| Název předmětu | Etické základy komunikace pro odbornou praxi 2 |
|---|---|
| Kód předmětu | PVL/VCB73 |
| Organizační forma výuky | Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 1 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Obsahem předmětu je: a) aplikace interakčního přístupu ve zdravotnictví ve vztahu lékař - pacient; b) osvojení si komunikační strategie SPIKES a její aplikace v rámci komunikace lékař ? pacient; c) zpracování vlastní komunikační situace (dobré či negativní) pomocí SPEAK UP modelu; d) osvojení si modelu faktorů podílejících se na bezpečnostních incidentech v nemocnicích (tzv. deadly dozen); e) osvojení si komunikačního modelu SBAR program pro vytváření efektivní komunikace v týmu, aplikace SBAR programu a spirály učení při týmové spolupráci.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je ukázat studentům, jak lze propojit v odborné medicínské praxi etiku a právo na základě znalostí kodexů a norem. Důraz bude rovněž kladen na znalost Etického kodexu UP, který řeší etické jednání akademických pracovníků a studentů ve vzdělávání, vědě a výzkumu. Studentům budou vysvětleny pojmy harassment, bossing a mobbing, budou jim ukázány případové studie z takových situací i možnosti jejich řešení. Cílem předmětu je rovněž na příkladech z praxe ukázat studentům různé typy komunikačních strategií vhodných pro komunikaci v medicíně a naučit tyto strategie používat v časově omezených situacích.
Student by měl mít po absolvování výuky předmětu osvojeny základy interakce v rámci komunikace ve zdravotnictví, měl by umět aplikovat komunikační strategii SPIKES při komunikační situaci lékař - pacient, měl by znát model faktorů podílejících se na bezpečnostních incidentech v nemocnicích, měl by být schopen komunikace ve zdravotnickém týmu na základě osvojeného SBAR programu. |
| Předpoklady |
|
Předpoklady jsou splněny absolvováním prerekvizit uvedeného předmětu.
CJA/VCB11 a zároveň BIO/VCB11 ----- nebo ----- BIO/VC011 a zároveň LBF/VCB11 ----- nebo ----- LBF/VC011 a zároveň LCH/VCA11 a zároveň NAN/VCB12 ----- nebo ----- NAN/VCB15 a zároveň HIE/VCB11 ----- nebo ----- HIE/VCB12 a zároveň KAR/VCB11 a zároveň LCH/VCB11 ----- nebo ----- LCH/VCB19 a zároveň PVL/VCB72 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivní participace, absolvování praktických cvičení, 100% účast |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |