Předmět: Psychohygiena pro mediky

« Zpět
Název předmětu Psychohygiena pro mediky
Kód předmětu PSY/VCA42
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zmeškalová Daniela, MUDr. Bc. Ph.D.
  • Vaněk Jakub, MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Význam duševní hygieny, obecné předpoklady duševní rovnováhy 2. Stres jako rizikový faktor ohrožující duševní rovnováhu a jeho projevy 3. Příčiny a následky stresu 4. Zvládání stresu akutního a chronického, prevence vyhoření 5. Životospráva z hlediska duševní hygieny 6. Denní režim, hospodaření s časem, spánek a odpočinek 7. Metody relaxace 8. Metody imaginativni psychoterapie 9. Metody všímavosti - mindfulness 10. Supervize ve zdravotnictví

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Výuka předmětu Psychohygiena pro mediky vychází z praktické potřeby osvojit si základní dovednosti pro psychicky náročné povolání lékaře. Tyto dovednosti jsou užitečné již při zvládání náročného studia, zejména pokud jde o organizaci času, absolvování zkoušek, ale také při konfrontaci se zátěží související s prací v pomáhající profesi. Výuka klade důraz na vědecky podložené metody a intervence, které zlepšují duševní zdraví, podporují psychickou pohodu a přispívají k úspěšnému životu na osobní i společenské úrovni. Důležitým nástrojem výuky předmětu bude nácvik jednoduchých relaxačních, imaginačních a meditačních technik.
Student se seznámí s vědeckými základy duševní hygieny, s teorií stresu coby rizikovým faktorem ohrožujícím duševní rovnováhu a v praktické části si osvojí techniky jeho zvládání. Bude se orientovat v pojmech souvisejících s psychohygienou, bude schopen pojmenovat vliv autoregulace emocí, životosprávy, optimistického životního postoje a schopnosti efektivní komunikace na zdraví člověka.
Předpoklady
Dostatečná úroveň osobnostní zralosti, znalosti preklinických oborů.
PSY/VCB13
----- nebo -----
PSY/ZUB21

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

Získání kreditů je podmíněno aktivní účastí alespoň na 75 % seminářů, zapojení do diskuze, samostudiem, plnění průběžných úkolů zaměřených na tvorbu vlastních strategií zvládání stresu souvisejícího se studiem medicíny.
Doporučená literatura
  • Hašto, J. (2006). Autogénny trénink. Vydavatelstvo F, Trenčín.
  • Kratochvíl, S. (2012). Základy psychoterapie. Praha: Portál.
  • Nešpor, K. (1998). Uvolněně a s přehledem - Relaxace a meditace pro moderního člověka. Praha, Grada.
  • Siegel, R.D. (2016). Velká kniha meditačních technik. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2019) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Zubní lékařství (2019) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2018) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Zubní lékařství (2019) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní