Diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje klíčové kompetence k řešení ve výuce zeměpisu. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část práce prezentuje specifika procesu řešení problémů ve výuce i mimo ni. Detailněji se zaměřuje na problémové vyučování uskutečňované dvěma významnými aktéry - učitelem a žákem. Pozornost je věnována rovněž kurikulární reformě, jež zavedla rámcové vzdělávací programy a s nimi koncepci klíčových kompetencí. Jádrem teorie je kapitola mapující možnosti rozvoje kompetence k řešení problémů ve výuce zeměpisu. Empirická část prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu provedeného polostrukturovanými rozhovory s učiteli zeměpisu na 2. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of the development of a key competence to solve in geography lessons. The work is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part of the thesis presents the specifics of the problem solving process in teaching and beyond. It focuses in more detail on problematic teaching conducted by two important actors - the teacher and the pupil. Attention is also paid to the curricular reform, which introduced framework educational programs and with them the concept of key competences. The core of the theory is a chapter mapping the possibilities of developing competence to solve problems in geography lessons. The empirical part presents the results of qualitative research conducted through semi-structured interviews with geography teachers at the second grade of elementary school.
Klíčová slova
klíčové kompetence, klíčová kompetence k řešení problémů, problémové vyučování, řešení problémů, zeměpis, kvalitativní výzkum, učitel, žák
Diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje klíčové kompetence k řešení ve výuce zeměpisu. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část práce prezentuje specifika procesu řešení problémů ve výuce i mimo ni. Detailněji se zaměřuje na problémové vyučování uskutečňované dvěma významnými aktéry - učitelem a žákem. Pozornost je věnována rovněž kurikulární reformě, jež zavedla rámcové vzdělávací programy a s nimi koncepci klíčových kompetencí. Jádrem teorie je kapitola mapující možnosti rozvoje kompetence k řešení problémů ve výuce zeměpisu. Empirická část prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu provedeného polostrukturovanými rozhovory s učiteli zeměpisu na 2. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of the development of a key competence to solve in geography lessons. The work is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part of the thesis presents the specifics of the problem solving process in teaching and beyond. It focuses in more detail on problematic teaching conducted by two important actors - the teacher and the pupil. Attention is also paid to the curricular reform, which introduced framework educational programs and with them the concept of key competences. The core of the theory is a chapter mapping the possibilities of developing competence to solve problems in geography lessons. The empirical part presents the results of qualitative research conducted through semi-structured interviews with geography teachers at the second grade of elementary school.
Klíčová slova
klíčové kompetence, klíčová kompetence k řešení problémů, problémové vyučování, řešení problémů, zeměpis, kvalitativní výzkum, učitel, žák
Diplomová práce se zabývá otázkou rozvoje klíčové kompetence k řešení problémů ve výuce zeměpisu. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku kompetence k řešení problémů a její postavení v kontextu zbývajících klíčových kompetencí. Dále je věnována pozornost strategiím řešení problémů a jejich možného uplatnění skrze rozličné výukové metody. Empirická část se opírá o výsledky kvalitativního výzkumu.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá otázkou rozvoje klíčové kompetence k řešení problémů ve výuce zeměpisu. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku kompetence k řešení problémů a její postavení v kontextu zbývajících klíčových kompetencí. Dále je věnována pozornost strategiím řešení problémů a jejich možného uplatnění skrze rozličné výukové metody. Empirická část se opírá o výsledky kvalitativního výzkumu.
Seznam doporučené literatury
BĚLECKÝ, Zdeněk. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007, 75 s. ISBN 9788087000076.
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Vydání třetí. Přeložil Dana LISÁ. Praha: Portál, 2015, 375 s. ISBN 978-80-262-0846-4.
HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-388-8.
KNECHT, Petr. Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce zeměpisu. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-7651-8.
VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1770-8.
Seznam doporučené literatury
BĚLECKÝ, Zdeněk. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007, 75 s. ISBN 9788087000076.
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Vydání třetí. Přeložil Dana LISÁ. Praha: Portál, 2015, 375 s. ISBN 978-80-262-0846-4.
HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-388-8.
KNECHT, Petr. Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce zeměpisu. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-7651-8.
VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1770-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu studentka představila cíle a metodiku práce a zdroje podkladových dat. Prezentovala výsledky výzkumu provedeného formou polostrukturovaných přímých nebo on-line individuálních rozhovorů, popsala proces kódování a kategorizace výpovědí.
V reakci na hodnotící posudky bylo diskutováno:
zda je každá výuka vedoucí k posílení kompetence k řešení problémů problémová, nebo zda lze tuto kompetenci rozvíjet i jinak,
shodnost názvu kapitoly 4 s názvem celé práce,
bližší specifikace vlastního průběhu výzkumu,
struktura empirické části práce.
V následné diskuzi zazněly tyto připomínky a dotazy:
dr. Jurek: Měla jste ambici zjistit i konkrétnější příklady výuky k rozvoji klíčové kompletence k řešení problémů v zemněpise, nebo jste se záměrně soustředila pouze na obecné pojetí?
dr. Frajer: Jakým způsobem jste zvolila metodu výzkumu?