Předmět: Epidemiology

« Zpět
Název předmětu Epidemiology
Kód předmětu PVL/VA036
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Koutná Veronika, Mgr.
  • Štěpánek Ladislav, doc. MUDr. Ph.D.
  • Škurková Andrea, MUDr.
  • Hanáková Barbora, Mgr.
  • Janoutová Jana, doc. MUDr. Ph.D.
  • Horáková Dagmar, prof. MUDr. Ph.D.
  • Vlčková Jana, MUDr. Ph.D.
  • Rašťák Robert, PhDr.
  • Trajerová Renata, Mgr.
  • Menšík Michal, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
The course is designed as both theoretical and practical. Student gets familiar with the epidemiological method of work, which is used to study the development of the disease and the identification of the factors that affect or determine the disease. The epidemiological methodology aims to identify these factors, to objectively prove their role in disease development, and to design and verify appropriate preventive measures. The calculation of epidemiological indicators of disease frequency will be practiced. Student gets familiar with the designs of epidemiological descriptive and analytical studies. Participants will practice their recognition, analysis, and results interpretation on practical examples as well as with real scientific papers. Student gets familiar with the basics of evidence-based medicine as an integration of the best scientific evidence with clinical expertise and patients? values. The content of the course is general epidemiology. The process of spreading of infectious diseases in a population (epidemic process) and its regularities will be described in detail. Student will learn how to construct an epidemic curve, evaluate epidemiological trends, and use databases and ECDC system reports.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
Students will learn about the epidemiological method of work, the types and design of epidemiological studies and the basics of general epidemiology.
At the end of the course, the student should be able to find and select important information from epidemiological studies and evaluate the validity of diagnostic and therapeutic tests. Know the process of infection transmission and look for data on the current epidemiological situation.
Předpoklady
Basic knowledge of the pathophysiology of diseases.
PVL/VAB13
----- nebo -----
PVL/VAB23 a zároveň PAT/VAA32
----- nebo -----
PAT/VAB11 a zároveň MIK/VAA31
----- nebo -----
MIK/VAB11 a zároveň IN2/VAA32
----- nebo -----
IN2/VAB22

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Active participation in seminars, completion of assigned tasks to practice the subject matter, consultation with the teacher, credit test.
Doporučená literatura
  • Berridge, V. (2016). Public Health: a Very Short Introduction. New York, NY, United States of America: Oxford University Press.
  • Bouter, L., Zeegers, M., Lee, T. (2023). Textbook of Epidemiology. John Wiley & Sons.
  • Brownson, R.C. (2011). Evidence-Based Public Health. New York: Oxford University Press.
  • Fink, A. (2013). Evidence-Based Public Health Practice. Thousand Oaks, Calif.: Sage.
  • Greenberg, R. S., Daniels, S. R., Flanders, D. W., Eley, J. W., & Boring, J. R. (2005). Medical epidemiology. New York: McGraw-Hill.
  • Guest, G., Namey, E.E. (2015). Public Health Research Methods. Cal.:Sage.
  • Guyatt, G., & Rennie, D. (2002). Users' guides to the medical literature: essentials of evidence-based clinical practice. Chicago: American Medical Association.
  • Heymann, D.L. (2008). Control of Communicable Diseases Manual: an Official Report of the American Public Health Association. Washington: American Public Health Association.
  • Sackett, D.L. et al. (2000). Evidence Based Medicine - How to Practice and Teach EBM. Churchill Livingstone.
  • Schneider, M.J., Schneider, H.S. (2017). Introduction to Public Health. Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2025) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -