Hlavním cílem práce je identifikovat a charakterizovat faktory, které ovlivňovaly ošetřovatelské školství v meziválečném Československu. Jeho operacionalizací byly stanoveny tři hlavní výzkumné otázky: 1. definovat formy konfliktů ve vývoji ošetřovatelského školství jako faktoru určujícího úroveň ošetřovatelské péče, 2. charakterizovat vývoj ošetřovatelského školství před první světovou válkou a po ní, 3. zjistit dosud nepublikovaná fakta o jednotlivých ošetřovatelských školách v meziválečném Československu. Práce vyplňuje řadu bílých míst v dosavadním stavu poznání a na základě rozboru nových dat koriguje poněkud zkreslenou prezentaci reálné situace uváděnou v současné době používaných příručkách. Přeceněna byla zejména úloha české ošetřovatelské školy v Praze na úkor škol ostatních, zejména německé ošetřovatelské školy v Praze a řádové ošetřovatelské školy v Chomutově, jež z hlediska počtu absolventek zaujímaly dominantní postavení. Přehledové práce nezmiňují klíčovou diskusi o zdravotně sociálním typu sestry, který se prolínal celým meziválečným obdobím a měl vliv na úpravu obsahové náplně studia.
Anotace v angličtině
The main aim of the work is to identify and characterize those factors which influenced nursing education in inter-war Czechoslovakia. The operationalization of this aim specified three main research questions: 1. to define the forms of conflicts in nursing education as a factor determining the level of nursing care, 2. to characterize the development of nursing education before the World War I and after that, 3. to find out unpublished facts on particular nursing schools in inter-war Czechoslovakia. The work fills in a number of grey areas in the existing state of knowledge and using new data corrects a somewhat distorted real situation presented in currently used handbooks. The previous research overestimated the role of the Czech nursing school in Prague to the detriment of other schools, particularly of the German nursing school in Prague and of the religious nursing school in Chomutov (Komotau) which held a dominant position with respect to the number of graduates. Handbooks also do not mention a key discussion on a combined nurse and social worker which penetrated the whole inter-war period and caused reforms related to study content.
Klíčová slova
Ošetřovatelství, civilní a řádové školy, sociálně zdravotní péče, emancipace ošetřovatelské profese, meziválečné Československo
Klíčová slova v angličtině
Nursing, secular and religious schools, public health care, the emancipation of nursing profession, inter-war Czechoslovakia
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem práce je identifikovat a charakterizovat faktory, které ovlivňovaly ošetřovatelské školství v meziválečném Československu. Jeho operacionalizací byly stanoveny tři hlavní výzkumné otázky: 1. definovat formy konfliktů ve vývoji ošetřovatelského školství jako faktoru určujícího úroveň ošetřovatelské péče, 2. charakterizovat vývoj ošetřovatelského školství před první světovou válkou a po ní, 3. zjistit dosud nepublikovaná fakta o jednotlivých ošetřovatelských školách v meziválečném Československu. Práce vyplňuje řadu bílých míst v dosavadním stavu poznání a na základě rozboru nových dat koriguje poněkud zkreslenou prezentaci reálné situace uváděnou v současné době používaných příručkách. Přeceněna byla zejména úloha české ošetřovatelské školy v Praze na úkor škol ostatních, zejména německé ošetřovatelské školy v Praze a řádové ošetřovatelské školy v Chomutově, jež z hlediska počtu absolventek zaujímaly dominantní postavení. Přehledové práce nezmiňují klíčovou diskusi o zdravotně sociálním typu sestry, který se prolínal celým meziválečným obdobím a měl vliv na úpravu obsahové náplně studia.
Anotace v angličtině
The main aim of the work is to identify and characterize those factors which influenced nursing education in inter-war Czechoslovakia. The operationalization of this aim specified three main research questions: 1. to define the forms of conflicts in nursing education as a factor determining the level of nursing care, 2. to characterize the development of nursing education before the World War I and after that, 3. to find out unpublished facts on particular nursing schools in inter-war Czechoslovakia. The work fills in a number of grey areas in the existing state of knowledge and using new data corrects a somewhat distorted real situation presented in currently used handbooks. The previous research overestimated the role of the Czech nursing school in Prague to the detriment of other schools, particularly of the German nursing school in Prague and of the religious nursing school in Chomutov (Komotau) which held a dominant position with respect to the number of graduates. Handbooks also do not mention a key discussion on a combined nurse and social worker which penetrated the whole inter-war period and caused reforms related to study content.
Klíčová slova
Ošetřovatelství, civilní a řádové školy, sociálně zdravotní péče, emancipace ošetřovatelské profese, meziválečné Československo
Klíčová slova v angličtině
Nursing, secular and religious schools, public health care, the emancipation of nursing profession, inter-war Czechoslovakia
Zásady pro vypracování
1. Stanovení výzkumného úkolu
2. Studium literatury a pramenů české a zahraniční provenience (fondy Alice
Masaryková, Československý červený kříž, Ministerstvo veřejného
zdravotnictví a tělovýchovy ČR, Ministerstvo zahraničních věcí ČR -
výstrižkový archiv, Ošetřovatelská škola Alice Masarykové v Moravské
Ostravě, Zprávy ČSČK, Československá nemocnice, Chicago Woman´s Club,
Visiting Nurses Association, Americký fond pro čs. uprchlíky, Útulna Chicago)
3. Teoretický rámec (biomoc a medikalizace) a metody (komparace)
4. Rozbor a interpretace pramenů
5. Formulace hlavních tezí a závěrů
Zásady pro vypracování
1. Stanovení výzkumného úkolu
2. Studium literatury a pramenů české a zahraniční provenience (fondy Alice
Masaryková, Československý červený kříž, Ministerstvo veřejného
zdravotnictví a tělovýchovy ČR, Ministerstvo zahraničních věcí ČR -
výstrižkový archiv, Ošetřovatelská škola Alice Masarykové v Moravské
Ostravě, Zprávy ČSČK, Československá nemocnice, Chicago Woman´s Club,
Visiting Nurses Association, Americký fond pro čs. uprchlíky, Útulna Chicago)
3. Teoretický rámec (biomoc a medikalizace) a metody (komparace)
4. Rozbor a interpretace pramenů
5. Formulace hlavních tezí a závěrů
Seznam doporučené literatury
LOVČÍ,R. Alice Garrigue Masaryková. Praha 2008
KAFKOVÁ, V. Z historie ošetřovatelství. Brno 1992
TINKOVÁ, D. Tělo, věda, stát. Praha 2010
TINKOVÁ, D. Biomoc a politická anatomie lidského a společenského těla.
Foucaultův koncept biomoci ve vztahu k otázce modernizace státu, in:
Conditio humana - konstanta či historická proměnná? Koncepty historické
antropologie a teoretická reflexe v současné historiografii (ed.) Lucie
Storchová. Ústí nad Labem 2007, s. 115-139
BUREŠOVÁ, J. Proměny společenského postavení českých žen v první
polovině 20. století. Olomouc 2001
STAŇKOVÁ, M. Z historie charitativní a řádové ošetřovatelské péče, in:
Sestra 13, 2003, s. 3-18
ŘÍHOVÁ, M. a kol. Kapitoly z dějin lékařství. Praha 2005
Seznam doporučené literatury
LOVČÍ,R. Alice Garrigue Masaryková. Praha 2008
KAFKOVÁ, V. Z historie ošetřovatelství. Brno 1992
TINKOVÁ, D. Tělo, věda, stát. Praha 2010
TINKOVÁ, D. Biomoc a politická anatomie lidského a společenského těla.
Foucaultův koncept biomoci ve vztahu k otázce modernizace státu, in:
Conditio humana - konstanta či historická proměnná? Koncepty historické
antropologie a teoretická reflexe v současné historiografii (ed.) Lucie
Storchová. Ústí nad Labem 2007, s. 115-139
BUREŠOVÁ, J. Proměny společenského postavení českých žen v první
polovině 20. století. Olomouc 2001
STAŇKOVÁ, M. Z historie charitativní a řádové ošetřovatelské péče, in:
Sestra 13, 2003, s. 3-18
ŘÍHOVÁ, M. a kol. Kapitoly z dějin lékařství. Praha 2005