Cílem práce je provést analýzu vzdělávací manažerské hry stavění mostu v kontextu gamifikační teorie a navrhnout obohacení současné hry o některé chybějící gamifikační mechanismy.
Annotation in English
This paper analyses Build a bridge management educational game in context of gamification theory and to propose improvements of selected gamification mechanics.
Keywords
Gamifikace, manažerské vzdělávání, vzdělávání dospělých, hra, vzdělávací hry
Keywords in English
Gamification, management education, adult education, game, educational game
Length of the covering note
76 s. (98 554 znaků)
Language
CZ
Annotation
Cílem práce je provést analýzu vzdělávací manažerské hry stavění mostu v kontextu gamifikační teorie a navrhnout obohacení současné hry o některé chybějící gamifikační mechanismy.
Annotation in English
This paper analyses Build a bridge management educational game in context of gamification theory and to propose improvements of selected gamification mechanics.
Keywords
Gamifikace, manažerské vzdělávání, vzdělávání dospělých, hra, vzdělávací hry
Keywords in English
Gamification, management education, adult education, game, educational game
Research Plan
A. Cíl práce: Cílem práce je provést analýzu vzdělávací manažerské hry Stavění mostu z pohledu gamifikace a navrhnout obohacení současné hry o některé chybějící gamifikační mechanismy.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Protože v současné době neustále roste význam projektového vedení v organizacích a účast na projektech je dnes běžnou součástí náplně práce mnoha pracovníků, roste také potřeba moderního a kvalitního vzdělávání v této oblasti. Manažerská hra Stavění mostu je interaktivní technika vyučování projektového vedení, jejímž prostřednictvím si mohou účastníci v praxi vyzkoušet základní principy této manažerské disciplíny. V podobě, ve které ji dnes používá společnost Project Republic, existuje tato hra již dlouhou dobu. Vzniká tak prostor k její revizi v kontextu moderních gamifikačních trendů. Cílem práce je nejdříve analyzovat manažerskou vzdělávací hru Stavění mostu z pohledu použitých gamifikačních mechanismů. Následně navrhnout zapracování případných chybějících gamifikačních mechanismů a ověřit dopad jejich zavedení na spokojenost účastníků hry.
C. Výzkumná otázka: Jak je možné zlepšit manažerskou vzdělávací aktivitu Stavění mostu prostřednictvím gamifikace?
D. Návrh postupu řešení (metoda): Evaluačně responzivní studie. Nejprve pomocí rozhodovacího modelu (CIPP) analyzuji a zachytím jednotlivé komponenty hry Stavění mostu a konceptualizuji je z hlediska použitých gamifikačních mechanismů. Klíčovou oblastí z hlediska analýzy bude proces samotné hry a gamifikační mechanismy, které přímo podporují dosahování jejích vzdělávacích cílů. Dále identifikuji nejen gamifikační mechanismy, které jsou již ve hře, spíše nevědomě, zapracovány, ale také ty, které v současné verzi hry chybí. V následujícím kroku budu zkoumat spokojenost účastníků se současnou verzí hry. Potom provedu stejný průzkum s účastníky školení, kteří se zúčastní hry obohacené o vybrané chybějící gamifikační prvky. Co se týče výběru respondentů, budu do jisté míry omezen účastníky školení, kteří budou hru Stavění mostu hrát v rámci svého profesního rozvoje. Na podzim 2020 jsou ve společnosti Project Republic naplánovány a obsazeny dva kurzy Projektového vedení, ve kterém se hra Stavění mostu využívá. Tyto dvě skupiny použiji jako kontrolní a experimentální skupinu při zjišťování spokojenosti. V závěru práce potvrdím nebo vyvrátím přínos zavedených gamifikačních mechanismů a případně doporučím modifikaci současné verze hry.
E. Harmonogram práce (orientačně):
pracovní verze osnovy práce nejpozději do: září/2020
hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: únor/2021
odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2021 (orientačně)
Research Plan
A. Cíl práce: Cílem práce je provést analýzu vzdělávací manažerské hry Stavění mostu z pohledu gamifikace a navrhnout obohacení současné hry o některé chybějící gamifikační mechanismy.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Protože v současné době neustále roste význam projektového vedení v organizacích a účast na projektech je dnes běžnou součástí náplně práce mnoha pracovníků, roste také potřeba moderního a kvalitního vzdělávání v této oblasti. Manažerská hra Stavění mostu je interaktivní technika vyučování projektového vedení, jejímž prostřednictvím si mohou účastníci v praxi vyzkoušet základní principy této manažerské disciplíny. V podobě, ve které ji dnes používá společnost Project Republic, existuje tato hra již dlouhou dobu. Vzniká tak prostor k její revizi v kontextu moderních gamifikačních trendů. Cílem práce je nejdříve analyzovat manažerskou vzdělávací hru Stavění mostu z pohledu použitých gamifikačních mechanismů. Následně navrhnout zapracování případných chybějících gamifikačních mechanismů a ověřit dopad jejich zavedení na spokojenost účastníků hry.
C. Výzkumná otázka: Jak je možné zlepšit manažerskou vzdělávací aktivitu Stavění mostu prostřednictvím gamifikace?
D. Návrh postupu řešení (metoda): Evaluačně responzivní studie. Nejprve pomocí rozhodovacího modelu (CIPP) analyzuji a zachytím jednotlivé komponenty hry Stavění mostu a konceptualizuji je z hlediska použitých gamifikačních mechanismů. Klíčovou oblastí z hlediska analýzy bude proces samotné hry a gamifikační mechanismy, které přímo podporují dosahování jejích vzdělávacích cílů. Dále identifikuji nejen gamifikační mechanismy, které jsou již ve hře, spíše nevědomě, zapracovány, ale také ty, které v současné verzi hry chybí. V následujícím kroku budu zkoumat spokojenost účastníků se současnou verzí hry. Potom provedu stejný průzkum s účastníky školení, kteří se zúčastní hry obohacené o vybrané chybějící gamifikační prvky. Co se týče výběru respondentů, budu do jisté míry omezen účastníky školení, kteří budou hru Stavění mostu hrát v rámci svého profesního rozvoje. Na podzim 2020 jsou ve společnosti Project Republic naplánovány a obsazeny dva kurzy Projektového vedení, ve kterém se hra Stavění mostu využívá. Tyto dvě skupiny použiji jako kontrolní a experimentální skupinu při zjišťování spokojenosti. V závěru práce potvrdím nebo vyvrátím přínos zavedených gamifikačních mechanismů a případně doporučím modifikaci současné verze hry.
E. Harmonogram práce (orientačně):
pracovní verze osnovy práce nejpozději do: září/2020
hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: únor/2021
odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2021 (orientačně)
Recommended resources
Kapp, K. M. (2012) The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. San Francisco, CA: Pfeiffer.
Kapp, K. M., Blair, L., & Mesch, R. (2014). The gamification of learning and instruction fieldbook: Ideas into practice. San Francisco, CA: Wiley.
Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele.. Praha: Grada Publishing.
Prokopenko, J., & Kubr, M. (1996). Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada.
Silberman, M. L., & Lawson, K. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál.
Recommended resources
Kapp, K. M. (2012) The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. San Francisco, CA: Pfeiffer.
Kapp, K. M., Blair, L., & Mesch, R. (2014). The gamification of learning and instruction fieldbook: Ideas into practice. San Francisco, CA: Wiley.
Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele.. Praha: Grada Publishing.
Prokopenko, J., & Kubr, M. (1996). Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada.
Silberman, M. L., & Lawson, K. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál.