- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Přílohy volně vložené
Hlavní téma
Stylové východisko raně renesanční umění v Čechách a na Moravě v díle italských umělců na území střední Itálie druhé poloviny 15. století.
Hlavní téma v angličtině
The Stylish basis of the early Renaissance Art in Bohemia and Moravia in the production of the italian artists in the Central Italy during the second half of the 15th century.
Název dle studenta
Raně renesanční tvarosloví zámku v Tovačově a jeho stylové východisko v díle italských umělců 15. století.
Název dle studenta v angličtině
The Stylish basis of the early Renaissance Art in Bohemia and Moravia in the production of the italian artists in the 15th century.
Significance of Renaissance triumphal portal.
Souběžný název
-
Podnázev
Renesanční triumfální portál a jeho výpovědní hodnota.
Disertační práce byla zpočátku zaměřena na hledání a identifikaci nových formálních předloh renesančního tvarosloví zámku v Tovačově v architektonické skulptuře italského quattrocenta. Nezůstalo však jen u formální analýzy příkladů portálové architektury. Na základě provedených komparací jednotlivých příkladů vyplynuly i nové, zajímavé analogie a kulturně historické souvislosti, které pomohly představit moravského hejtmana Ctibora Tovačovského jako význačného literáta, filozofa, diplomata, vládce a stavebníka. Předkládaná práce je výsledkem několika samostatných studií, které se zabývají fenoménem triumfu, triumfálního portálu a jeho výpovědní hodnotou na pozadí společenského vývoje druhé poloviny 15. století. Do centra badatelského zájmu se tak dostaly nejen přední centra renesanční dvorské kultury jako papežský stát, vévodství urbinské, ferrarské, mantovské ad., ale také významné vůdčí osobnosti uměleckého a intelektuálního prostředí renesanční Itálie, jejichž působení ovlivnilo kulturní dění na Moravě.
Anotace v angličtině
My dissertation is oriented to early renaissance architectural decorative sculpture.The phenomenon of triumphal portal and its symbolic meaning in the art of the second half of 15th century are in the center of my research interest. My first attention was focused on an identification of the typological patterns in the architectural sculpture of the Italian Quattrocento. Research didn´t stop with a formal analysis of portal architecture. Thanks to the detailed comparison of examples of the portal architecture, new and interesting analogies emerged, which enlightened the cultural-historical backround of Moravian Renaissance style. All these information also helped to complete the picture describing the multi-personality of Ctibor Tovačovský as a distinguished writer, philosopher, diplomat, ruler and builder. This dissertation consists of individual essays that aimed to describe the historical and artistic events in the local contexts which are related to the cultural milieu in Moravia in the second half of the 15th century. The object of my dissertation was to submit the theoretical basis of the new style, to describe a wider historical context and ideological motivations which stood on the background of the arrival of the Renaissance style to Tovačov.
Klíčová slova
Renesance, humanismus, architektonická skulptura, quattrocento, triumfální portál, Tovačov (CZ), Fano (IT), Ancona (IT), Ferrara (IT), Ctibor Tovačovský z Cimburka, papež Pius II., Matyáš Korvín, Leon Battista Alberti, Francesco di Giorgio Martini,
Klíčová slova v angličtině
Renaissance, humanism, architectonic sculpture, Quattrocento, triumphal portal, Tovačov (CZ), Fano (IT), Ancona (IT), Ferrara (IT), Ctibor Tovačovský of Cimburk, pope Pius II., Mathias Corvinus, Leon Battista Alberti, Francesco di Giorgio Martini
Rozsah průvodní práce
s.174 (34 466 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce byla zpočátku zaměřena na hledání a identifikaci nových formálních předloh renesančního tvarosloví zámku v Tovačově v architektonické skulptuře italského quattrocenta. Nezůstalo však jen u formální analýzy příkladů portálové architektury. Na základě provedených komparací jednotlivých příkladů vyplynuly i nové, zajímavé analogie a kulturně historické souvislosti, které pomohly představit moravského hejtmana Ctibora Tovačovského jako význačného literáta, filozofa, diplomata, vládce a stavebníka. Předkládaná práce je výsledkem několika samostatných studií, které se zabývají fenoménem triumfu, triumfálního portálu a jeho výpovědní hodnotou na pozadí společenského vývoje druhé poloviny 15. století. Do centra badatelského zájmu se tak dostaly nejen přední centra renesanční dvorské kultury jako papežský stát, vévodství urbinské, ferrarské, mantovské ad., ale také významné vůdčí osobnosti uměleckého a intelektuálního prostředí renesanční Itálie, jejichž působení ovlivnilo kulturní dění na Moravě.
Anotace v angličtině
My dissertation is oriented to early renaissance architectural decorative sculpture.The phenomenon of triumphal portal and its symbolic meaning in the art of the second half of 15th century are in the center of my research interest. My first attention was focused on an identification of the typological patterns in the architectural sculpture of the Italian Quattrocento. Research didn´t stop with a formal analysis of portal architecture. Thanks to the detailed comparison of examples of the portal architecture, new and interesting analogies emerged, which enlightened the cultural-historical backround of Moravian Renaissance style. All these information also helped to complete the picture describing the multi-personality of Ctibor Tovačovský as a distinguished writer, philosopher, diplomat, ruler and builder. This dissertation consists of individual essays that aimed to describe the historical and artistic events in the local contexts which are related to the cultural milieu in Moravia in the second half of the 15th century. The object of my dissertation was to submit the theoretical basis of the new style, to describe a wider historical context and ideological motivations which stood on the background of the arrival of the Renaissance style to Tovačov.
Klíčová slova
Renesance, humanismus, architektonická skulptura, quattrocento, triumfální portál, Tovačov (CZ), Fano (IT), Ancona (IT), Ferrara (IT), Ctibor Tovačovský z Cimburka, papež Pius II., Matyáš Korvín, Leon Battista Alberti, Francesco di Giorgio Martini,
Klíčová slova v angličtině
Renaissance, humanism, architectonic sculpture, Quattrocento, triumphal portal, Tovačov (CZ), Fano (IT), Ancona (IT), Ferrara (IT), Ctibor Tovačovský of Cimburk, pope Pius II., Mathias Corvinus, Leon Battista Alberti, Francesco di Giorgio Martini
Zásady pro vypracování
Ve své disertační práci se věnuji kulturně historickým dějinám druhé poloviny 15. století. Zaměřila jsem se na hledání stylového východiska raně renesančního umění, zvláště pak architektonické skulptury, v Čechách a na Moravě v díle italských umělců na území střední Itálie, konkrétně se jedná o oblasti dnešních regionálních krajů: Marek, Emilie Románska, Umbrie a v neposlední řadě také Toskánska.
Odhalení nových dosud nepublikovaných portrétů Matyáše Korvína potvrdilo mou domněnku o úzkých kontaktech uherského krále s oblastmi při Jaderském pobřeží a jeho oslavu tamními literáty a humanisty jako ochránce křesťanského světa.
Plánovaná příprava a propagace protiturecké křížové výpravy roku 1464 dala vzniknout novému výtvarnému tvarosloví. Na základě komparace vizuálních zobrazení a studia archívních pramenů se snažím zaznamenat šíření tohoto uměleckého kánonu, za jehož ideového tvůrce považuji papeže Pia II. (Aeneus Sylvius Piccolomini).
Od počátků doktorského studia se mé badatelské aktivity odehrávají na území Italského státu, což mi umožnilo přímý kontakt s památkami, detailní znalost reálií a studium a literatury in loco.
Zásady pro vypracování
Ve své disertační práci se věnuji kulturně historickým dějinám druhé poloviny 15. století. Zaměřila jsem se na hledání stylového východiska raně renesančního umění, zvláště pak architektonické skulptury, v Čechách a na Moravě v díle italských umělců na území střední Itálie, konkrétně se jedná o oblasti dnešních regionálních krajů: Marek, Emilie Románska, Umbrie a v neposlední řadě také Toskánska.
Odhalení nových dosud nepublikovaných portrétů Matyáše Korvína potvrdilo mou domněnku o úzkých kontaktech uherského krále s oblastmi při Jaderském pobřeží a jeho oslavu tamními literáty a humanisty jako ochránce křesťanského světa.
Plánovaná příprava a propagace protiturecké křížové výpravy roku 1464 dala vzniknout novému výtvarnému tvarosloví. Na základě komparace vizuálních zobrazení a studia archívních pramenů se snažím zaznamenat šíření tohoto uměleckého kánonu, za jehož ideového tvůrce považuji papeže Pia II. (Aeneus Sylvius Piccolomini).
Od počátků doktorského studia se mé badatelské aktivity odehrávají na území Italského státu, což mi umožnilo přímý kontakt s památkami, detailní znalost reálií a studium a literatury in loco.
Seznam doporučené literatury
- Koller, L.: Vývoj portálové architektury a renesanční portály 16. století na Moravě, Disertační práce FF MU Brno, Brno 1950.
- Hlobil, I. - Petrů, E.: Humanismus a raná renesance na Moravě, Praha 1992.
- Arnoldi N. F.: La Scultura del Quattrocento. Storia dell´arte italiana diretta da Ferdinando Bologna, Torino 1994.
- Burke, P.: The Italian Renaissance : culture and society in Italy, Cambridge 1987.
- Chastel, A.: I centri del Rinascimento : arte italiana 1460-1500, Milano 1965.
- De Fusco, R.: Storia dell´arte italiana. L´architettura del Quattrocento, Torino 1984.
- Francesco di Giorgio e il Rinascimento a Siena : 1450-1500 (kat. výst.), L. Bellosi (ed.), Milano 1993.
- Matthias Corvinus the king : tradition and renewal in the Hungarian Royal Court, 1458 - 1490 (kat. výst.), P. Farbaky - A. Végh - E. Spekner (ed.), Budapest 2008.
- Il sogno di Pio II e il viaggio da Roma a Mantova, Atti del Convegno internazionale, Mantova, 13-15 aprile 2002, A. Calzona - F.P. Fiore - A. Tenenti - C. Vasoli (ed.), Firenze 2003.
- Francesco di Giorgio alla corte di Federico da Montefeltro, Atti del Convegno internazionale di studi, Urbino - monastero di Santa Chiara, 11-13 ottobre 2001, F. P. Fiore (ed.), Firenze 2004.
Seznam doporučené literatury
- Koller, L.: Vývoj portálové architektury a renesanční portály 16. století na Moravě, Disertační práce FF MU Brno, Brno 1950.
- Hlobil, I. - Petrů, E.: Humanismus a raná renesance na Moravě, Praha 1992.
- Arnoldi N. F.: La Scultura del Quattrocento. Storia dell´arte italiana diretta da Ferdinando Bologna, Torino 1994.
- Burke, P.: The Italian Renaissance : culture and society in Italy, Cambridge 1987.
- Chastel, A.: I centri del Rinascimento : arte italiana 1460-1500, Milano 1965.
- De Fusco, R.: Storia dell´arte italiana. L´architettura del Quattrocento, Torino 1984.
- Francesco di Giorgio e il Rinascimento a Siena : 1450-1500 (kat. výst.), L. Bellosi (ed.), Milano 1993.
- Matthias Corvinus the king : tradition and renewal in the Hungarian Royal Court, 1458 - 1490 (kat. výst.), P. Farbaky - A. Végh - E. Spekner (ed.), Budapest 2008.
- Il sogno di Pio II e il viaggio da Roma a Mantova, Atti del Convegno internazionale, Mantova, 13-15 aprile 2002, A. Calzona - F.P. Fiore - A. Tenenti - C. Vasoli (ed.), Firenze 2003.
- Francesco di Giorgio alla corte di Federico da Montefeltro, Atti del Convegno internazionale di studi, Urbino - monastero di Santa Chiara, 11-13 ottobre 2001, F. P. Fiore (ed.), Firenze 2004.