Zdravotnictví má pro společnost zásadní význam. Stejně tak klíčové pro zdravotní systém jsou školy vzdělávající zdravotnický personál, o kterém se dlouhodobě diskutuje ve smyslu chybějících lidských zdrojů v české zdravotnictví. Bakalářská práce se bude věnovat středním zdravotnickým školám na území státu, tj. regionálnímu rozložení zdravotnických škol ve vývojových etapách. K tomu využije všechna dostupná data a nástroje geografické analýzy a vizualizace. Nedílnou součástí práce bude rešerše dostupné odborné literatury k předmětnému tématu včetně zmapování historie a současnosti zdravotnických škol na území ČR. Nedílnou součástí práce bude kapitola pojednávající změnách systému vzdělávání středního zdravotnického personálu u nás. Výsledky práce budou diskutovány v kontextu domácí i zahraniční literatury.
Zásady pro vypracování
Zdravotnictví má pro společnost zásadní význam. Stejně tak klíčové pro zdravotní systém jsou školy vzdělávající zdravotnický personál, o kterém se dlouhodobě diskutuje ve smyslu chybějících lidských zdrojů v české zdravotnictví. Bakalářská práce se bude věnovat středním zdravotnickým školám na území státu, tj. regionálnímu rozložení zdravotnických škol ve vývojových etapách. K tomu využije všechna dostupná data a nástroje geografické analýzy a vizualizace. Nedílnou součástí práce bude rešerše dostupné odborné literatury k předmětnému tématu včetně zmapování historie a současnosti zdravotnických škol na území ČR. Nedílnou součástí práce bude kapitola pojednávající změnách systému vzdělávání středního zdravotnického personálu u nás. Výsledky práce budou diskutovány v kontextu domácí i zahraniční literatury.
Seznam doporučené literatury
Frantová, S. (2009). Historie a současnost zdravotnického školství v Moravskoslezském kraji. [Diplomová práce]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Humar, L., Sansoni, J. (2017): Bologna Process and Basic Nursing Education in 21 European Countries. Ann Ig, 29: 561-571
Chamoutová, D. (2019). Uplatnění absolventů škol na trhu práce 2018. [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
Kopuletá, M. (2014): Sestra v průběhu času – historie sesterské profese v českých zemích [Bakalářská práce]. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
Lebeda, T., Lysek, J., Marek, D., Zatloukal, T., Andrys, O., Pavlas, T., Pražáková, D., Soukup, M., Zymová, K., Folwarczný, R., Macková, B., Janega, J., Borkovcová, I. (2022). České školství v mapách. Prostorová analýza podmínek, průběhu a výsledků předškolního, základního a středního vzdělávání. Praha: Česká školní inspekce
Morrow, C. (2006). Guest editorial. Developing nurse education and practice across the European Union. Journal of Research in Nursing, 11: 289–291.
Palese, A., Zabalegui,A., Sigurdardottir, A. K., Bergin, M., Dobrowolska, B., Gasser, C., Pajnkihar, M., Jackson, Ch. (2014): Bologna Process, More or Less: Nursing Education in the European Economic Area: A Discussion Paper. International Journal of Nursing Education Scholarship, 11(1): 63–73.
Patricio, M., & Harden, R. M. (2010). The Bologna process – A global vision for the future of medical Education. Medical Teacher, 32: 305–315.
Raholm, M. B., Hedegaard, B. L., Lofmark, A., & Slettebo, A. (2010). Nursing education in Denmark, Finland, Norway and Sweden – From Bachelor’s Degree to PhD. Journal of Advanced Nursing, 66: 2126–2137.
Vaňková, M., Bártlová, S. (2015). Historický a zahraniční odkaz pro koncept supervize v českém ošetřovatelství. Kontakt, 1: 38-48.
Zpráva o vývoji českého školství od listopadu 1989 (v oblasti regionálního školství). Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
Odborné časopisy: Sestra, Zdravotnický pracovník
Zdroje: MŠMT, ČSÚ, www. atlasskolstvi.cz
Seznam doporučené literatury
Frantová, S. (2009). Historie a současnost zdravotnického školství v Moravskoslezském kraji. [Diplomová práce]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Humar, L., Sansoni, J. (2017): Bologna Process and Basic Nursing Education in 21 European Countries. Ann Ig, 29: 561-571
Chamoutová, D. (2019). Uplatnění absolventů škol na trhu práce 2018. [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
Kopuletá, M. (2014): Sestra v průběhu času – historie sesterské profese v českých zemích [Bakalářská práce]. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
Lebeda, T., Lysek, J., Marek, D., Zatloukal, T., Andrys, O., Pavlas, T., Pražáková, D., Soukup, M., Zymová, K., Folwarczný, R., Macková, B., Janega, J., Borkovcová, I. (2022). České školství v mapách. Prostorová analýza podmínek, průběhu a výsledků předškolního, základního a středního vzdělávání. Praha: Česká školní inspekce
Morrow, C. (2006). Guest editorial. Developing nurse education and practice across the European Union. Journal of Research in Nursing, 11: 289–291.
Palese, A., Zabalegui,A., Sigurdardottir, A. K., Bergin, M., Dobrowolska, B., Gasser, C., Pajnkihar, M., Jackson, Ch. (2014): Bologna Process, More or Less: Nursing Education in the European Economic Area: A Discussion Paper. International Journal of Nursing Education Scholarship, 11(1): 63–73.
Patricio, M., & Harden, R. M. (2010). The Bologna process – A global vision for the future of medical Education. Medical Teacher, 32: 305–315.
Raholm, M. B., Hedegaard, B. L., Lofmark, A., & Slettebo, A. (2010). Nursing education in Denmark, Finland, Norway and Sweden – From Bachelor’s Degree to PhD. Journal of Advanced Nursing, 66: 2126–2137.
Vaňková, M., Bártlová, S. (2015). Historický a zahraniční odkaz pro koncept supervize v českém ošetřovatelství. Kontakt, 1: 38-48.
Zpráva o vývoji českého školství od listopadu 1989 (v oblasti regionálního školství). Praha: Národní ústav pro vzdělávání.