Diplomová práce bude zaměřená na hodnocení fungování a vytíženosti systému park-and-ride (P&R) ve vybraných okrajových částech Prahy.
V rešeršní části bude zhodnocena literatura k problematice P&R, individuální a hromadné denní dojížďky do regionálních center, časoprostorových vzorců denních pohybů obyvatelstva (resp. automobilů) a možnostem získávání dat k těmto tématům.
Stěžejní aplikační část se bude zabývat přímo časovým rozložením vytíženosti vybraných parkovišť P&R na okraji Prahy v hodinových intervalech i v několika časových řezech (srovnání pracovní den vs. víkend, školní rok vs. prázdniny apod.). Dosažené výsledky budou konfrontovány s jinými dostupnými daty o denní mobilitě obyvatelstva do Prahy, např. s celostátním sčítáním dopravy, s dojížďkou do zaměstnání ze sčítání 2021, v případě dostupnosti i s pohybem obyvatelstva na základě lokalizačních dat mobilních operátorů. Interpretace a diskuse výsledků proto proběhne v širších časoprostorových souvislostech.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřená na hodnocení fungování a vytíženosti systému park-and-ride (P&R) ve vybraných okrajových částech Prahy.
V rešeršní části bude zhodnocena literatura k problematice P&R, individuální a hromadné denní dojížďky do regionálních center, časoprostorových vzorců denních pohybů obyvatelstva (resp. automobilů) a možnostem získávání dat k těmto tématům.
Stěžejní aplikační část se bude zabývat přímo časovým rozložením vytíženosti vybraných parkovišť P&R na okraji Prahy v hodinových intervalech i v několika časových řezech (srovnání pracovní den vs. víkend, školní rok vs. prázdniny apod.). Dosažené výsledky budou konfrontovány s jinými dostupnými daty o denní mobilitě obyvatelstva do Prahy, např. s celostátním sčítáním dopravy, s dojížďkou do zaměstnání ze sčítání 2021, v případě dostupnosti i s pohybem obyvatelstva na základě lokalizačních dat mobilních operátorů. Interpretace a diskuse výsledků proto proběhne v širších časoprostorových souvislostech.
Seznam doporučené literatury
Brinke, J. 1999. Úvod do geografie dopravy. Nakladatelství Karolinum, 112 s.
Frantál, B., Klapka, P., Siwek, T. 2012. Lidské chování v prostoru a čase: teoreticko-metodologická východiska. Sociologický časopis/Czech Sociological Review 48(5), 833-857.
Halás, M., Blažek, V., Klapka, P., Kraft, S. 2021. Population movements based on mobile phone location data: the Czech Republic. Journal of Maps 17 (1), 116-122.
Halás, M., Klapka, P., Kladivo, P. 2014. Distance-decay functions for daily travel-to-work flows. Journal of Transport Geography 35, 107-119.
Henry, E., Furno, A., El Faouzi, N. E., Rey, D. 2022. Locating park-and-ride facilities for resilient on-demand urban mobility. Transportation Research Part E 158, 102557.
Johansson, B., Klaesson, J., Olsson, M. 2002. Time distances and labor market integration. Papers in Regional Science 81 (3), 305-327.
Kimpton, A., Pojani, D., Sipe, N., Corcoran, J. 2020. Parking Behaviour: Park ‘n’ Ride (PnR) to encourage multimodalism in Brisbane. Land Use Policy 91, 1-16.
Kraft, S., Halás, M., Vančura, M. 2014. The delimitation of urban hinterlands based on transport flows: a case study of regional capitals in the Czech Republic. Moravian Geographical Reports 22 (1), 24-32.
Meek, S., Ison, S., Enoch, M. 2009. Stakeholder perspectives on the current and future roles of UK bus-based Park and Ride. Journal of Transport Geography 17, 468-475.
Mingardo, G. 2013. Transport and environmental effects of rail-based Park and Ride: evidence from the Netherlands. Journal of Transport Geography 30, 7-16.
Nemeškal, J., Ouředníček, M., Pospíšilová, L. 2020. Temporality of urban space: daily rhythms of a typical week day in the Prague metropolitan area. Journal of Maps 16 (1), 30-39.
Noel, E. C., 1988. Park-and-ride: Alive, well, and expanding in the United States. Journal of Urban Planning and Development 114 (1), 2-13.
Novák, J., Sýkora, L. 2007. A city in motion: Time-space activity and mobility patterns of suburban inhabitants and structuration of spatial organisation in the Prague metropolitan area. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography 89 (2), 147-168.
Osman, R., Ira, V., Trojan, J. 2020. A tale of two cities: The comparative chrono-urbanism of Brno and Bratislava public transport systems. Moravian Geographical Reports 28 (4), 269-282.
Ouředníček, M. 2007. Differential suburban development in the Prague urban region. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography 89 (2), 111-126.
Ouředníček, M. 2006. Sociální geografie pražského městského regionu. Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, KSGRR, Praha. 159 s.
Šveda, M., Barlík, P. 2018. Daily commuting in the Bratislava metropolitan area: case study with mobile positioning data. Papers in Applied Geography 4, 409-423.
Seznam doporučené literatury
Brinke, J. 1999. Úvod do geografie dopravy. Nakladatelství Karolinum, 112 s.
Frantál, B., Klapka, P., Siwek, T. 2012. Lidské chování v prostoru a čase: teoreticko-metodologická východiska. Sociologický časopis/Czech Sociological Review 48(5), 833-857.
Halás, M., Blažek, V., Klapka, P., Kraft, S. 2021. Population movements based on mobile phone location data: the Czech Republic. Journal of Maps 17 (1), 116-122.
Halás, M., Klapka, P., Kladivo, P. 2014. Distance-decay functions for daily travel-to-work flows. Journal of Transport Geography 35, 107-119.
Henry, E., Furno, A., El Faouzi, N. E., Rey, D. 2022. Locating park-and-ride facilities for resilient on-demand urban mobility. Transportation Research Part E 158, 102557.
Johansson, B., Klaesson, J., Olsson, M. 2002. Time distances and labor market integration. Papers in Regional Science 81 (3), 305-327.
Kimpton, A., Pojani, D., Sipe, N., Corcoran, J. 2020. Parking Behaviour: Park ‘n’ Ride (PnR) to encourage multimodalism in Brisbane. Land Use Policy 91, 1-16.
Kraft, S., Halás, M., Vančura, M. 2014. The delimitation of urban hinterlands based on transport flows: a case study of regional capitals in the Czech Republic. Moravian Geographical Reports 22 (1), 24-32.
Meek, S., Ison, S., Enoch, M. 2009. Stakeholder perspectives on the current and future roles of UK bus-based Park and Ride. Journal of Transport Geography 17, 468-475.
Mingardo, G. 2013. Transport and environmental effects of rail-based Park and Ride: evidence from the Netherlands. Journal of Transport Geography 30, 7-16.
Nemeškal, J., Ouředníček, M., Pospíšilová, L. 2020. Temporality of urban space: daily rhythms of a typical week day in the Prague metropolitan area. Journal of Maps 16 (1), 30-39.
Noel, E. C., 1988. Park-and-ride: Alive, well, and expanding in the United States. Journal of Urban Planning and Development 114 (1), 2-13.
Novák, J., Sýkora, L. 2007. A city in motion: Time-space activity and mobility patterns of suburban inhabitants and structuration of spatial organisation in the Prague metropolitan area. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography 89 (2), 147-168.
Osman, R., Ira, V., Trojan, J. 2020. A tale of two cities: The comparative chrono-urbanism of Brno and Bratislava public transport systems. Moravian Geographical Reports 28 (4), 269-282.
Ouředníček, M. 2007. Differential suburban development in the Prague urban region. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography 89 (2), 111-126.
Ouředníček, M. 2006. Sociální geografie pražského městského regionu. Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, KSGRR, Praha. 159 s.
Šveda, M., Barlík, P. 2018. Daily commuting in the Bratislava metropolitan area: case study with mobile positioning data. Papers in Applied Geography 4, 409-423.