Cílem této práce je zmapovat, jak na oborech Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na pedagogických fakultách v Olomouci, Praze a Brně plní všech šest opatření stanovených v Národní strategii globálního rozvojového vzdělávání pro období 2011 2015 pro vysoké školy. Autorka použila dvě kvalitativní metody sběru dat. Jednou z metod je analýza dokumentů, pomocí níž zjišťovala, zda jsou na těchto oborech předměty, které by se mohly zabývat tématy GRV. Druhou metodou jsou semi-strukturované rozhovory, které odhalily, zda jsou plněna ostatní opatření. Bylo zjištěno, že všechny tři obory prozatím splnily čtyři stanovená opatření, i když se výsledky u jednotlivých institucí mírně liší a neustále lze pracovat na jejich zdokonalování. Co se týče zbylých dvou opatření brněnský obor splnil již všechna opatření a na pražském oboru zbývá splnit již jen jedno z nich.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to map how departments of Primary School Teaching Training at the Faculty of Education in Olomouc, Prague and Brno are fulfilling all six measures defined in National Strategy for Global Development Education 2011 2015 for higher education. The author has used two qualitative methods of data collection. One of them is the document analysis, in order to find out whereas there are subjects taught, dealing with GDE topics. The other one are semi-structured interviews, which revealed whereas other measures are fulfilled. It was disclosed that up to date, all three institutions fulfilled four defined measures, although the results slightly differ from institution to institution and still an improvement could be achieved. As regards remaining two measures Brno has fulfilled all the measures and in Prague is missing just one of them.
Klíčová slova
Globální rozvojové vzdělávání (GRV), Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání pro období 2011 2015, opatření, Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, Univerzita Karlova, Masarykova univerzita, Univerzita Palackého v Olomouci, průřezová témata, Člověk a jeho svět.
Klíčová slova v angličtině
Global Development Education (GDE), National Strategy for Global Development Education 2011 2015, measures, Primary School Teaching Training, Charles University, Masaryk University, Palacký University Olomouc, Cross-Curricular Subjects, Humans and their World.
Rozsah průvodní práce
118 s. (27194 slov)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je zmapovat, jak na oborech Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na pedagogických fakultách v Olomouci, Praze a Brně plní všech šest opatření stanovených v Národní strategii globálního rozvojového vzdělávání pro období 2011 2015 pro vysoké školy. Autorka použila dvě kvalitativní metody sběru dat. Jednou z metod je analýza dokumentů, pomocí níž zjišťovala, zda jsou na těchto oborech předměty, které by se mohly zabývat tématy GRV. Druhou metodou jsou semi-strukturované rozhovory, které odhalily, zda jsou plněna ostatní opatření. Bylo zjištěno, že všechny tři obory prozatím splnily čtyři stanovená opatření, i když se výsledky u jednotlivých institucí mírně liší a neustále lze pracovat na jejich zdokonalování. Co se týče zbylých dvou opatření brněnský obor splnil již všechna opatření a na pražském oboru zbývá splnit již jen jedno z nich.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to map how departments of Primary School Teaching Training at the Faculty of Education in Olomouc, Prague and Brno are fulfilling all six measures defined in National Strategy for Global Development Education 2011 2015 for higher education. The author has used two qualitative methods of data collection. One of them is the document analysis, in order to find out whereas there are subjects taught, dealing with GDE topics. The other one are semi-structured interviews, which revealed whereas other measures are fulfilled. It was disclosed that up to date, all three institutions fulfilled four defined measures, although the results slightly differ from institution to institution and still an improvement could be achieved. As regards remaining two measures Brno has fulfilled all the measures and in Prague is missing just one of them.
Klíčová slova
Globální rozvojové vzdělávání (GRV), Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání pro období 2011 2015, opatření, Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, Univerzita Karlova, Masarykova univerzita, Univerzita Palackého v Olomouci, průřezová témata, Člověk a jeho svět.
Klíčová slova v angličtině
Global Development Education (GDE), National Strategy for Global Development Education 2011 2015, measures, Primary School Teaching Training, Charles University, Masaryk University, Palacký University Olomouc, Cross-Curricular Subjects, Humans and their World.
Zásady pro vypracování
Globální rozvojové vzdělávání (GRV) je vzdělávací proces směřující k pochopení globálních souvislostí. Jedním z pěti hlavních cílů Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání (GRV) České republiky na léta 2011-2015 je "dosáhnout toho, aby se globální rozvojové vzdělávání stalo nedílnou součástí všech úrovní formálního vzdělávání" Cílem práce je zmapovat a zanalyzovat zahrnování témat GRV do studijních plánů na třech pedagogických fakultách nejvýznamnějších českých vysokých škol v oborech Učitelství pro 1. stupeň základních škol. Součástí práce bude analýza relevantních dokumentů a rozhovory s vybranými zástupci pedagogických fakult. V rámci práce bude proveden průzkum mezi studenty (a zároveň již i pedagogy) kombinované formy studia oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol na pedagogické fakultě UP v Olomouci, který se zaměří na způsob získávání podkladů a učebních materiálů pro přímé zařazení do výuky a na konkrétní zkušenosti se zařazováním témat GRV do výuky.
Zásady pro vypracování
Globální rozvojové vzdělávání (GRV) je vzdělávací proces směřující k pochopení globálních souvislostí. Jedním z pěti hlavních cílů Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání (GRV) České republiky na léta 2011-2015 je "dosáhnout toho, aby se globální rozvojové vzdělávání stalo nedílnou součástí všech úrovní formálního vzdělávání" Cílem práce je zmapovat a zanalyzovat zahrnování témat GRV do studijních plánů na třech pedagogických fakultách nejvýznamnějších českých vysokých škol v oborech Učitelství pro 1. stupeň základních škol. Součástí práce bude analýza relevantních dokumentů a rozhovory s vybranými zástupci pedagogických fakult. V rámci práce bude proveden průzkum mezi studenty (a zároveň již i pedagogy) kombinované formy studia oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol na pedagogické fakultě UP v Olomouci, který se zaměří na způsob získávání podkladů a učebních materiálů pro přímé zařazení do výuky a na konkrétní zkušenosti se zařazováním témat GRV do výuky.
Seznam doporučené literatury
O´Loughlin, E. a Wegimont, L.: Globální vzdělávání v České republice. Evropský proces vzájemného hodnocení globálního vzdělávání. Národní zpráva o globálním vzdělávání v České republice. GENE, Amsterdam, 2008.
Nádvorník, O., Volfová, A. (eds.): Společný svět. Člověk v tísni - společnost při ČT, o.p.s., Praha, 2004.
European Consensus on Development: The contribution of development education &
awareness raising. Brussels, 2007.
Seznam doporučené literatury
O´Loughlin, E. a Wegimont, L.: Globální vzdělávání v České republice. Evropský proces vzájemného hodnocení globálního vzdělávání. Národní zpráva o globálním vzdělávání v České republice. GENE, Amsterdam, 2008.
Nádvorník, O., Volfová, A. (eds.): Společný svět. Člověk v tísni - společnost při ČT, o.p.s., Praha, 2004.
European Consensus on Development: The contribution of development education &
awareness raising. Brussels, 2007.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Monika Rýčková prezentovala záměr a výsledky své diplomové práce. Byly prezentovány posudky vedoucího práce a jejího oponeneta. Diskuze se týkala těchto témat: Zapojení univerzit, situace, kriteria. Vznik studijních materiálů. osobní zkušenosti autorky DP. Zájem tespondentů o výsledky této práce.