-Whitneův U-test) was used for ordinal data. Students from Univerzita Palackého v Olomouci mentioned significantly higher percentage of free time in general and also more hours of free time during working days and weekends. There is no significant difference in percentage of work/study balance between both groups. Students from Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá indicated significantly higher score in total score of Rosenberg Self-Esteem Scale. "Gender" factor and the interaction between factors "Gender" and "Participation to university" didn´t have statistically significant influence on total score of that scale. There were found significant difference between women and men in tendency to searching challenges (no matter which university students came from). To verificate this difference an analysis on each university was made. The results didn´t confirm the hypothesis. Statistically significantly higher tendency to searching challenges, no matter which gender students are, was mentioned by students from Univerzita Palackého v Olomouci (in comparison between the two universities). The resulst could be influenced not only by "Gender", but also another factors "Participation to the university" has become a proven factor.
Klíčová slova
hra, volný čas, Rosenberg Self-Esteem Scale, Univerzita Palackého v Olomouci, Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá
Klíčová slova v angličtině
game, free time, Rosenber Self-Esteem Scale, Univerzita Palackého v Olomouci, Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá
Zásady pro vypracování
1.Základem pro vypracování je Manuál pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci.
2.Vyhledávání odborných článků, monografií, výzkumných prací, odborných knižních publikací-domácích i zahraničních.
3.Zpracování osnovy diplomové práce, formulace cílů výzkumu.
4.Diplomová práce bude zaměřena na hru, volný čas, spokojenost se sebou samým a komfortní zónu především v herní situaci.
5.V teoretické části budou vymezeny vztažné pojmy, uvedeny relevantní teorie a poznatky týkající se oblastí hry, komfortní zóny jedince a volného času.
6.Ve výzkumné části bude zkoumán volný čas, komfortní zóna a spokojenost se sebou samým. Výběrovým souborem budou vysokoškolští studenti z Bogoty (Kolumbie) a Olomouce (Česká republika).
7.Použité metody: dotazník
8.Výzkumný soubor v rozsahu 700 osob.
9.Dokončení diplomové práce-integrace jednotlivých částí a kapitol do srozumitelného a logicky navazujícího celku s ohledem na požadované formální náležitosti.
10.Podmínkou vypracování práce je její odevzdání vedoucímu minimálně měsíc před oficiálním termínem daným vztažnými směrnicemi.
Zásady pro vypracování
1.Základem pro vypracování je Manuál pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci.
2.Vyhledávání odborných článků, monografií, výzkumných prací, odborných knižních publikací-domácích i zahraničních.
3.Zpracování osnovy diplomové práce, formulace cílů výzkumu.
4.Diplomová práce bude zaměřena na hru, volný čas, spokojenost se sebou samým a komfortní zónu především v herní situaci.
5.V teoretické části budou vymezeny vztažné pojmy, uvedeny relevantní teorie a poznatky týkající se oblastí hry, komfortní zóny jedince a volného času.
6.Ve výzkumné části bude zkoumán volný čas, komfortní zóna a spokojenost se sebou samým. Výběrovým souborem budou vysokoškolští studenti z Bogoty (Kolumbie) a Olomouce (Česká republika).
7.Použité metody: dotazník
8.Výzkumný soubor v rozsahu 700 osob.
9.Dokončení diplomové práce-integrace jednotlivých částí a kapitol do srozumitelného a logicky navazujícího celku s ohledem na požadované formální náležitosti.
10.Podmínkou vypracování práce je její odevzdání vedoucímu minimálně měsíc před oficiálním termínem daným vztažnými směrnicemi.
Seznam doporučené literatury
Estrada, M. R., & Ketchum, M. (1995). Creatividad en los juegos y juguetes [Electronic version]. Mexico: Editorial Pax México.
Ferjenčík, J. (2010). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál.
Hanuš, R. (2003). Fenomén hry: teoretické a metodické příspěvky k tématu hry. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury.
Huizinga, J. (1971). Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s.
Pávková, J., et al. (2002). Pedagogika volného času. Praha: Portál.
Schoel, J., Prouty, D., & Radcliffe, P. (1989). Islands of healing: A guide to adventure based counseling [Electronic version]. Hamilton, Massachusetts: Project Adventure.
Seznam doporučené literatury
Estrada, M. R., & Ketchum, M. (1995). Creatividad en los juegos y juguetes [Electronic version]. Mexico: Editorial Pax México.
Ferjenčík, J. (2010). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál.
Hanuš, R. (2003). Fenomén hry: teoretické a metodické příspěvky k tématu hry. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury.
Huizinga, J. (1971). Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s.
Pávková, J., et al. (2002). Pedagogika volného času. Praha: Portál.
Schoel, J., Prouty, D., & Radcliffe, P. (1989). Islands of healing: A guide to adventure based counseling [Electronic version]. Hamilton, Massachusetts: Project Adventure.